Hej

Jag håller på att uppgradera min badrums ventilation från självdrag till något bättre. Just nu går är två badrum inkopplade på en fläktkanal som består av 125 mm´s spirorör på vinden. Dessa är sedan inkopplad i en kanal i skorstenen.

Min tanke är att komplettera nuvarande fläkt kanal på vinden med en Pax Kanalfläkt 125s (är redan inköpt) men vill inte att denna ska gå på fullt heltiden vilket jag förstår att jag skulle kunna lösa med en varvtals- och effektregulator. Men jag vill även att när det väl är fuktigt i badrummet att ventilationen ökas på.

De lösningar jag hitilla sett på detta verkar bygga på att man sätta en fuktsensor (hygrostat) inne i badrummen och när de mäter fukt så kör man på fläkten för fullt. Mitt problem med detta är för det första ser dessa hygrostater ganska fula ut och för det andra har jag kaklade väggar och vet inte hur man snyggt skulle kunna dra kablar från dessa hygrostater till fläkten.

Finns det några hygrostater som man kan sätta i fläktkanalen? Jag tänker att eftersom fläkten ska gå lite hela tiden så kommer det ju komma in fuktig luft i kanalen, om det är fuktigt i badrummet.

Alternativt, finns det hygrostater som man kan montera i taket. Då skulle jag kunna borra ett hål och dra kablarna från vinden?

Även vilken typ/modell av hygrostat och varvtalsregulator bör jag välja som passar till min pax 125s?
 
Skippa den fläkt du har och köp en lämplig PAX fläkt med inbyggd sensor och forcering vid hög fukthalt.
Det finns ett otal olika PAX fläktar så det blir inga problem att hitta exakt den funktion du vill ha.
Blir billigare och snyggare än att kludda med extern hygrostat.
 
O
Jag röstar nog åxå på en fläkt i badrummet... Tror att det blir bäst trots allt...
 
Tack för input, det skulle nog funka bra i det ena badrummet, (det med dusch) där har jag relativt gott om plats för en fläkt. Däremot vet jag inte om det finns några fläktar som jag skulle kunna få in i det andra badrummet för där sitter uttaget för ventilation (100 mm i diameter) ganska nära väggen och nära badrumsskåpet. Jag fick skära lite i taklisten för att få dit ventilations locket, och badrumsskåpet går att fläkten nog bara får bygga ner någon cm från taket. Skåpet är inte rakt under men i ena kanten är väldigt nära.

Några tips på vilka fläktar som skulle funka? Anslutningen i taket är 100 mm i diameter som sedan blir 125 mm i en koppling på vinden. Om de ska gå lite hela tiden vill man ju ha dem tysta också.

Om jag inte lyckas hitta någon fläkt som är tillräckligt lite skulle man då kunna bygga en kombination med kanalfläkten för att dra ut luft kontinuerligt ur båda badrummen men att man sätter en extra fläkt i badrummet med dusch som känner av när det är fuktigt och drar ut lite extra då?
 
Slå inte knut på dig själv. Roland & Odjuret är inne på rätt spår. Du kan montera en typ Fresh-fläkt i 100-rör. Finns bild på andra badrummets väggrör?
 
Nackdelen med att sätta en fläkt i varje badrum är att de kommer jobba mot varandra, risken är att den ena kanske trycker ned luft i andra badrummet när den forcerar.
Jag skulle nog ha tittat på en lösning likt den trådskaparen var inne på.
Har dock inga uppslag till lös fuktsensor nu, men har sett sådana styrningar, men kommer inte bli billigt eller enkelt är jag rädd för.

Om man vill köra på 2 separata fläktar bör något av följande utföras:
- före sammankopplingen sätta backspjäll på resp 100-kanal, så att det inte kan tryckas luft från ena till andra badrummet
- eller sätta ihopkopplingarna med så kallade byxben, dvs att omkopplingen av badrummen kommer in snett på 125-röret.

//xph
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Om du sätter en fläkt i varje badrum med fuktstyrning och kallrasskydd så borde det lösa dina problem. T.ex två fresh intellivent som går att köra på konstant lågfart med pådrag vid hög fuktighet.

Jag har ett antal olika fläktar i olika hus som är fuktstyrda men den enda av dem som fungerar som är fresh intellivent 2.0. Min analys är att det på de fläktar som inte går konstant blir för lite luftcirkulation över fuktsensorn för att den ska reagera. (Att starta manuellt med en blomspruta fungerar men känns inte helt rätt...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.