Nog får man väl byta strömbrytare själv? Det trodde i alla fall jag, så jag for och köpte en ny 1-polig strömbrytare (trapp) för att byta ut min gamla 50-tals vridströmbrytare. Den sistnämnda är inte trasig i elen, utan det är plasten som nötts ut så att vredet inte längre greppar runt piggen, som ska vridas runt för att tända/släcka.

Men hallå, hur ska jag koppla kablarna i den nya strömbrytaren?!

Jag kan inte ens med logik lista ut det här. Det översta hålet i den nya strömbrytaren är märkt "X1". Hålet under har märkningen "250V~X1" och det nedersta hålet heter "L1". I den befintliga brytaren finns en blå och en brun kabel, punkt. Ingen märkning, ingenting.

Hjälp! Eller måste jag anlita elektriker?

Gammal vridströmbrytare bredvid en ny 1-polig strömbrytare, båda med synliga kablar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att du enligt föreskrifterna får byta strömbrytaren betyder ju inte att du per automatik även kan göra det, du måste ju veta hur också! Nu är detta så pass enkelt att det svårligen kan gå fel. I ditt fall med byte av en enkel strömbrytare (två trådar) i en fungerande belysningskrets så går det inte att koppla fel så att något blir farligt. Det enda som kan hända är att lampan inte lyser, eller att strömbrytaren hamnar upp och ned (att lampan lyser när nedre delen av vippan är intryckt. Du har troligen köpt en trappströmställare som har en växlande funktion. Titta en gång till så kanske du hittar en bättre märkning eller till och med ett kopplingsschema på baksidan. Har du en enkel multimeter så kan du även ohmmäta strömbrytaren och på så vis lista ut hur den är kopplad internt. Strömbrytare är bättre kvalité har alltid ett inkopplingsschema ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Visst är det så, självklart måste jag veta vad jag gör - därav att jag frågar! ;) Jag har till och med pratat med mitt försäkringsbolag för att försäkra mig om att jag inte gör något jag inte får. De säger att jag måste ha "nödig kunskap" och att jag kan skaffa mig den hur jag vill. Exempelvis genom att rådfråga någon som kan. :) Men jag måste förstås lita på att den som svarar är någon att lita på och som de facto ger mig rätt svar... Därför skulle det naturligtvis vara tryggast med någon jag känner personligen - alternativt att jag får samma svar från flera håll, vilket ju ökar sannolikheten för att svaret är korrekt. Känns så oerhört löjligt att låta en elektriker åka hit för att byta en strömbrytare... (vilket det självklart inte är, om man är osäker - el är verkligen inte att leka med eller chansa kring!) Elkopplingsschema på etikett med beteckningarna X1, L1 och EFO400SA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Om du vet hur man gör så får du byta strömbrytare själv - helt korrekt.

Och här kan du få veta hur du gör, så sen blir allt bra. :)

Jag skulle lite snabbt kolla med fasen-pennan vilken som är fas och sätta den tråden på L1.
Nu är det i praktiken inte viktigt, så utan någon möjlighet att mäta skulle jag sätta svart på L1 utan att blinka.

Sen den blå på en av X1.

Tänder vippan "åt fel håll", så byter plats på den blå till den andra X1-utgången. Eller så vänder du bara brytaren andra vägen i dosan. :)


Som Bo skrev, inget farligare kan inträffa än att det inte fungerar som det ska.
Bara du inte glömmer att ta ur säkringen för detta rum innan du börjar koppla.

Och välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
vetgirig_ skrev:
Visst är det så, självklart måste jag veta vad jag gör - därav att jag frågar! ;) Jag har till och med pratat med mitt försäkringsbolag för att försäkra mig om att jag inte gör något jag inte får. De säger att jag måste ha "nödig kunskap" och att jag kan skaffa mig den hur jag vill.
Jo det är bra, man ska fråga. Vi har haft några liknande frågor på sistone om vad man får göra, men det är som sagt inte det enda. Man kan lista två saker att oroa sig över:

- Att göra något man får göra enligt lagen, eller något som man inte får.
- Att göra en korrekt installation, eller en felaktig och kanske ännu värre farlig.

Det ger fyra kombinationer, varav en är helt klockren rätt, en är "riskfri" och två är direkt dåliga och farliga. En av dessa dåliga kombinationer innefattar att man har lagen på sin sida...så vad har egentligen den första punkten för betydelse?

Men nu finns det fler lagar än den om behörighet, det är även olagligt att göra en farlig installation, så givetvis ska lagen följas. Så det jag vill säga är att alla lagar ska följas, då blir det bäst (y)
 
  • Gilla
perojonsson
  • Laddar…
Nu är den bytt! Avgörande blev hjälp från en väns äkta hälft, via facebook. Han är utbildad elektriker och jobbar som sådan också. No probs, plättlätt, och nu litar jag på att det blivit rätt också. Tack till er ovan, som också bidrog. :) I sökandet efter hjälp fick jag också länk till Elsäkerhetsverket, som ju kan vara bra att ha; http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/vad-du-far-gora-sjalv-med-el/.

