Har ett hus byggt 2014 där ett av våra fönster verkar ha blivit en favoritplats för något djur. I våras hade vi två bon, som jag antog vara från möss. Bona var byggda av isolering, som jag inte riktigt vet var den kommer ifrån (vilken del av huset alltså). Jag tog bort bona och har inte märkt något annorlunda vid fönstret under sommaren, förrän nu...

Denna gång ligger också isolering, men mer löst och inte iordninggjort som tidigare. Även någon form av lera eller liknande som stoppats in i hålen för fönsterspärrarna...

Vad kan det vara och vad bör vi göra? Tips och råd mottages gärna :)
Fönsterhörn med lera och isoleringsmaterial i och runt en fönsterspärrsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterkarm med löst isoleringsmaterial och spår av lera, troligtvis orsakat av djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det vara någon typ av solitärbin? murarbi?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det där såg jag på ett av våra fönster också för några år sedan då de var nya, fast bara byggt av "lera" och ingen isolering. Rensade ur allt och sen har det inte kommit tillbaka. Garanterat nån insekt, undrar bara vilken...
 
Jag bildgooglade lite och är därför böjd att hålla med Räknenisses gissning. Köb bi-bo på Granngården, Plantagen elelr liknande och sätt upp där du hellre vill ha dem, de är utrotningshotade.
 
  • Gilla
Ferryman och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Ja, jag tittade på lite bilder jag också och bin känns väldigt aktuellt för den lerliknande massan! :)
Men det där med isoleringen är jag fortsatt lite undrande till...
 
Har likadant på mitt fönster enligt skadedjursbekämpningen så kände de inte till vilken art det var så väntar på prover. Mina fönster är 2 år gamla
 
Maria T
Hos oss var det bin som orsakade liknande i en fönsterkarm, de är skickliga på att mura igen men nu har jag flera "insektshotell" i trädgården och de är mer populära än vårt hus.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Murarbi eller geting, får liknande ibland. Köp flugmedel för häst och spreja i karmen efter nästa tvätt - borde hålla de små gynnarna borta utan att skada dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.