Vi ska försöka bygga ut vår minimala toa, men har upptäckt att det går flera olika stammar genom lägenheten som är i vägen för en utbyggnation. Det är två separata avloppsstammar och vattenrör. Båda går mitt i lägenheten och vi vill dra om dem så att de går längs med en vägg. Går detta? Detta skulle medföra att stammarna böjs nästan 90 grader i taket och böjs tillbaka under golvet för att ha samma ingångs och utgångs hål. Stannar detta upp flödet i stammarna. Vi bor på nedre botten så om det blir stopp här blir det stopp i hela huset. :-/

Hoppas ni förstår hur jag menar!

mvh/Joel
 
Är det ert hus? Bostadsrättsförening? Det låter som en stor utmaning till problem. Jag skulle inte ens tänka tanken!
 
Ajdå... det låter inte bra. Ja, det är en bostadsrättsförening.

Vi ska ändå byta stammarna i lägenheten - föreningens önskemål är att alla lägenhetsinnehavare tar tag i stambytet själva istället för att köra hela huset på en gång. Men frågan är ju som sagt om man kan dra om stammarna lite som man vill eller om de måste gå lodrätt ned?

 
klart du kan men du lär inte vinna nånting på det.... Lägg ner säger jag rent spontant om du inte kan surra med grannar över och under så kan ni 3 skissa på en skön lösning tillsammans...Men det finns iaf inga regler som säger att stammen måste gå i samma schakt i ett hus... Men det är listigt att det gör det...
 
Tack för svaret!

Hur menar du att man inte lär vinna nåt på det? Är det att det är krångligt och svårt att dra om stammarna och därmed dyrt? Är det risk att det kan orsaka stopp i hela fastigheten som jag blir ansvarig för (=dyrt)?

Som det är nu har vi ett separat duschrum som vi vill riva bort helt och istället ha duschen i nuvarande toarummet, som ska byggas ut. Stammen som går ner till duschrummet vill vi dra om så att den går längs med närmsta vägg, annars går den mitt i där vi vill ha öppen golvyta.

mvh/Joel
 
hur långt är det imellan är vad som är viktigt... hur långt du vill flytta röret i sidled. Jag vill inte låta negativ i onödan. Avlopp är inte det enda som kan jävlas. Det kan finnas värmerör som måste flyttas i sidled vilket inte heller e helt okomplicerat. Underlättar dock om man gör det på sommaren. Hur långt skall du flytta stammen i sidled? Vad e det för dimensioner på avloppen? Det kan funka att du tex bilar rännor för brunn och handfats avsättningar. Nackdelen är att du då åker på att höja golvet 5-10 cm beroencde på bjälklag osv... Men det är en plan som funkar det med...
 
Ok, tack för svaret!

Hur lång stammen ska flyttas i sidled är inte helt spikat men det handlar om ca 1 meter. Dessa stammar är bara för kök och dusch så den är modell mindre - 75 mm om jag inte finns fel. Förutom avloppet är det även vattenrör som ska flyttas tillsammans med stammen. Troligtvis behövs även värmerör flyttas men bara några decimeter.

Lite "offtopic" kanske men...
Har någon tips på någon person/firma som kan hjälpa till med detta. Först och främst för konstultation och senare ev anlitas för själva jobbet? Lägenheten finns i Stockholm.
 

Du kan inte ändra stammarna på eget bevåg då de tillhör fastigheten och föreningens ansvar. Sådeles är det av yttersta vikt att föreningen är införstådd och tar ansvaret för de nya stammarna när det väl är gjort. Du vill inte ha ett undantag knutet till din lägenhet där det framgår att lgh-innehavaren ansvarar för huvudstammen.

Det är lite synd att inte föreningen byter hela den vertikala stammen genom alla lgh samtidigt, då hade ni kanske kunnat hitta en lösning där alla lägenheter ovanför varandra genomför samma förändring, förutsatt att de andra lägenheterna har samma behov av att rationalisera bad/toa/köksutrymmen. Gamla lägenheters planlösningar stämmer inte alltid med moderna behov.

Mvh/Abbe
 
T
Har aldrig hört talas om en förening som anser att varje lägenhets-innehavare ska sköta sin egen avlopps-renovering själv, det måste vara en missuppfattning.

1: Stammen(stammarna) betjänar hela huset och måste då "koordineras" ihop för att det ska fungera mellan våningsplanen, alltså tar man en hel vertikal stam i taget.
Om man kör "lapptäcke" är det stora risker för div fel, och nya krökar som försämrar "fallet" resulterar i längden i mera avloppsstopp med mera.

2: Du skrev 75mm rör, vid renoveringar går man upp till 110mm = att schakten då blir något större. I samband med detta byter man alltid ut varm/kall-vatten samt ev radiatorvärme samtidigt om dessa går i samma shakt.

Jag rekommenderar att alla lägenhetsinnehavare samlas till en möte där ni tar fram en plan på när/var/hur så att ni koordinerar ihop er. Annars är risken överhängande att ni t.ex vill flytta avloppet vänster 1m, grannen ovanför vill flytta 1m höger osv, osv, och så slutar det med att ni får ett zick-zack avlopp som beckar igen efter några veckor.

 
om toan är för liten ... köp ny lägenhet. Lägg ner projektet :surprised:
 
Återigen, tack för svaren!

