...omstyrt från annan tråd med fel rubrik...

Har fått en offert på att tvätta och måla taket av en till synes seriös firma. Priset är ca 28 kkr efter rot för 160 kvm tak. Med tanke på att de lämnar 8 års garanti mot färgsläpp kan jag tycka det kan vara värt jmf m att byta hela taket.

Pannorna är ca 40 år och jag har noterat att när det regnar tar det vääääldigt lång tid innan det kommer nå vatten i hängrännor/stuprör. M a o binder takpannorna upp en massa vatten (inte bra) och det lär man ju slippa om man målar?

På grannens helt nya tak rinner vattnet direkt ner i rännan men hos mig måste alltså betongpannorna mättas först med vatten och det kan ju inte vara bra? (Vatten->frost->sprickor...)

Underlaget är board/masonit
 
Du får 8 år(eller mer, högst oklart hur länge målning håller)med målning för 28 000:-
För lite mer får du 40 år med nya pannor. Gör du jobbet själv går det nog på jämnt ut kostnadsmässigt. Nya pannor knappt 20 sen container att kasta gamla i och lite annat så är det samma pengar.
 
Intressant tanke. Om underlaget är ok kan man förstås "bara" byta pannorna. Och de kan man nog få för runt 20 lax.

Men det är inget alternativ att göra jobbet själv. Så ska man jämföra med målningen måste man alltså ta hänsyn till att hyra in nån som byter pannor. Frågan är vad det kan kosta? Ska kolla med nån firma, men nån som vet mellan tummen och pekfingret? Taklutning ca 40 grader.
 
40 år gammalt underlag är garanterat förbrukad så räkna med byte av det också (Papp mot modern duk + läkt), har du otur kanske råspont delvis behöver bytas.
 
Underlaget är board/masonit (inte råspont alltså). Takmålaren har klättrat omkring på taket (jag var med) och lyft på pannor lite här å där och underlaget ser torrt och fint ut. Har dessutom bytt nockband förra året.
 
Kör bara, du får nya pannor som håller minst 40 år. Och vad är väl 80 år totalt på en takpapp?
Eller?

Nej, skippa nya pannor tills du även lägger om pappen/läkten!
 
Med tanke på att hen inte har takpapp alls vad menar du egentligen?
 
Om man räknar med att någon gång sälja huset bör man nog se till att göra det riktigt med duk/papp + ny läkt under pannorna.

Gör man inte det finns väl risken att besiktningsmän vid försäljning klankar ned på detta och vips har köparen förhandlingsläge. Då förlorar man troligen mer än vad det kostar att sätta dit duk/papp + läkt samtidigt om man nu byter pannor.
 
Finns ingen som klankar ner på det, det är ju en fullt godkänd lösning som används än idag vid nybyggen. Personligen tycker jag det inte är en bra lösning men ändå så är den godkänd.
 
Stefan N skrev:
Finns ingen som klankar ner på det, det är ju en fullt godkänd lösning som används än idag vid nybyggen. Personligen tycker jag det inte är en bra lösning men ändå så är den godkänd.
Jaha, där lärde man sig något nytt, men det måste väl vara över en viss lutning ?
 
  • Gilla
Sepafin
  • Laddar…
Vi har masonit på vårt tak som haft 2kupigt lertegel. Dvs inte alls lika täta som betongpannor i skarvarna. Byggt 1958 fortfarande hel o frisk masonit. Ser inte att den inte skulle kunna hålla lika länge till. Så helt kasst med masonit kan det ju inte vara även om jag valt papp nu när vi bygger till.
 
  • Gilla
HenrikMeller
  • Laddar…
har du möjlighet och tid att byta tak själv . så gör det .
priset för målningen utan rot motsvarar i princip materialet med pannor läkt och papp
Måla pannorna är bara ett sätt att skjuta takbytet framför sig .
 
A
Om man nu läser vad TS skrivit så finns det ingen papp och underlaget ser ut att vara i bra skick.


1: Kontrollera vid genomföringar då detta fortfarande är kritiska punkter.
2: bestäm dig om 28 000 är värt det eller om någon kanske lägger på nya pannor för 45 000?

Om ekonomin bara tillåter 28 nu är det bättre att måla och ge taket 10 år till än att inte göra något alls.
 
Ett annat sätt att räkna är ju förstås att ta med avskrivningstiden i beräkningarna. Vad blir priset utslaget på olika lösningars livslängd?

Om vi höftar till med de priser som nämnts ovan, och räknar lågt när det gäller livslängd för nytt tak med rekommenderad livslängd på 25 år, medan ommålning har garanti i 8 år, får vi:
Ommålning: 28 000 kr / 8 år = 3 500 kr/år
Nytt tak: 45 000 kr / 25 år = 1 800 kr/år

Ett nytt tak blir alltså i slutändan hälften så dyrt som en ommålning.
 
  • Gilla
Carl.Alm och 1 till
  • Laddar…
Själv målade jag om mina takpannor för två år sedan.
Mitt resonemang var följande:
När jag flyttade in i huset ungefär 15 år tidigare var taket i uselt skick och jag fick byta ut merparten av råsponten och la därför givetvis ny papp och läkt.
Däremot var budgeten tight på grund av småbarn och en massa andra prioriterade renoveringar, så vi återanvände takpannorna.
Nu är pannorna över 40 år och läcker grus, suger åt sig vatten etc.
Men underlaget är helt okej.
Målningen skedde med 10 års garanti och ett löfte om att det oftast håller betydligt längre.
Min förhoppning är att målningen kommer att göra att underlag och pannorna kommer att ”hamna i fas” och att det kommer kännas betydligt bättre att göra jobbet när pannorna väl ger upp, oavsett om det blir om 5 eller 15 år.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.