Jag bor i Frankrike Provence.
Jag tänker nu försöka sälja mitt hus, köpa tomt och bygga nytt själv här.
500 m2 tomt och en "kolonistuga" på 50m2 räcker gott, man är ute för det mesta.
Jag har inte kommit så långt att jag exakt vet vilka bestämmelser som gäller här.
Det får alltså bli ett mera allmänt resonemang. Jag är inte duktig på att mura. Lösvirke har jag jobbat med. Jag har visserligen sett någon enstaka här som byggt i lösvirke, men jag ställer mig tveksam. Det finns bra mycket flera insekter här. Bättre med så mycket oorganiskt material som möjligt.
Finns det plåtreglar som bär? Väggtjockleken /frigolitisoleringen bör väl vara ca 150 mm?
Tänkte klä fasaden med....? Bra hade nog varit någon cementbaserad uteskiva. Googlade lite och hittade till 800:- kvadraten. Det går ju inte, för dyrt. Tips?
Bör det vara luftning mellan ytterpanel och frigolit?
Blir det köldbrygga i metallregeln?
Innervägg- dubbel gips + någon plyfa till köksskåp och handfat.
Tankar? Ideer? Hjälp?
 
Det finns inte metallreglar som så det är antingen trä eller att mura/gjuta.

Vad isolertjockleken bör vara i Frankrike eller vad dom har för krav vet jag inte men någonstans där borde det ligga.

Luftning mellan isolering/vindskydd och fasad är brukligt.

Köksskåp bör monteras i regel.
 
S
japp finns plåtregler som bär.
men används inte värst ofta
 
SBH skrev:
japp finns plåtregler som bär.
men används inte värst ofta
Jag har efter mitt inlägg googlat runt lite.
'Det finns något som heter lättvägg som nog borde funka.
Problemet är att jag inte hittat vad det egentligen är, bara att det finns.
Kom gärna med synpunkter och tack till huggan och SBH för att ni svarat.

Det finns gott om murare här eftersom sten är det vanligaste byggnadsmaterialet.
Många murar med 250 mm betongsten och isolerar invändigt efteråt.
Andra med stora ihåliga tegelblock
Man har ju det med sig från Sverige, detta att inte vara överförtjust i invändig isolering.
Torrare här, javisst, men mitt nuvarande hus som bara har/hade 12 cm betongvägg utan isolering
kändes både jättekall och fuktig.
Jag fick påsatt 120 mm polystyren utvändigt och puts på det.

Här är det sällan lagom, somrarna är långa och varma, isolering för att hålla ute värmen behövs.
2 månader kan tempen krypa under nollan på natten, vintertid. Då behövs isoleringen också.
Detr känns som om en lättvägg med frigolit skulle kunna vara en lösning.
Om det nu blir av.. detta att huset blir sålt och nytt skall byggas.
Jag skulle kunna hyra in mig i en lada några veckor och tillverka väggelement, om jag bara vet vad som behövs och vad jag skall göra. Det skall bli ett enplanshus och bara på en 60 m2.

En lösning kan ju vara att bygga väggelement med 100 mm vägg, sedan fästa ytterligare frigolit på utsidan och lägga på nät och puts, full isoleringstjocklek + klar och putsad utsida. Med tanke på vad jag betalade för den isolering + puts jag har nu... SEK 200.000. Lite billigare än så bör det nog bli på detta, ingen bygställning + färre kvadratmeter (om jag nu inte gör det själv förstås).

Kostnaden för att sätta på ytterligare ett lager frigolit med puts kanske 150.000
kan ju tyckas hög. Å andra sidan.en tunn vägg är så mycket lättare och billigare att montera. Jag får totalt 220 mm polystyrenvägg + putsad infärgad fasad.....? Dyrt? Oekonomiskt?
Jag har precis fyllt 70 och tror ibland att jag är 40 och orkar vad som helst.
Detta tror jag ända fram till dag 2 efter byggstart.
 
Du borde läsa lite om isoblock.
 
