Ett försäkringsärende som har tagit många månader hittills och det känns som man måste dubbelkolla allt hantverkarna gör. Nu undrar jag om det är någon som vet om det får vara så här.

Inspektionsluckan är en hel låda som är fäst inne i väggen vilket gör att luckan inte sitter jäms med väggen. Rören inne sitter väldigt tätt emot varandra.

1. Finns det ett minsta avstånd mellan rören i själva "centralen" ?

2. Får luckan sitta "insjunken" i väggen eller ska den sitta med en ram emot kaklet?

Se bilder!
Inspektionslucka öppen i vägg med tätt monterade rör och anslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspektionslucka i vägg som sitter insjunken, med en nyckel i låset och oordnade kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är tyvärr helt ok i mitt tycke - Skåpet är tätt i botten och den lilla slangen som kommer ut vid golvet är ett så kallat skvallerrör som skall indikera läcka.
Däremot hade man väl kunnat få till anslutningen mellan lucka/skåp och kakel snyggare.
Avståndet mellan rör i skåpet påverkar inte funktionen...
Luckans djup i väggen spelar heller ingen roll då eventuellt läckage skall komma ut genom skvallerröret...

EDIT: Av döma från genomföringarna i botten så är det nog ett Uponor skåp RSK 1897893 och där kan man köpa en ram till, RSK 1870798. Men det spelar tyvärr ingen roll nu då skåpet trotts detta sitter aningen djupt i väggen.
Så hade man satt skåpet längre ut hade man kunna sätta en ram runt - Sen om en ram verkligen hade varit snyggare är en smaksak... Ser helt klart mindre ut utan ramen och bara att försöka liva skåpet med kaklet, dvs utan ram, hade nog vara snyggast...
 
Redigerat:
Nu är jag bara amatör, men jag gjorde ett badrum själv för 2 år sedan.

1. Nej. Det ser väl ut som det brukar göra. Jag själv hade dock sett till så att jag inte hade behövt korsa rören. Fördelaren till de bakre rören skulle suttit bakom fördelaren till de främre, men det är bara en estetisk fråga.

2. Detta är en estetisk fråga så länge som tätskiktet ansluter till skåpet på det sätt som tillverkarna av skåpet och tätskiktet anger i monteringsanvisningarna. Personligen tycker jag ju inte att det är så snyggt gjort utan man borde kunnat flyttat ut skåpet något så att ramen hade kommit utanpå kakelplattorna.

Det som dock inte ser helt korrekt ut är skvallerröret från skåpet som kommer ut vid golvet. Hur har de fått på en manschett runt det röret när det sitter så nära golv/vägg-vinkeln? Jag gör antagandet att ni har ett foliebaserat tätskikt. Det brukar finnas minimimått man skall förhålla sig till.

Be om monteringsanvisningar för tätskikt och skåp och kolla så att allt är gjort enligt dem.
 
-RB- skrev:
Det som dock inte ser helt korrekt ut är skvallerröret från skåpet som kommer ut vid golvet. Hur har de fått på en manschett runt det röret när det sitter så nära golv/vägg-vinkeln? Jag gör antagandet att ni har ett foliebaserat tätskikt. Det brukar finnas minimimått man skall förhålla sig till.

Be om monteringsanvisningar för tätskikt och skåp och kolla så att allt är gjort enligt dem.

Sant, Uponor har ju dessutom en avsedd skvallerlösning som är bra mycket snyggare än bara ett rör ut - Den behöver dock en del utrymme under skåpet för att få plats, något som verkar saknas i detta fall...

http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-lackageindikeringskit-m7/
 
Vad gäller trångboddheten är jag rädd att det är så där det brukar se ut, så det får man nog ta. Det bör ju spela mindre roll för du ska ju förhoppningsvis aldrig joxa med något där inne, annat än att någon enstaka gång på 10 år stäng och öppna de två ventilerna.

Vad gäller monteringen av skåpet så är det faktiskt inte enbart en estetisk fråga, utan skåpet ska monteras enligt anvisningarna från leverantörerna, och det kan innefatta anvisningar från såväl tätskiktsleverantör som leverantör av skåpet. Det kan mycket väl vara så att leverantören av skåpet klart och tydligt angett att det ska monteras i nivå med kaklet, då är detta ett felaktigt montage. Men det kan också vara tvärtom, att det ska monteras så som det ser ut. Åsså kan det vara så att det inte framgår, och att bägge därmed är ok så länge övrigt är uppfyllt.

Min svåger har en inbyggd duschblandare som är monterad nästan i nivå med kaklet, den är lite insjunken, och sedan tätat med mjukfog runt om, det ser för jävligt ut tycker jag.

Jag köpte en likadan blandare när jag gjorde vårat badrum, jag kunde konstatera att det står klart och tydligt att den skall installeras så som jag har gjort, dvs med fronten överlappande kaklet, på så vis fyller också tätningen på baksidan av fronten sin funktion genom att den tätar emot kaklet. Ingen mjukfog ska användas.
Detta är ett exempel på, i min svågers fall, hur det kan bli en felaktig montering likt din.

Så kolla upp vad leverantören av skåpet säger om monteringen i sina installationsanvisningar.
 
Själv hade jag för övrigt lackat luckan i en grå färg motsvarande kaklet ;)
 
Det vi ser på bilden bör vara ett s.k "fördelarskåp". Om det är det och OM inkommande rör är korrekt monterade till skåpet, så skall det finnas vattentäta genomföringsmuffar där rören kommer in, det hör till systemet. Sök gärna på fördelarskåp, ex. hos rinkabyrör eller sigro.se. Eller hos tillverkarna Uponor eller LK etc.

