Hej,
Jag har läst ett par trådar angående kattvindar och dess väggar. Vad jag läst så är väggarna in till dessa utrymmen ofta bärande. Jag har ej sett någon tråd som beskriver min typ av vägg.
Jag tycker inte att väggen verkar bärande, men vill höra era erfarenheter. Många av er har bra koll.
Bifogat finns en sammansättning av bilder.

Hus:
- 1,5-plan med källare
- Byggår 1948
- Trästomme
- Ca 9x7m (LxB)
- Ca 40° taklutning
- 2st kupor på taket

På ovanplan finns ett rum i vardera gavel. Planen är att ta bort samtliga sidoväggar (s.k. kattvindsväggar) i de båda rummen för att utnyttja golvytan bättre. I samband med att taket skall läggas om så tänkte vi sätta in 2st takfönster i snedtaket. 1st i varje rum.

Tyvärr har jag inte fått tag på några originalritningar. Jag har försökt få dessa hos kommunen och lantmäteriet utan resultat.

Kattvindsväggarna är placerade med olika avstånd från yttervägg i de båda rummen. 1,4m i barnrummet respektive 1,2m i sovrummet.

Jag har rivit beklädnaden på en av de två kattvindsväggar i barnrummet för att se hur väggen är konstruerad och infäst.
Väggen består av stående spåntade plank 2”6”. Denna var klädd med Tretexskivor. Vad jag förstått så var det på detta vis man byggde innerväggar förr. Bärande och icke bärande väggar bestod ofta av stående grova plank. Dvs där är inga grova stödben till varje överram.

Inne i kattvinden så är råspont spikat mot överramarna, därefter är väggen rest. De spåntade stående planken står på 2st liggandes reglar i underkant. Hela väggen står direkt på golvbjälkarna.
Väggens överliggare (ovanpå de stående planken) är gerad på längden för att passa mot snedtaket. Väggen är bara fäst med några rejäla spik in i takstolarna. Inga andra avlastningar eller förband. Detta tycker jag talar för att väggen ej ska ta upp laster från takstolarna. Kraftkomposanten från taklasten borde då vilja skjuta väggen inåt och väggen borde då vara bättre förankrad i takstolarna enligt mitt tycke. Det blir stor skjuvkraft på spikarna. Men visst, lite vertikal last tar ju väggen upp. Men det kan väl inte vara huvudsyftet med väggen?

Takstolar
o Dimension: 5x14,5cm (både hanbjälke och överram)
o Avstånd: Lite varierande, men ca CC 91cm vid kattvindsväggen
o Antal: 10st totalt i huset
o Takhöjd i barnrummet: 238cm

I direkt linje med takstolarna så finns det ej ngn golvbjälke. Takstolarna har ej samma avstånd som golvbjälkarna. Golvbjälkarna har ett avstånd på ca 54cm och är av 5x14,5cm reglar.
Under kattvindsväggarna, i bottenplan, finns inga bärande väggar. Den bärande väggen i bottenplan går längs huset och är belägen i mitten.

Dörrhålen i väggarna är placerade olika. I ngt fall så är dörrhålet placerat precis under en takstol. Inte en optimal placering om väggen skall vara bärande.

Kattvindens innervägg är ca 60cm hög och består av stående plank 4” breda.

Det verkar ej som om väggen är belastad i nuläget. Det var enkelt att lyfta väggen med en kofot. Men nu är taket visserligen inte belastad med snölass.

Jag hittar ej så mycket info på internet om takstolar som ej har stödben ner i bjälklaget, därför min oro. De takstolar som jag sett som behöver stöd ner i bjälklaget har ”stödben” och inte en hel ”stödvägg”. Dvs kraftiga reglar som är bra förankrade i både överram och bjälklag. Så ser det ej ut i mitt fall.
Vad är benämningen för min typ av takstol?

Vad tror ni? Ngn som tycker att den är bärande eller stöttande? Uppskattar all input.
Tack!
 