Problemet är att jag inte sett NÅGON använda det här. Svårt att hitta någon som begriper hur man gör.
Själv kan jag inte mura alls.
Jag har annars varit inne på isoblok själv, men tror jag får svårt hitta någon murare
 
S
Lars Roth skrev:
Jag har efter mitt inlägg googlat runt lite.
'Det finns något som heter lättvägg som nog borde funka.
Problemet är att jag inte hittat vad det egentligen är, bara att det finns.
Kom gärna med synpunkter och tack till huggan och SBH för att ni svarat.

Det finns gott om murare här eftersom sten är det vanligaste byggnadsmaterialet.
Många murar med 250 mm betongsten och isolerar invändigt efteråt.
Andra med stora ihåliga tegelblock
Man har ju det med sig från Sverige, detta att inte vara överförtjust i invändig isolering.
Torrare här, javisst, men mitt nuvarande hus som bara har/hade 12 cm betongvägg utan isolering
kändes både jättekall och fuktig.
Jag fick påsatt 120 mm polystyren utvändigt och puts på det.

Här är det sällan lagom, somrarna är långa och varma, isolering för att hålla ute värmen behövs.
2 månader kan tempen krypa under nollan på natten, vintertid. Då behövs isoleringen också.
Detr känns som om en lättvägg med frigolit skulle kunna vara en lösning.
Om det nu blir av.. detta att huset blir sålt och nytt skall byggas.
Jag skulle kunna hyra in mig i en lada några veckor och tillverka väggelement, om jag bara vet vad som behövs och vad jag skall göra. Det skall bli ett enplanshus och bara på en 60 m2.

En lösning kan ju vara att bygga väggelement med 100 mm vägg, sedan fästa ytterligare frigolit på utsidan och lägga på nät och puts, full isoleringstjocklek + klar och putsad utsida. Med tanke på vad jag betalade för den isolering + puts jag har nu... SEK 200.000. Lite billigare än så bör det nog bli på detta, ingen bygställning + färre kvadratmeter (om jag nu inte gör det själv förstås).

Kostnaden för att sätta på ytterligare ett lager frigolit med puts kanske 150.000
kan ju tyckas hög. Å andra sidan.en tunn vägg är så mycket lättare och billigare att montera. Jag får totalt 220 mm polystyrenvägg + putsad infärgad fasad.....? Dyrt? Oekonomiskt?
Jag har precis fyllt 70 och tror ibland att jag är 40 och orkar vad som helst.
Detta tror jag ända fram till dag 2 efter byggstart.
skit i element. på plats stomresning är det bästa.
går snabbt att bygga elementen. men tätningen mellan är dryg.
 
Det finns EPS block som fylls med betong fungerar som lego går alldeles utmärkt att bygga med i envåningshus och fungerar perfekt i både varmt o kallt klimat...
Du behöver köpa leverans av betong i pumpbil......surfa på nätet ett 50m2 hus bygger du kvickt
 
D09
byggarätt skrev:
Det finns EPS block som fylls med betong fungerar som lego går alldeles utmärkt att bygga med i envåningshus och fungerar perfekt i både varmt o kallt klimat...
Du behöver köpa leverans av betong i pumpbil......surfa på nätet ett 50m2 hus bygger du kvickt
Låter som det materialet som brorsan bygger med

Går riktigt fort och blir grymt bra.

Lego stämmer bra 😄👍
 
Hel Lars! Alla hus i medelhavsområdet byggs i betong med putsad fasad. På grund av hettan. Betong är ett tacksamt och ekonomskt material att jobba med. Och vill man inte blanda själv går det väl att ringa på betongbil. Till tegeltaket gissar jag att du behöver någon slags regelstomme i trä eller helt enkelt takåsar i liggande timmer. Så det är bara att läsa på i ämnet och sätta igång.! Mvh, PerOF.
 
Eps block är överlägset betong
Vill man vara lite smart ordnar TS en kurs i jordbyggnad eller halmbygge med hydraulisk kalk
 
  • Gilla
gflygt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.