Rören skall sitta rätt kompakt i de här skåpen.

MEN fördelarna, de horisontella mässingsrören med avstick, skall vara fixerade. Det finns speciella konsoller till systemet som antingen följer med skåpet eller måste köpas separat, beroende på fabrikat.

En av finesserna med ett sådant här skåp, framför att sätta fördelarna i ett hemmabyggt tätt utrymme, är att även varje inkommande rör måste fixeras. I skåpet görs det av tätnningsmuffen, annars måste man sätta en rörklammer för varje rör, vilket är rätt struligt i det begränsade utrymmet. Och med tanke på att varatannat rör kommer en bit framför beroende på om det skall till den kalla eller varma fördelaren.

Att inte fixera fördelarrören bryter mot monteringsanvisningarna, jag är osäker på om det även bryter mot reglerna i "säker vatten" (googla, regelverket är ca 20 sidor lättläst). Det är tänkbart att iom. att rören kan anses fixerade via tätningsmuffarna, så är reglerna formellt uppfyllda.

De här skåpen finns både med fast lucka, avsedda att monteras utanpåliggande, ex. i en garderob, och med lös dörr med ram, avsedda att byggas in som här. Då monteras ramen utanpå eller i höjd med kaklet, systemet ger en tät anslutning mellan ram och skåp. Så det här skåpet är antingen av fel typ, eller så är luckan/ramen felmonterad.

Det är märkligt att de inte använt monteringskonsollerna för fördelarna, det blir mycket enklare att ansluta rören om fördelarna sitter fast. men det kan vara fel fabrikat på fördelare/skåp, så att konsollerna inte passar till fördelarna.

Generellt gäller att samtliga komponenter till ett Röri Rör system med PEX rör som här, skall vara av samma fabrikat. Tillverkarna tar inget ansvar om blandad materiel har använts.

Edit: Här kom mångavsar medan jag skrev.
 
slacker skrev:
Sant, Uponor har ju dessutom en avsedd skvallerlösning som är bra mycket snyggare än bara ett rör ut - Den behöver dock en del utrymme under skåpet för att få plats, något som verkar saknas i detta fall...

[länk]
Allt som syns är alltså den där rostfria brickan med texten "uponor"? Det var ju en liten smart lösning. Det kan man ju ordna till själv på ett befintligt skvallerrör med någon snygg täckbricka.
 
thomasx skrev:
Allt som syns är alltså den där rostfria brickan med texten "uponor"? Det var ju en liten smart lösning. Det kan man ju ordna till själv på ett befintligt skvallerrör med någon snygg täckbricka.
Jupp... Har två sådana till mina två skåp för GV och VV/KV. Tyckte att det var värt 125 spänn för en snyggare lösning. Den är ganska stor klumpen som brickan sitter i så jag förstår att den inte fick plats hos TS... Brickan är väl sisådär 70mm i diameter så liten skulle jag inte säga, snygg ja, men inte liten...
 
Oj, så stor, det verkar onödigt. Nåja, jag fixar till en egen, klart mindre variant.

Det är ju inga stora flöden vi talar om. (Eller?) Det är ju ett skvallerrör, inte en läns ;)
 
Tack alla för svar! Måste läsa flera gånger för att ens få ett hum om allt ni pratar om. Så rören i sig ser ok ut.
Skvaller röret tror jag går från hålet inne i skåpet längst bak till höger, man anar det bakom röret framför. hur det ser ut under skåpet inne i väggen har jag absolut ingen aning om.

Ska be om monteringsanvisningen till skåpet och ta reda på vilken sort det är. Får kolla med plattsättaren om vilket tätskikt det är.

Är det krav att man uppfyller "säkert vatten" ?
Visst borde man kunna kräva ett intyg av något slag när jobbet är klart?
 
Att uppfylla reglerna i säkert vatten anses som fackmannamässigt. Bryter man mot reglerna så är det inte fackmannamässigt. Vilket kan påverka framtida försäkringsersättningar.

Det ÄR tillåtet att avvika från reglerna, men då skall det skrivas en avvikelserapport. Ex. så kan regler om förbud mot dolda skarvar på rör (en helig regel), ibland innebär att hela huset skulle behöva rivas, då struntar man i regeln. MEN om det då blir en skada pga. just den avvikelsen, så kommer förs. bolaget att minska eller helt stryka ersättning.
 
Som sagt är jag nästan 100% säker på att det är ett Uponor Fördelarskåp M7 med måtten 350x350x95. RSK 1897893. Enbart baserat på design samt de svart-vita genomföringarna.

Men - Dom har ju satt alla rörgenomföringarna fel väg ser jag nu!?

Dokumentation på M7 skåpen Uponor: https://www.uponor.se/handler/directdownload.ashx?did=745664489E8D4B038A794D0A79A10D01

Bilder på mitt skåp:
Svart-vit rörgenomföring som hålls i handen, eventuellt felmonterad i ett Uponor fördelarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvita rörgenomföringar i misstänkt felvänd position i ett Uponor Fördelarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det verkligen likna knas.... Ta reda på vilket skåp det är - Är det ett Uponor så sitter verkligen genomföringarna fel väl. Det kommer att smals vatten i dessa där en bra stund innan man ens ser läckage via skvaller. Dessutom finns det risk att läckage tar sig ut i väggen innan det ens kommer till skvaller funktionen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.