Hej!

Jag & min sambo är lite intresserade utav ett hus, där ett problem förekommer..
Det finns föroreningar i marken vid garaget, från en gammal industri från 60-talet.
Länsstyrelsen samt kommunen har gjort olika mätningar i marken, och det finns rester av tungmetaller i marken.

Vad tror ni om det? Vågar man köpa ett sådant hus?
Håller på att prata lite med kommunen angående detta, och enligt kommunen så behöver inte nuvarande ägare, eller kommande ägare att sanera marken vid garaget, sålänge man inte börjar gräva i det, eller får för sig att riva hela garaget samt grunden till garaget.

Garaget är inte i det bästa skicket, men vill man så kan man ju i framtiden riva garaget och bygga på nuvarande grund, eventuellt flytspackla grunden ifall det behövs..
Äldre garage med slitet rött trä och öppen port med synlig del av bil, intill en hög med ved och grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset har legat ute i strax över 100 dagar, och huset i övrigt är i toppskick, allting är renoverat och iordning.

Vad tror ni om det, är det någonting man vågar sig på?
Vi är så fundersamma....

Mvh
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Om du får det skriftligt från kommun samt från länsstyrelsen så...
Lita aldrig på muntliga uttalanden. Och med skriftligt menar jag brev på papper. Gammaldags som jag är.
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
är nog inget att oroa sig över, tänk bara på allt som finns i backen som ingen vet om än och som ingen lider nån skada av. Finns otroligt mycket gamla synder från gammalt tillbaks som ingen vet av.

Det är ju som sagt bundet i marken och nuförtiden kan man ju hitta spår av allt möjligt så det behöver ju inte handla om nå alarmerande värden iallafall. Fast å andra sidan kan man ju fundera över vad det varit för verksamhet där om de nu vet att det är förorenat för det är ju inte så att kommunen springer omkring och mäter slumpvis.
 
Förorenad mark = minerad mark. Det räcker med att regeringen ändrar lagstiftningen så kan du bli skyldig att sanera marken. Eller så kanske en handläggare gör en annan bedömning av saneringsbehovet när du ska renovera garaget.

Skulle jag köpa detta så hade jag tagit reda på kostnaden för att sanera marken för att få veta vilka pengar det handlar om egentligen och prutat på huset med åtminstånde en del av den summan. Jag hade också begärt någon form av förhandsbesked från kommun eller länsstyrelse om att en garagerenovering inte innebär att ni måste sanera.

Kan ni odla i marken?
Är det något problem om barn och husdjur äter jord?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
D09
Jag hade aldrig köpt mark där det fanns kända föroreningar.

Var försiktig
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Förorenad mark och fornlämningar går bort.
Jag hittade en tomt, perfekt för ett sommarhus, för ett tag sedan. Priset var oväntat lågt. Men det fanns en anledning. Det fanns fornlämningar på hela tomten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle avstå, för stor risk att bli förelagd att bekosta sanering för dyra pengar.
Som någon skrev, föroreningar och fornlämningar går bort eftersom normal logik sätts ur spel vid dessa fenomen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Äh, du får väl försöka bilda dig en uppfattning om vad det kan kosta att sanera marken. Man kan anta att du kan göra ett bra pris på fastigheten, med rätt kunskap.

Först hade jag försökt få reda på:
A) Varför har där gjorts analyser av marken?
B) Exakt vad för industri, föroreningar?
C Hur stor yta/volym gäller det.?

Sen är det väl så att den som förorenat är skyldig att återställa, om det inte specifikt avtalats annat?
Min kommun köpte mark från ett oljebolag (eller nåt), med ett kontrakt om att kommunen övertog ansvaret för eventuella föroreningar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Strip skrev:
Min kommun köpte mark från ett oljebolag (eller nåt), med ett kontrakt om att kommunen övertog ansvaret för eventuella föroreningar.
Vi kanske bor i samma kommun? Här så feluppskattade man iaf initialt grovt kostnaden för sanering, vilken nu i efterhand uppskattas till över 100 miljoner. Oljebolaget skrattar hela vägen til banken.
 
