Hej,

Hittade ingen lämplig forumdel för denna fråga så jag provar här, såg att några andra har ställt liknande frågor.

Jag och min fru har köpt en tomt (knappt 1400 kvm) vi ska bygga ett hus på (ca 170-180 kvm i två plan). Dock är tomten lite klurig, men vi tror det kan bli intressant och bra ändå.
Vi skulle gärna få lite tips och idéer från olika håll.
Här kommer lite tankar och svårigheter.

- Tomten är kilformad vilket gör att vi inte direkt ser någon naturlig placering för huset.
- Det är relativt stor nivåskillnad mellan grannhusen (24,5 mot 28,4) vilket gör att tomten ligger i en "grop". Våran tanke är att fylla ut tomten så att byggnader hamnar på ca 25. sluttningshus känns inte bra då huset kommer lägre ner än grannhusen.
-På bilden har jag markerat en klipphäll som vi gärna vill ha kvar då den ger karaktär åt tomten. Detta gör det svårt att ha en garage/garageuppfart på denna sida av tomten.
-Väderstrecken gör att huset borde placeras på tomtens östra delar och för garage blir den västra delen kvar.
- Med garaget till väster får man insynsskydd från den vänstra grannen. Den högra grannen har ett L-stöd på nästan 2 meter som vetter mot våran tomt samt garaget, så den högra grannen har minimal insyn. Bakom tomten är en skog.
-Solen når tomten från tidig morgon till ca kl 20-21 på sommaren, vi prioriterar nog kvällssol framför morgonsol.

-Hur verkar grundkonceptet fungera med placeringen av byggnaderna? skulle/borde man göra på något annat sätt?
-Angående hustyp är vi inne på ett med en huvudkropp i 1 1/2 eller 2 plan med en 90 grader utbyggnad i 1 plan (L-format, typ Vårgårdahus Sjövik eller FHV Måsen). Frågan är hur huset ska placeras för att få bästa (sol)läge och för att det inte ska se helt galet ut på tomten?
-Huvudentréns placering i förhållande till väderstrecken och garaget är inte helt enkelt att få till. Huvudspåret nu är att ha den söderut, troligtvis på gaveln av huset. Groventré blir österut.
-Skulle man kunna tänka sig någon annan form på huset?

Kom gärna med andra synpunkter också, än så länge är vi på en ganska hög principnivå.

/Johan

Tomtkarta med markerade områden för garage och hus, höjdkurvor, en insatt bild på en klipphäll och angivna väderstreck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att er tomt ser utmärkt ut för ett sluttningshus. Då kan ni ha garage + ingång i markplan till källarplanet. Om ni ser till att bygga källarplanet med hög takhöjd så får ni också upp huset till kanske 27 meter utan att behöva fylla ut tomten. Ni slipper också bygga ett separat garage, och ni kan också nyttja källaren till funktionsutrymmen (tvättstuga, förråd, gästrum och liknande).

Jag föreslår en sån här placering, med stor altan i syd-väst-östläge vilket gör att ni kan välja på sol och skugga under hela dagen. Under altanen kan ni ha carport och sen garageinfart till husets källarplan. Altanen kan ni ha i markhöjd mot den högre grannen och på så sätt få en naturlig passage mellan altan och gräs/klipphäll. Ni får också möjlighet att röra er runt huset, och då ni sitter på västsidan så hamnar ni högre upp än grannen och inte tvärtom.

Om ni inte har röjt tomten så behåll gärna lite större träd. En sån här stor altan blir ganska utmärkande och det blir nog snyggare om ni behåller träd.

Jag hade också förberett för ett hisschakt mellan källarplan och plan 1. Det kanske inte behövs nu, men huset kommer att vara mycket mer lämpad för då ni blir äldre om man kan sätta in en hiss. Utrymmena kan tills vidare fungera som förråd/klädkammare.