TN-Funkis skrev:
Har aldrig hört talas om en förening som anser att varje lägenhets-innehavare ska sköta sin egen avlopps-renovering själv, det måste vara en missuppfattning.
Vi har pratat med styrelsen och det är inte ett missförstånd. Föreningen betalar en del av stambytet och de har en konsult tillgänglig som ser till att allt går rätt till. Sedan är det upp till en själv när man ska genomföra det.

Jag ska höra med grannarna ovanför hur det har tänkt med stambytet. Vet att några redan har gjort det. Förhoppningsvis har konsulten lite koll på detta också.

Gamla lägenheters planlösningar stämmer inte alltid med moderna behov.
Helt klart... toan är 1 kvm och duschrummet är dubbelt så stort. Förstår inte hur de tänkte på 60-talet. :)




 
Hej! Tänkte göra ett litet inlägg här.
Att låta var och en dra om stammarna som din förening föreslår, är totalt och fullständigt vansinne.
Kan tänka mig att föreningens försäkringsbolag börjar skrika om de hör detta.
En vatten och avloppsstam förser oftast ett antal ovanpåliggande lägenheter, och det betyder att man måste gå igenom bjälklag mellan lägenheter med brandzoner och allt vad det innebär. Tror det kan bli svårt att få ngn VVS-firma att byta ledningarna i endast en lägenhet, eftersom de är ansvariga för att skarven mellan ditt nya avlopp och grannens gamla håller tätt. Och gammalt och nytt går inte alltid så bra ihop.
Jag tycker att föreningen ska ta in en offert på totalt stambyte och renovering av badrum i samtliga lägenheter. Sen fördela kostnaden.
Då blir totalpriset lägre, och så slipper ni en massa onödiga vattenskador.
Sen får man även nya tätskikt i badrum och nya golvbrunnar vilket är viktigt.
Man bör även passa på att se över el och ventilation samtidigt.
Jag jobbar inom VVS och har stor erfarenhet av stamrenoveringar.

Mvh
Peter

PS Hör gärna av er om det dyker upp fler frågor

 
Glömde en sak... När man gör en stamrenovering i en fastighet så bör (läs skall) man även byta ledningar i källarstråk mm.
Vem kommer att stå för kostnaden för detta?
Detta innebär oftast att hela huset står utan vatten och avlopp under den tid detta görs.

Hej igen.
 
TN-Funkis skrev:
Har aldrig hört talas om en förening som anser att varje lägenhets-innehavare ska sköta sin egen avlopps-renovering själv, det måste vara en missuppfattning.
Det finns föreningar i Stockholm som gör på detta viset, jag tror det beror på att föreningen inte vill tvinga lägenhetsinnehavaren att renovera sitt badrum om de inte vill det (det kan ju vara helt nygjort). Och så passar föreninge på att byta stammen, när ändå lägenhetsinnehavaren vill renovera sitt badrum.

Ja, det blir merjobb och extrakostnader för föreningen, men man respekterar lgh-innehavarens vilja att kunna bestämma när lägenheten ska renoveras. Men visst, jag tycker också att det helt fel.

/Abbe
 
Förstår precis vad du menar Abbe. Men om man tänker såhär.. Ett hus med lägenheter i tre plan.
Jönsson, på plan 1 vill inte renovera. Fru svensson på plan 2 fixar till sitt badrum och gör det jättefint och byter stammen på sitt plan. Herr Persson längst upp tänker renovera om ett halvår.
Vad händer... Jo Plan 2 måste koppla ihop sitt nya avlopp med plan 1's gamla ruttna (läckfaktor!)
Sen behöver hon koppla ihop med plan 3's gamla sunkiga avlopp.
Och när han om ett halvår ska renovera behöver han bila ner till plan två och sabbar hennes nya fina kaklade vägg..
Och när plan 1's avlopp rasar behöver de bila upp väggen i plan 2 igen..
För man måste byta samtliga rör genom valv.
Det låter som det kan bli stora problem i framtiden.
Sen om man tänker på vattenledningar kan man få problem med olika material. Tex Plan 1-galvat, plan 2-koppar, plan 3-galv igen.... total katastrof...!! Det kommer att bli problem inom en snar framtid.

I den bostadsrättsföreningen där jag bor, gjordes samtliga badrum om oavsett om någon hade renoverat tidigare, och alla stammar och stamventiler byttes.
Sen tog föreningen över ansvaret för badrum, blandare och porslin mm
Enbart för att folk inte skulle ge sig på "fulrenoveringar" och montera in sanitära apparater av suspekt kvalitet.

Sen är det en rätt stor apparat man drar igång när man ska börja renovera. Då bör man ha en byggentreprenör, eller konsult som styr upp med tidplaner mm. Skall var och en sköta sitt kommer det att bli kaos och huset blir en ständig byggarbetsplats.
Det är ju ändå många yrkesgrupper som ska samsas. VVS-are, målare, snickare, kakelsättare, elektriker mm

I normalstadgarna för bostadsrättsföreningar (HSB iaf) står det att föreningen har ansvar för stammarna. Vad händer när folk byter stammarna själva? Skrivs stadgarna om, så att ansvaret faller på lägenhetsinnehavaren?
Jag skulle vara ytterst tveksam till att köpa en lägenhet i en sån förening.

Men jag kan ju bara ge råd, alla gör ju självklart som de själva vill.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.