M
Tog 7 veckor för mig, mycket beroende på att byggnadsnämnden lät de ligga utan någon speciell anledning. Min situation var på ett sådant och ansökan var skriven så att risken för överklagning var extremt liten (bor lantligt och jag ritade ett traditionellt hus som var likvärdigt med befintlig byggnation).

Men vad som irriterande mig något var att efter att bygglov var beviljat fick jag vänta ytterligare 5 veckor på byggstarts lov. Fick aldrig någon motivation till varför det tog så lång tid och det verkar otroligt godtyckligt.
 
Man kan ju undra varför det dels är okej med 10 veckor laglig väntetid och dels varför det ska variera så mycket när det ändå är bostadsbrist. Varje kommun borde ju vara rätt så mån om nybyggen för att få in folket och för att se bättre ut i landet. Jag kan förstå om det tar tid i storstäderna där folk börjar bygga på varandra men i alla övriga kommuner borde det finnas gott om plats innan man uppnått Stockholmsstorlek.

Jag själv fick vänta drygt 1 månad på beslut om bergvärmeborrning och väntetiden bestod bland annat av att någon högre satt på kommunen mätt fel på en karta med flera meter. En ansökan som är 1 A4 totalt och består bara av enkla punkter som ska fyllas i såsom meter, liter och blandning.
 
6 månader tog det för oss att få bygglov för en tillbyggnad + 6 veckor att få startbesked
 
På Gotland sökte jag bygglov för ett plank. Efter exakt tio veckor kom en begäran om komplettering, de ville ha en mer detaljerad ritning trots att både ritning och foto bifogats ansökan. Och om min ritning och foto nu inte dög skulle de ju sett det på en gång. Det verkar som att de inte öppnade kuvertet förrän efter nio veckor.
 
M
Det tog 1 vecka för oss för bygglov. Då hade vi veckan innan haft förmöte med bygglovsenheten på kommunen för att gå igenom detaljerna och hur jag skulle fylla i alla blanketter. De berättade att fler borde göra så eftersom ansökan blir så som de vill ha den.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.