Jag begriper inte att jag inte registrerat mig på det här forumet tidigare. Ser fram emot mycket lärorik information! :D
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Vill opponera mig lite mot att inget farligt kan hända. Även om man i detta fall inte kan få till något farligt av typen fel tråd i fel hål så finns det fortfarande möjlighet att skala dåligt och att sätta tråd i plint dåligt. Finns dessutom alla möjligheter att montera brytare och locket dåligt samt att inte bryta strömmen tillfredsställande innan arbetet påbörjas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tosse skrev:
Vill opponera mig lite mot att inget farligt kan hända. Även om man i detta fall inte kan få till något farligt av typen fel tråd i fel hål så finns det fortfarande möjlighet att skala dåligt och att sätta tråd i plint dåligt. Finns dessutom alla möjligheter att montera brytare och locket dåligt samt att inte bryta strömmen tillfredsställande innan arbetet påbörjas.
Sant alltihopa. El är troligen det man behöver vara mest försiktig med i ett hem. Därefter kommer troligen vvs, men mer pga risk för skador på byggnaden, snarare än personskador. Och förstås att vara uppe på tak och klättra, typ sota själv eller byta/renovera/laga tak...
 
vetgirig_ skrev:
Nu är den bytt! Avgörande blev hjälp från en väns äkta hälft, via facebook. Han är utbildad elektriker och jobbar som sådan också. No probs, plättlätt, och nu litar jag på att det blivit rätt också. Tack till er ovan, som också bidrog. :) I sökandet efter hjälp fick jag också länk till Elsäkerhetsverket, som ju kan vara bra att ha; [länk].

Jag begriper inte att jag inte registrerat mig på det här forumet tidigare. Ser fram emot mycket lärorik information! :D
Jag blir lite nyfiken, fungerade det inte med rådet/instruktionerna från Mikael_L här ovan?
 
vetgirig_ skrev:
Sant alltihopa. El är troligen det man behöver vara mest försiktig med i ett hem. Därefter kommer troligen vvs, men mer pga risk för skador på byggnaden, snarare än personskador. Och förstås att vara uppe på tak och klättra, typ sota själv eller byta/renovera/laga tak...
Jag har mycket mer respekt för att mecka med bilen, klättra på taket, köra vinkelslipen eller greja med kaminen än för att greja med elen. Jag bedömer risken att skada mig själv eller andra som mycket högre i dessa arbetsuppgifter. Risken för negativa juridiska konsekvenser om man gör ett otillåtet elinstallationsarbete är i praktiken noll, det finns ingen som kan hitta något exempel på någon privatperson som straffats för att ha gjort en fackmannamässig elinstallation i hemmet, eller fått sänkt försäkringsersättning pga en brand som orsakats av hemmapul.

Jag har dessutom varit nära en allvarlig bilolycka på grund av en inkompetent och slarvig bilverkstad.
 
vetgirig_ skrev:
El är troligen det man behöver vara mest försiktig med i ett hem.
Du är inte gift va? :D

Men jag tycker TS gjorde allt rätt genom att att fråga först och meka sen. Och faktiskt vara källkritisk och inte blint lita på svar från någon man inte känner på ett internetforum. TS kan ju inte, som vi andra som hänger här alldeles för mycket, vet att vi har några riktiga rävar som både är väldigt kunniga inom EL-området, har erfarenheten och dessutom har gåvan att kunna förklara så folk begriper. Det är en rätt sällsynt kombination :)
 
Redigerat:
Mikael_L
vetgirig_ skrev:
Sant alltihopa. El är troligen det man behöver vara mest försiktig med i ett hem. Därefter kommer troligen vvs, men mer pga risk för skador på byggnaden, snarare än personskador. Och förstås att vara uppe på tak och klättra, typ sota själv eller byta/renovera/laga tak...
Tror inte det.
Allra mest försiktig i ett hem ska man vara med ljus, både värmeljus och vanliga ljus.
Sen ska man vara försiktig med att inte glömma spis, vattenkokare eller våffeljärn på.
Och inte heller glömma kastruller på som kan ta eld osv.
Åsså vara försiktig med braskaminen.

Är man rökare ska man vara försiktig med att inte röka i säng eller soffan.

Och så ska man vara försiktig när man kliver upp på trappallar eller ännu värre, rangliga stolar.


Nu först, när vi kommit ner på sista procenten risker, så börjar saker som den fasta elinstallationen eller ramla ner från tak dyka upp, statistisk sett.



Och ändå, så lever vi mindre farligt i hemmet, än i bilen, på krogen, på egypten-resan osv. :p
 
  • Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag blir lite nyfiken, fungerade det inte med rådet/instruktionerna från Mikael_L här ovan?
Jag tror jag sagt det förut - att jag i ett långt (arbets)liv smärtsamt lärt mig att aldrig aldrig aldrig lita på en enda källa utan alltid söka två, helst tre källor, beroende på hur viktigt svaret här förstås. Så heder åt TS försiktighet i detta avseende tycker jag.
 
  • Gilla
Legere och 4 till
  • Laddar…
Tack alla för engagemang! :D Jag är som sagt ny i forumet och har dålig - för att inte säga ingen - koll på vad ni som rör er här kan och i vilken omfattning. Men jag blir säkert mer bekant med er med tiden. Helt uppenbart är iaf att man kan få mycket, och bra, hjälp här. Ofta har jag hamnat i forumet när jag googlat div olika husrelaterade frågor och nu var det till slut dags att själv ställa en fråga och det var troligen inte sista gången! :)
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.