Har köpt en såndär etanolkamin/dekorationsbrasa (http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Etanolkamin/Etanolkamin-2000031050/). Däremot köpte jag inget bränsle eftersom jag visste att jag hade en flaska lampolja hemma. Kemetyl T Lampolja. Utgick från att den borde gå bra.

Men varje gång jag tänder så går brandlarmet. Så nu börjar jag fundera på om det kanske ändå är fel bränsle. Har därför googlat runt lite och det som verkar rekommenderas till ändamålet är spisbränsle. Då är min fråga; vad är skillnaden på spisbränsle och lampolja? Och är det att det är lampolja som gör att brandlarmet går? Kommer det inte hända med spisbränsle?

Tittar man på Kemetyls hemsida är deras T-Lampolja baserad på paraffin medan deras T-Spisbränsle är baserad på etanol.Eftersom det är en etanolkamin du har köpt så borde den logiska slutsatsen vara att det är Spisbränsle du ska ha ;)

Vad gäller ditt brandlarm så kan det ju vara lite olyckligt placerat också, men det är nog lämpligt att du använder rätt bränsle till att böra med.

Ja, men blir lite nyfiken vad skillnaderna är på dom? Vad har dom för olika egenskaper? T ex paraffin

Bor i en etta och brandlarmet är i hallen och jag hade brasan på bordet bredvid balkongen med öppen balkongdörr dessutom så tänkte att det mesta borde åka ut. Och brandlarmet var ca 5 meter bort. Så ja, nära, men ändå ganska långt bort om man relaterar till storleken på lägenheten haha.

Edit: Eller ja, 3 meter bort kanske..

• Gilla
Ola K och 1 till
  • Laddar…
Den kemiska skillnaden kan jag inte redogöra för, mer än att jag misstänker att etanol är renare än paraffin.

Vad gäller förbränningen är det ju så att man konstruerar förbränningen olika beroende på vilket bränsle som ska förbrännas. Därav är mest troligt att det sotar/ryker mer (=ofullständig förbränning) om du använder lampolja i en kamin som är avsedd för etanolförbränning.

Spisbränslet är brännvin medan lampoljan är just olja. Spriten ger säkerligen bara en bråkdel i avgaser.

Paraffin är paraffin, dvs olja, etanol är etanol dvs sprit.

M
Lampolja rekommenderas att man eldar försiktigt led inomhus då den sotar väldigt mycket.
Etanol avger väldigt lite partiklar, vilket gör att etanolbilen är mycket miljövänligare än dieseln (olja).

• Gilla
  • Arg
Hansfrej och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.