H
Håller på att riva ner vissa delar av ett rum. Jag stöter på ett material jag inte riktigt kan placera. Det sitter i princip rakt mot stenväggarna (spikade) förutom någon form av papp, gissar på gammal tapet mot stenen.Det är cirka 2cm i tjocklek. Denna skiva finns lite överallt och jag har fått ta bort på vissa ställen.

Min fråga är vad jag kan ersätta det med i dagens läge dvs liknande skivor och papp? annars måste jag riva alla väggar runt om känns det som vilket jag helst undviker.

Någon som känner igen det och har en bra lösning för att sätta mot stenvägg.
 
  • Hand håller en 2 cm tjock, gammal isoleringsskiva framför en stenvägg med synliga spikar och rester av papp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av oidentifierbart byggmaterial med gammal tapet, rivet från en stenvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivna skivor och tapet mot en stenvägg med synliga rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivan kallas tretex Inte bra att montera något utan ventilatinsspalt i källare om det inte är dränerat och isolerat utvändigt . Skulle själv reglat upp nytt med plåtregel, mer ventilation uppe och nere. Som skiva hade jag använt något som inte möglar och allra helst inte suger fukt så mycket..

Med vänlig hälsning, fremax
 
Redigerat:
H
fremax skrev:
Skivan kallas huntonit. Inte bra att montera något utan ventilatinsspalt i källare om det inte är dränerat och isolerat utvändigt . Skulle själv reglat upp nytt med plåtregel, mer ventilation uppe och nere. Som skiva hade jag använt något som inte möglar och allra helst inte suger fukt så mycket..

Med vänlig hälsning, fremax
Tack! Men det är inte källare utan markplan och dränering finns. Betongplatta som golv.
 
Du kan köra 2x spånskiva 10mm eller 2x gips 15&6mm, alt tretex igen, men den verkar vara vanligast i 12mm tjocklek..

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
H
Kanon Tack!!, inget direkt mot stenen innan t ex folie eller någon form av papp?
 
Nej skippa plasten. Pappen fyller ingen funktion i det här fallet.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
H
Åter igen tack, du gjorde min dag (och helgen då jag ska sätta igång! :D)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.