Det största intresset är ju vilken volym, på vilket djup föroreningar finns och måste saneras.
Det är en himla skillnad på att sanera 100kvm på 0.5 djup och 3.5 djup.

Personligen tror jag att om man blir friskriven från sanering av länsstyrelsen så kommer det gälla för evigt, men det räcker ju med att du ska installera fiber t.ex för att sanering ska behövas
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Här lyser det rött VARNING!!!
Se till att du säkrar upp med riktigt bra papper från kommunen och länsstyrelsen om du bestämmer dig för att köpa och någon gång behöver åtgärda garaget. Bäst vore om kommunen sanerade marken direkt när du har köpt den.
Se till att få ett riktigt hållbart och vattentätt avtal, anlita jurist.

Tungmetaller i samband med miljögifter är i första hand kvicksilver, bly, kadmium och arsenik och det påverkar inte bara marken där garaget ligger, det påverkar hela tomten runt omkring för gifterna sprids med hjälp av vatten. Har du otur går det ner i grundvattnet, vilket det antagligen redan har gjort men inte i såna mängder så det blir något större alarm.
Kommuner är jävligt bra på att försöka ignorera sånt här för dom lägger gränsvärdena så högt för att slippa sanera. Giftet har du där ändå!

Jag skulle aldrig odla något på den tomten ens i andra änden av tomten för tungmetaller är oerhört giftiga. Jag skulle inte ens låta barn leka på den tomten för man vet inte hur det påverkar dom med lågdospåverkan i framtiden.

Glöm tanken på att göra saneringen själv för då pratar vi miljoner i kostnader och så fort du ska gräva ner minsta kabel i den förorenade marken så börjar gifterna sprida sig.
Jorden där ska helst inte röras annat än för uppgrävning och bortforsling.
http://www.skolvision.se/SVWebNkA/NkA102MetTox149150.html

Som exempel kan jag ge dig lite siffror från något som närmast är att räkna som en bagatell jämfört med tungmetaller i marken och detta hände för över 10 år sen.
Jag hade en granne som nyttjade 500 kvm av min tomt för senare köp.
Dom byggde ett hus på granntomten och när bygget var klart så skrapade en grävmaskinist ihop all skit runt huset och la ner det på mina 500 kvm och spred ut det på ca 400 kvm.
Det blev aldrig något köp av mina 500 kvm och grannen sålde sitt hus med god förtjänst så fort det var färdigbyggt.

När jag upptäckte vad dom hade lagt ner på min tomt så tog jag hjälp av miljökontoret i kommunen för att få reda på vad fan jag skulle göra. I massorna var mängder med sten, lera och grus från när dom grävde grunden och byggavfall.
Alla vet hur det ser ut runt ett nybyggt hus... plåtbitar, bitar av tegelpannor, tegelstenar, asfaboardbitar, impregnerat virke, brädbitar, cementklumpar, klumpar från överblivet material från kakling och klinkning av badrum plus bitar av kakel och klinker, armeringsjärn, kartonger, plast mm.
All den skiten var blandad med leran, gruset och stenarna från när dom grävde grunden och det la dom på min mark och sålde och stack.

Miljökontoret räknade min mark som förorenad och oanvändbar och jag fick inte flytta massorna någon annanstans på tomten för då riskerade jag själv att åka dit för nedskräpning och bli fälld och ålagd att sanera massorna.
Miljökontoret räknade ut att 20x20 m, alltså 400 kvm till ett djup av 20 cm måste grävas bort. 80 kubik, ca 13 lastbilslass beroende på hur blöt och tung jorden var vid frakttillfället!

Jag inhämtade offert och det visade sig att i och med att jorden innehöll byggavfall så tog inte vilken tipp som helst emot det. Den tipp som skulle ta hand om massorna skulle ha närmare 170.000 kr för att ta emot dom förorenade massorna.
Uppgrävning och frakt skulle kosta mig runt 70.000 kr då tippen låg en bit bort.
Sen tillkom kostnader för ett lager ren matjord och isådd av ny gräsmatta för att återställa den till ursprungligt skick.
Allt det här skulle kosta mig runt 300.000 kr... och jag hade bara byggavfall i mina massor och skulle bara gräva bort 20 cm på 400 kvm.

