Första gången jag inte hittat svaret på min fråga i tidigare trådar - verkligen ett bra forum.

Har läst mig till att jag bör klara av att byta en trasig blandare själv? Den gamla gick sönder i öppet läge så de nuvarande avstängningsventilerna fungerar uppenbarligen, även om de hade kunnat vara smidigare. Känns ju klart tryggare att inte behöva ge sig på något som kräver avstängning av huvudkranen. Ni som har koll, hur ser det ut? Något annat jag kan tänkas behöva i materialväg(ingen diskmaskin inkopplad här)?

Avstängningsventil för vattentillförsel med märket Mora i öppet läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenanslutningar under diskbänk med avstängningsventiler och kopparledningar utan ansluten diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avstängningsventiler och kopplingar under ett handfat, som förberedelse inför byte av blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya kranen är denna:
http://strandvvs.se/index.php/produkter/item/strand-solid-so-1002
 
Krilleman
Jag skulle skrota dina befintliga befintliga ventiler och alla kopplingar.

Köp två nya ballofixer (minikulventil är det korrekta namnet) av märket vatette. Dom är godkända för installation på slät ände av mässing (som du verkar ha på din blandare).

Men är det 10mm Prisol du har?

Oavsett 10 eller 12mm Prisol så får du köpa två nya 12x10 ballofixer. Är det 10mm så får du komplettera med två 12x10 förminskningar i 12mm änden.

RSK: 8546961 - 12x10 Ballofix
RSK: 1945153 - 12x10 förminskning.
Glöm inte stödhylsor i rätt dimension till Prisolen!

Kapa med bågfil och följ monteringsanvisningen. Använd gärna fasta nycklar!

Räta upp Prisolen så det ser lite snyggare & rakare ut i ditt skåp. Klamma även upp dina rör med klammer av skruvlockstyp. Tex: RSK: 3811064.

Googla på respektive RSK nr så hittar du flera internetbutiker som saluför detta!

Vit plaströrsklammer för fastsättning av rör på vägg eller i skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.