Anna_H skrev:
Hur långt under plattan skulle den ligga då, menar du? Vi har har grävt till urberget och inte hittat något...
Inte jättelångt skulle jag säga, någon dm under sulans lägsta punkt. Säger inte att precis alla hus har det men att man i regel brukar ha dränering även på hus med platta på mark :)
 
Var på kommunen vänder man sig om man vill ha ut uppgifter om huset?
 
Bottenbjälklag: lättklinker + betong
strax nedanför: k-värde 0,40 (i badrum på bv)

Om jag tolkar riktig hur det ska läsas...?
 
Jumos skrev:
Var på kommunen vänder man sig om man vill ha ut uppgifter om huset?

Beror nog på kommun, jag kontaktade samhällsbyggnadskontoret i min. Kanske finns något liknande i din? Kolla deras hemsida.


Räknenisse skrev:
Bottenbjälklag: lättklinker + betong
strax nedanför: k-värde 0,40 (i badrum på bv)

Om jag tolkar riktig hur det ska läsas...?
Aha det hade jag missat. Lite svårt o läsa vissa bitar. Men vad innebär det, ingen isolering tolkar jag det som. Känns ju lite sådär att de skrivit det i annonsen i så fall kan jag tycka.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Andreasa2 skrev:
Aha ok, kanske inte något att oroa sig över då. Tack.

Fick precis syn på att kommunen säljer en tomt i samma område för 300 000 kr. Kanske nybygge kan vara ett alternativ. Detta huset kan nog hamna strax över XX miljoner. Visst, nytt blir dyrare XXXXXX

Mycket att tänka på. :)
Du bör vara försiktig med att avslöja din budget. Det är tänkbart att mäklare/säljare kan identifiera dig om de läser tråden.

Det ger säljsidan information om din max-gräns. Vilket kan förenkla om man vill driva upp budgivningen med bulvaner. Samma sak om du skall bygga nytt, en säljare som känner köparens absoluta gräns, är mindre benägen att förhandla ned priset, annat än just till den absoluta gränsen, där kanske banken säger stopp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
hempularen skrev:
Du bör vara försiktig med att avslöja din budget.
Det tänkte jag inte på, nu verkar det inte gå att redigera mitt inlägg längre dock. :/ Får väl rapportera inlägget eller något. Tack för tipset.

Ingen som kan tyda det som står om bottenbjälklag i pappren jag fick från kommunen? Finns någon isolering?
Tycker det står: 15 cm ytstab, lättklinker + randfält. 18 cm d : o + 6 cm betong + beläggning.
 
Redigerat:
Kommer tyvärr inte åt den sida där du har placerat dina papper (blockerat av jobbets IT-avd....)

Så jag har svårt att kommentera vad som står där, kan titta på det ikväll om jag kommer ihåg.
 
Jumos skrev:
Var på kommunen vänder man sig om man vill ha ut uppgifter om huset?
Respektive bygglovsavdelning håller på dokumentation för alla bygglov
Jag ansökte på nätet från min kommun för två veckor sedan i ett formulär
Alla berörda handlingar kom digitalt inom 3 arbetsdagar
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.