  • Kollage av skisser och foton som visar ett hus före och efter renovering samt detaljer av takstolars placering och väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I de flesta fall är kanske väggen i sig inte bärande, men man brukar lägga kattvindsväggen så att de reglar som stöttar takstolen ligger i denna vägg.
Så väggskivorna kan du nog ta bort, men se till att inte ta bort bärande element för takstolarna

På de bilder/beskrivningar du har gett ser det inte ut som om detta är en typiskt kattvindsvägg som kapslar in bärande element...som sagt väggskivorna i sig är ju inte bärande utan det är isf regelverket inuti...

Sen verkar iofs din takstolskonstruktion lite klurig, man brukar normalt ha stöttor (Tex som Ramverkstakstol mansard: http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/tak/sadeltak/). Annars riskerar du ju att konstruktionen rör sig.

Kanske har någon nån gång i tiden tagit bort dess stöttor !?
Men om nu huset stått i 50 år utan dom så borde det ju klara sig iofs, kanske räcker med de mellanväggar som finns på övervåningn (där det antagligen är ordentligt uppreglat), dock kan ju kattvindsväggarna ha gjort det där "lilla extra" då, så du kanske får hålla koll - eller om du vill vara säker kolla med en konstruktör som får räkna på det...

/K
 
Redigerat:
Säger som klas, det verkar som en ramverkstakstol.
Om jag var du skulle jag börja med att ta ut en konstruktör som kollar
Im det är en ramverkstakstol kan det gå att ta bort vindarna förutsatt att man ersätter med andra stödben.
Jag skulle i vilket fall inte riva dem och chansa, blir lite svettigt att få ett tak med tillhörande bjälklag i skallen när man står och steker köttbullar :)
 
Hej och tack för era svar.

Nej, där är inga enskilda kraftiga reglar förankrade i var takstol i väggen, utan väggen är homogen av plank.
Ja, normalt brukar det vara stöttor, men jag kan inte se bevis på att de en gång har funnits stöttor någon annanstans i kattvinden.
Ramverk borde det väl inte vara om takstolarna ej ligger i linje med golvbjälkarna? Jag har olika CC-mått på takstolar och golvbjälkar.
 
Jhony skrev:
Hej och tack för era svar.

Nej, där är inga enskilda kraftiga reglar förankrade i var takstol i väggen, utan väggen är homogen av plank.
Ja, normalt brukar det vara stöttor, men jag kan inte se bevis på att de en gång har funnits stöttor någon annanstans i kattvinden.
Ramverk borde det väl inte vara om takstolarna ej ligger i linje med golvbjälkarna? Jag har olika CC-mått på takstolar och golvbjälkar.
Det behöver inte vara så att takstolarna ligger precis i linje med golvbjälkarna...

/K
 
Sen kan göra ett ramverkstak med homogen vägg istället för stödben. Om de som byggde ville ha förråd på kattvindarna blir det lite krångligt att sätta ut stödben för att sen bygga väggsnuttar emellan, då är det lättare att slå upp helplank.
 
Tack för era synpunkter.
Jag tycker att infästningen är bristfällig om väggen skall ta upp större laster. Den är som sagt enbart fäst med enstaka spik igenom råsponten in till överramen.
 
Intressant tråd,jag bor i ett gammalt faluhus byggt -58 som dem byggde till en övervåning -78.Ska borra för bergvärme o ville ha en ritning över tomten där jag ska rita ut vart borran skall vara.Killen på kommunen undrade om jag ville ha ut alla dokument på huset,tyckte det skulle va intressant så han skicka rubbet.
På ritningarna över takstolarna ser man att reglarna för kattvinden har en stödjande funktion så dem är det nog säkrast o ha kvar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jhony skrev:
Tack för era synpunkter.
Jag tycker att infästningen är bristfällig om väggen skall ta upp större laster. Den är som sagt enbart fäst med enstaka spik igenom råsponten in till överramen.
Det kan ju finnas flera skäl till att det ser ut som det gör:
1. Ramverket till takstolen är borttaget/felgjort - huset står ändå, så frågan är om det lilla stöd kattvindsväggen gav påverkar det ?
2. Kattvindsväggen var stödjande, infästningen är inte kritisk då lasterna som skall tas upp mestadels går nedåt (ngn slags regleverk krävs dock då skivorna inte gör så stor skillnad eftersom de kommer böjas isf)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.