Tomt ritad med förslag på placering av sluttningshus med garage, altan och bevarade träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bättre bild Detaljerad byggplan med markerade områden för ett garage och en klipphall, kompassriktning och måttsättning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det hade varit lättare om du kompletterar med ett foto och en tomtkarta med höjdkurvor. Har ni någon utsikt? Tänk på tillgänglighetsreglerna, i princip måste du antingen kunna köra bil till ytterdörren eller så får det inte finnas större trappor mellan parkering och ytterdörr.
 
Här kommer några bilder till som kanske hjälper att första hur tomten ser ut.
Problemet med sluttningshus är att den vänstra grannen har fyllt ut sin tomt och det är nu en "ravin" från dennes tomt till våran tomt.
Säg att källarplanet läggs på 23 och höjden på detta plan är 2,7 m. övre plan hamnar då på ca 26. Konsekvensen blir att den västra delen av tomten hamnar 1-2 meter lägre än granntomten och det övre planet hamnar något över markplan om tomten fylls ut. Det hade nog varit en bra idé om inte den vänstra tomten sett ut som den gör.

Vi har ingen speciell utsikt förutom skogen bakåt vilket kan vara trevligt i och för sig.


Satellitbild över byggtomt med sluttning och angränsande tomter, indikerar nivåskillnader och terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomtkarta som visar höjdkurvor och angränsande fastigheter med nivåskillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag ser på det från synvinkeln hur man sedan kan använda tomten, så skulle huset enligt min mening stå bäst norr om där du ritat garaget, dvs där tomten är som lägst. Om du väljer att göra källare och fylla upp runt eller fylla upp utan källare är ju en smaksak.

Motivering:
Med den husplacering du ritat kommer grannen till vänster att sitta och titta ner på er när ni är i trädgården på "baksidan". En stor del av tomten blir dessutom nordlig, dvs skuggad, särskilt med tanke på lutningen, som du ju inte kan få bort helt och hållet. Den insynsskyddade delen mot grannen till höger blir liten, och känns då som en baksida, trots att det är där det är mest ljus. Tomten har rätt kort bit mot gatan, då där går det ju utan att man stör sikten att sätta en häck eller mur.
Sätter man huset mitt på som Pelpet föreslår delar man upp tomten ännu mer.
 
Hade nog också lagt huset i övre vänstra hörnet av tomten. Förslagsvis med inbyggt garage i huset. Haft sällskapsytorna mot den större delen av tomten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad sägs om något sånt här sluttningshus med inbyggt garage?
Kök = kök i norra delen av bottenvån
GRG = garage i södra delen av BV
U = uterum i anslutning till kök
V = Växthus i anslutning till uterum
Inf = infart till garage

Då får ni en umgängesyta/tomt med tidig eftermiddagssol samtidigt som huset hindrar insyn från grannen till höger. Schaktmassorna från utgrävningen av sluttningshuset kan ni använda för att fylla igen ravinen.

På plan 1 kan ni ha sovrum, vardagsrum och kontor, klädkammare och liknande.

Tomtplan med markerade områden för sluttningshus, garage, kök, uterum, växthus och infart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för flera bra och snabba svar.
Anna_H och Jarlsgård, med norr/övre vänstra hörnet menar ni placering enligt bilden nedan?

Problematiken med nordlig placering som jag ser det är att det blir svårt att få en bra uteplats med kvällssol om man inte vill sitta nästan inne på den vänstra grannens tomt.
Huset måste placeras 4,5 meter från tomtgräns (garage 1 meter) och man får inte bygga källare.
Då tomtens hörn är vinklade mindre än 90 grader blir det svårt att "trycka" upp ett kvadratiskt hus i något hörn utan att det blir död yta bakom.
Angående insyn från grannen till vänster. Hussidan som vetter mot våran tomt har bara ett toalettfönster. Deras baksida där de har en uteplats är också något vinklad bort från våran tomt och med mitt förslag behöver de gå runt hörnet för att se in mot vårat hus. Så det borde vara okej, men jag får dubbelkolla detta så klart.
Under sommarmånaderna kommer inte grannhusen eller sluttningen skugga tomten, däremot kan vårat garage ge skugga om vi placerar det lite galet.
Det som kan ske är att dem högra grannes garage skuggar våran tomt under de flesta månaderna när solen inte står så högt. Detta måste jag tänka ett varv till på så att vi inte får skugga på huset 3/4 av året.

