BlueX skrev:
Tack för alla bra tips och kommentarer! Nu får jag fundera igenom vad som passar mig bäst. Återkommer med "min" lösning.

Som svar på en fråga: Den beskrivna bänken är till för allmänt mek, underhåll, reparationer och montering. Planen är att skaffa en hyvelbänk för snickeri (och längre fram kanske även MFT-systemet), men jag måste städa ur garaget först efter all renovering.
Bara städa ur först... Om ca tio år alltså?
 
Garagestädning kan lätt bli långtidsprojekt, men nu är förrådet klart (efter höstens omdränering av källare och byte av ledningar) så jag räknar med att bli klar i år. Återkommer när jag har fixat till det jag har tänkt.
 
Jag har -på min slabbänk- ett stycke relativt ljust och slätt gummigolv.Även om verkstaden i huvudsak är tänkt att användas för snickeriändamål, så blir det en del våtslipning och maskinmek på slabbänken. Gummigolvet är ca 4 mm tjockt och kommer i 1x1 meter plattor. Mitt kom som emballage till det riktiga gummigolvet som ligger i verkstaden, alltså sådant med upphöjda runda "femkronor". Golvbutiken bör veta mer.

Jag såg att vi bor i samma stad. Mitt golv kom från Hedlunds golv vid korsningen Vasagatan/Norrleden
 
Redigerat:
Kletade på ett tjockt lager vattenbaserad lack, ser lite roligt ut med all smuts under lacken
 
oobum skrev:
Jag kör med en oljehärdad Masonit. Lätt att byta när den blir ful.
Masonit är grejen!

Alla arbetsbänkar på jobbet har en masonitskiva som yta.
Den sitter med en popnit i varje hörn, och är skonsam mot arbetsstycket.

I och för sig mest metallbearbetning (rostfritt och aluminium).
 
KnockOnWood skrev:
Masonit är grejen!

Alla arbetsbänkar på jobbet har en masonitskiva som yta.
Den sitter med en popnit i varje hörn, och är skonsam mot arbetsstycket.

I och för sig mest metallbearbetning (rostfritt och aluminium).
Men visst är det, för arbetsytan är gjord för att slitas, och när det är många jack, repor och oljespill så tar det 2 minuter att byta underlag.
 
Som sagt, plåt eller ännu bättre aluminium om det ska svetsas.
På min gamla bänk limmade jag överbliven ekparkett, funkade hur bra som helst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.