@ Flygarn - tack och bock för en idiotsäker förklaring, då det bara finns antingen köksriktning eller garderobsdito : )
(även om jag nu byggt om garderoben till först en duschhörna och slutligen en utökad badrumsyta)
 
NetNut skrev:
En gammal kollega till mig har ett Nivishus som han ärvt efter sina föräldrar. Han gjorde som flera av er andra, bytte fläktar och värmeväxlare samt monterade även dels ett extra filter vid insuget under taket i en kassett som han själv tillverkade och dels monterade han motorstyrning på spjället som reglerar blandningen så att den skötte regleringen helt automatiskt beroende på utetemperatur, enligt honom gjorde motorstyrningen rätt mycket på energiförbrukningen samt att man slapp hålla på att reglera det för hand.
- Ja det vore optimalt, men misstänker att det är en kostnad som överstiger budgeten där även bil, mc och en o annan semester ska klämmas in : )
 
Hörni... en helt annan fråga till er med Nivis-hus. Inkommande vattenledning och avlopp - nån som bytt, och isåfall hur har ni löst det hela? Avloppet kan man ju reline:a - men vattnet? Kommunen ska gräva i gatan och byta vattenledningen fram till tomtgräns. Tänkte passa på, liksom....
 
Har några bilder från vårt projekt som kanske kan vara kul att se. Vi rev lilla delen av huset å passade då på att gjuta in nytt vatten å avlopp i nya plattan.
Nyutgjuten betongplatta vid hus med avtäckt del för renovering och gula rör för avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av hus med nygjuten platta för vatten och avlopp, byggmaterial och släpvagn syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Hej och hå.

Här är en bild på vårat system för luftvärmen i huset. Det är en Bahco typ "KST" och siffror. Google säger mig iaf att Bahco inte längre existerar och företag finns som arbetar med dom.

Men det är söndag idag och jag vill gärna höra lite om vad ni vet? Jag vet nämligen ingenting, mer än att det går luftkanaler (30x60cm kanske) viadukter genom krypgrunden till alla fönsterkarma där luften släpps ut.

Vad för ersättningsalternativ finns? Hur mycket el kan vi spara av att uppgradera systemet som pumpar ut luft i luftkanalerna?

Huset är på ca 100 kvm boyta och drar idag 24.000 kwh / år!! Vi vill få ner elförbrukningen!

I övrigt sitter även en CTC elvärmepanna från 70-talet med två elpatroner.
En luftvärmepump ger vattenburen värme till radiatorer i en 25kvm (tidigare garage).

Tacksam för svar.

Har samma system som de här, någon som har nå bra/enkelt sätt att uppgradera systemet? Ja, jag vet de är en gammal tråd
 
J Jens Kangas skrev:
Har samma system som de här, någon som har nå bra/enkelt sätt att uppgradera systemet? Ja, jag vet de är en gammal tråd
Hej Jens!

Med början i inlägg #21 i denna tråden har jag i flera inlägg beskrivit Nivis-huset och hur jag har uppgraderat fläktsystemet. Denna lösning har fungerat utan problem hemma hos oss ända sedan år 2013. Fläktarna har snurrat 24/7, d v s mer än 60 000 timmar, utan service. Det är en tekniskt ganska enkel lösning, men det krävs att man köper två nya, moderna fläktar plus diverse plåtar och plåtdetaljer och elmaterial. Kostnad ungefär 10.000 till 12.000 kronor, plus arbete. Om man behöver hjälp med plåtarbetet tillkommer en kostnad för det, och om man inte själv är elektriker ytterligare en kostnad.

Vinsten är att man slipper baxa ut den tunga, klumpiga fläktplattan och köra till serviceverkstad för rengöring och smörjning, vilket enligt bruksanvisningen bör göras vartannat år, samt eventuellt kullagerbyte och/eller omlindning av motorn.

Anläggningen blir också tystare med moderna fläktar och det går att vid behov få tag på reservdelar. Vi vet dock inte vilken livslängd fläktarna har. Elkostnaden bör bli lite lägre, kanske sparas ca 500 kr/år.

I Facebook-gruppen (upptäckte just att du också gått med i den) har Jonny Olsson med många bilder utförligt dokumenterat genomförandet år 2017 av ett i stort sett likadant fläktbyte,
 
Redigerat:
M Magna-Flash skrev:
Oj! Ser ut att vara ett rejält bygge!...
Har för övrigt nyss skapat en facebook-grupp för ägare av Nivis-hus... om nån vill så är det bara att gå in:

[länk]
Ny adress till Facebook-gruppen:

www.facebook.com/groups/visomborinivishus/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.