Min tanke har också varit som ni varit inne på att inte dela av tomten, hellre en större sammanhängande yta framför eller bakom huset.

Tomt med planerade byggytor, uppdelade zoner och höjdkurvor för ett byggprojekt, inklusive plats för hus och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror du kan bygga sluttningshus utan att undervåningen klassas som källare beroende på hur du gör marknivåerna.

Du kanske skulle kunna bygga ett avlångt sluttningshus som du slickar 4,5 m mot skogen. Då får du hela tomten i solläge. Då blir garaget inte helt lättplacerat men du kanske kan lägga garaget långt in på tomten också bredvid huset en meter från gränsen mot vänstra grannen. Då kan du ha kök och umgängesytor på plan 1 och sovrum på undervåningen.
 
Tack Pelpet för dina förslag. Här kommer några tankar som jag har.

Insyn från den högra grannen är inget stort problem pga deras garage och bakom detta har de en slänt med högt ogräs. Således inte deras favoritställe på deras tomt.
Jag tycker det estetiskt känns fel att dela av tomten med en garageuppfart, även om det blir bra i förhållande till garaget.
Angående placering av husets funktioner är du lite inne på samma tankar som jag har. Men det är några saker med sluttningshus på tomten som jag inte får ihop....

Den vänstra grannens tomt är alltså uppfylld till ca 24. Så längs hela tomtgränsen sluttar det skarpt ner mot våran tomt med en höjdskillnad på 1-2 meter.
Så om man fyller igen ravinen kommer princip sluttningsplanet bli en källare. Jag lägger in en bild, men det är lite svårt att se sluttningen pga träd.
Måste man fylla ut för att det ska bli bra där känns det som att man kan fylla upp mer och bygga 2 plan istället.
En grov uppskattning från en markentreprenör är också att det blir ungefär samma kostnad att fyll upp tomten som de merkostnader ett sluttningshus för med sig.
Av dessa anledning känns sluttningshus som en mindre bra idé.

Tomt med slänt och träd, markerad höjdskillnad, grannens mark fylld till ca 24 meter, sluttning ner mot betraktarens tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en bild på hur solen rör sig över tomten under sommaren mellan kl 09:00 och 20.00 då den försvinner ner bakom skogen (Klossen på tomten ska bara visa på hur skuggan/solen rör sig, har inget med placering av hus att göra).

Simulering av solens gång med skuggor över en tomt vid olika tidpunkter under dagen, markerat med klockslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jarlsgård: Intressant förslag, faktum är att just Södergården är ett av de hus som var med tidigt i diskussionen.
Dock är vi inte jätteförtjusta i planlösningen där kök/vardagsrum/matplats ligger som de gör.

Vi är nu inne på något i stil med:
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-12-plan/naktergalen/
eller
http://www.vargardahus.se/hus/villa-sjovik/

Dock vet vi inte riktigt hus man borde placera ett sådant hus på tomten och man behöver nog också ändra på planlösningen så att entrén kommer på gaveln.
 
1. Fyll upp så att ni hamnar i höjd med västra grannen...Tänk på att han kommer plantera växtlighet...som tar all kvällssol

2 Husplacering så långt mot Norr som möjligt samt en terrass ut mot skogen med västerläge norr och öster väljer du typhus så ställ långsida mot grannen...svårt med utsikten åt väster...

3 Garage mot grannen i väster 1 m från tomtgräns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.