krilleman_215 skrev:
Ja, men hur många som ansluter fiber behöver den i verkligheten?
Farsan behöver den tex, eftersom de stänger av koppartråden senast 2018, och han har mycket dålig mobilmottagning på samtliga nät.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Ja, men hur många som ansluter fiber behöver den i verkligheten?
Svårt att förutsäga vad framtiden bär med sig för behov. Att ansluta med fiber idag även fast man inte surfar med 1 Gbit/s tyder på viss framsynthet. Vem som för 20 år sen var nöjd med 56k-modem, i verkligheten presterandes runt 30kbit/s, hade idag varit nöjd med 30kbit/s?
 
Anna_H skrev:
Farsan behöver den tex, eftersom de stänger av koppartråden senast 2018, och han har mycket dålig mobilmottagning på samtliga nät.
En släkting till mig hade samma situation, men kunde inte få fiber. Det slutade med en fast 4G-router med fast monterad riktantenn på taket. Det ger inte täckning hela dygnet (kvällstid när videoströmmarna dominerar luften så tappar den anläggningen kontakten med nätet), men det var det enda alternativet som gav Internet över huvud taget då kopparnätet lades ned.
 
Jo, en del täcks av installationskostnaden på 15-25 000 kr. Men om föreningen köpt in hela tjänsten från yrkesmän blir det ofta dyrare än så för föreningen. Och kanske har man köpt in dyra tjänster. Enda sättet att få veta är att fråga kassören.
 
Kostnaden kan ju som andra sagt här bero på antalet medlemmar och om det är många otillgängliga anslutningar. Jag har bredband (200/200Mbit) från föreningen jag är med i och betalar 237 kr/mån varav 50kr går till föreningen och 187kr till bredbandsleverantören. Utöver det så tar föreningen ut en serviceavgift om 500 kr/år.

Man ska tänka på att förutom material och grävjobb vid installationen har föreningen kostnader även i driftstadiet, förutom eventuella räntor och amorteringar. Tex redovisningstjänster, faktureringstjänster, elabonnemang för nodhus, ledningsanvisning så fort någon ska gräva i närheten av kanalisationen, felsökning, styrelsearvoden mm. En del kan såklart utföras ideellt men helt gratis kan det inte bli.

Det behövs även underhåll/tillsyn av skåp och noder. Vi har bland annat haft myrkolonier i en del skåp och möss som gnagt av fiberledningar.
 
När jag tänker på anslutningskostnaden nu så tycker jag att det är helt fantastiskt billigt egentligen. Vi betalade 19500 kr (hur mycket bidraget från Länsstyrelsen/EU var vet jag inte) som insats för att få bli medlemmar/anslutna till fiber. Nätet är ca 12,3 mil och vi är ganska exakt 400 medlemmar.

123000/400=307,5 meter/medlem. 19500 / 307,5 blir ca 63 kr/m. Varje medlem har alltså betalat 63 kr/m (om jag inte tänkt fel...) för projektering, material, grävning, fiberblåsning och installation.

Det är samma meterpris som 15mm kopparrör från Rinkaby, eller lite mindre än 1/4 av vad en limträbalk 90*270 kostar per meter. Och då ingår inte installation.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Om jag skulle vara garanterad att få en viss % av leverantörerna under hela livslängden så skulle jag också sälja installationen för det priset för att garantera framtida inkomster.

Jag sitter lugnt i båten och tittar på :wow:

Stressa på ni, jag flyttade ut på landet för att ta det lugnt i livet!
 
WTF?? Det är ju över en miljon om året! Nån måste räknat fel nånstans, det är ju helt orimligt om ni redan betalt 26.000 kr för anläggningen (såvida du inte bor i glesaste Norrland förstås, men det står Västra Götaland i din profil).

Jag hade börjat med att kontakta kassören och bett denne presentera ett stort antal siffror och förklara läget. Är kassören ovillig skulle jag försöka få kontakt med revisorerna.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Kan dela med mig av avgifterna i min förening.
15200 i insats

500 kr/år i medlemsavgift

379kr / månad (Detta täcker: 1) Internetanvändning med 100 MB/s, 2) TV med s.k. basutbud, 17-18 kanaler 3) grundavgift för telefon (samtalsavgifter tillkommer) samt 4) administration och underhåll.)
 
Telia Öppen fiber har vi, ingen månadsavgift för själva fibern, betalar bara till Bahnhof för abonnemanget, men det var snordyrt att installera, nästan 40 000 kr. Som tur är var det förre ägaren som betalde detta och jag tror inte det höjde priset på huset direkt.
 
Bor på landet och här finns väl drygt ett hundratal fastigheter, ingen som orkade bilda förening men vi hade tur, det lokala bredbandsbolaget ville bygga bredband, och när en grannby bildade förening så var företaget snabba att sätta igång så de grävde och delade kostnaden för fibern hit till området med föreningen, sen var tanken att de skulle vara här och gräva/lägga fiber när de saknade andra jobb och det skulle ta några år att ansluta det 60 tal fastigheter som ville ha bredband, men så visade det sig att även det lokala elnäts företaget var med på noterna och ville lägga ned elkablar, så allt blev klart på ett år, 15000 plus grävning på egna tomten, 249-499/månad (10-100Mbit) för själva bredbandet, sen såldes det till det lokala stadsnätet så nu kan man välja vilken leverantör man vill.
 
Y
Nu har föreningen sänkt lite så tänkte uppdatera och se om fler nappar på berätta hur ni liggertill.

Medlemsavgiften 100:- per år.
Serviceavgiften 220:- per månad.
Gruppavtalet 339:- per månad.
Faktureringsavgift 50:- per pappersfaktura och 30:- per månadsfaktura.

Utöver det kostar mitt 100/100 fiber 359:-

Föreningen har 224 anslutna.
 
Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Nu har föreningen sänkt lite så tänkte uppdatera och se om fler nappar på berätta hur ni liggertill.

Medlemsavgiften 100:- per år.
Serviceavgiften 220:- per månad.
Gruppavtalet 339:- per månad.
Faktureringsavgift 50:- per pappersfaktura och 30:- per månadsfaktura.

Utöver det kostar mitt 100/100 fiber 359:-

Föreningen har 224 anslutna.
Vad ingår i gruppavtalet? Har ni betalat 26k när ni fick fibern installerad?
 
Y
K Kane skrev:
Vad ingår i gruppavtalet? Har ni betalat 26k när ni fick fibern installerad?
Jag tror att gruppavtal innebär Telia tv+telefoni+100mbit. men att 220 tillkommer även för dessa. Fast jag har valt egen lösning på leverantör då jag inte önskade tv.
 
Redigerat:
Betalar du således 339:- + 359:- för ditt abonnemang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.