I ditt fall handlar det om tungmetaller och grävning till betydligt större djup och helt andra kostnader för att ta hand om den förorenade jorden så se till att ha papper på allt så du själv inte åker på att sanera.
Jag hade definitivt backat ut från det köpet.
 
Redigerat:
Jag skulle lägga projektet åt sidan utan att tänka. 1. Farlig mark för er hälsa. 2. Enligt Miljöbalken som kom till 1998 kan ny fastighetsägare bli skyldig till sanering om liknande verksamhet bedrivs, det lämnar ett tolkningsutrymme. Hade du förvärvat markplätten före 1998 hade det varit lugnt, men efter 1998 så finns det en juridisk risk. Vidare kan jag hissa en varningsflagg vid belåning, vissa banker har koll på dessa fastigheter och tar inte i dem med tång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Förorenad mark hade jag, helt ärligt, inte ens tagit emot som gåva!
Det kan bli hur dyrt som helst att sanera marken, och risken att du som fastighetsägare blir ansvarig är ganska stor.
I första hand är det den som har haft verksamhet på fastigheten som skall ansvara för sanering, och i andra hand är det fastighetsägaren. Om det var en industri från 60-talet så är det nog svårt att få dem att sanera, då återstår fastighetsägaren.
10 kap. 3 § miljöbalken (lydelse efter 2007-08-01)
Om det inte finns någon verksamhetsutövare som kan utföra eller bekosta det avhjälpande
av en föroreningsskada som skall ske enligt bestämmelserna i detta kapitel, är
var och en som förvärvat den förorenade fastigheten ansvarig, om förvärvaren vid tiden
för förvärvet kände till föroreningen eller då borde ha upptäckt den. I fråga om en
förorenad byggnad eller anläggning gäller detsamma den som förvärvat den fastighet
där byggnaden eller anläggningen är belägen. Med förvärv av fastighet likställs förvärv
av tomträtt.
Om förvärvet avsåg en privatbostadsfastighet enligt 2 kap 13 § inkomstskattelagen
(1999:1229) ansvarar endast den som vid förvärvet kände till föroreningen.
Första och andra stycket gäller inte förvärv som en bank eller kreditmarknadsföretag
gör för att skydda en fordran enligt 7 kap 3 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse.
Vid tillämpningen av denna paragraf skall med förvärv avses
1. köp, byte eller gåva,
2. tillskott till ett bolag eller en förening, eller
3. utdelning eller skifte från ett bolag eller en förening. Lag (2007:660)


Och även om du (fastighetsägaren) inte MÅSTE sanera nu så är det kanske inte roligt att bo på en tomt som är förorenad.

Akta dig!

Här står lite enkelt förklarat om förorenad mark:
http://www.lansstyrelsen.se/stockho...renad-mark-syns-inte-men-finns-101101.pdf.pdf

Här är lite mer ingående från naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6501-0.pdf?pid=3810
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Man skall väl även tänka på den framtida osäkerheten kring värdering av ditt hus och hela fastigheten. Tänk om du själv behöver sälja vidare? Tänk on reglerna har justerats då??
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Hej
Beroende på vad för ämnen som finns där är det som några sagt kända eller några kända föroreningar..När det förekommit industri kan det vara allt från hormoslyr dioxin bly o tungmetaller o hormonstörande...

Vad är så speciellt med denna fastighet då det kan vara riktigt farliga saker???

Jag hade tänkt så här den rabatt ni får är som att laga tänderna med kvicksilver nu när alla vet hur skador uppstår.

Jag hade aldrig köpt fastigheten med hur mycket rabatt som allra helst!!!

Vi har tider där inga papper i världen gäller med runt hörnet garanti !

Om det är tetraetylbly i höga koncentrationer ett skrubbat knä för barn barnbarn skada för livet!!!

NEJ HÅLL DIG BORTA FRÅN SANERINGSOBJEKT om du inte tänkt sanera ???
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.