Fick precis den mindre angenäma överraskningen att den tänkta frånluftsvärmepumpen (Nibe F750) med FX-ventilation inte räcker för huset vi ska bygga. :(

Huset är i två plan med boyta 233 kvm och i princip passiv-tätt (U-värde väggar 0,1 och fönster 0,9). Vattenburen golvvärme i hela huset och det byggs i Nyköping. Uppgradering till bergvärme och FTX skulle gå på 100-130 tkr extra, vilket jag inte räknat med.

Fråga: vad finns det för alternativ till bergvärmepump och FTX?

Mycket tacksam för era oberoende tips! :)

Kalle Kiander
Husblogg: www.hemresan.net

Arkitektonisk ritning av söderfasaden på ett tvåplanshus med flera fönster och vertikala fasadlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur stor del av extra kostnaden står Ftx systemet för ?
 
Den lämnar nog ungefär samma effekt som Nibes modell gissar jag. Om du har möjlighet att välja Ftx och bergvärme kommer du nog inte ångra dig du kommer få högre komfort dvs inget kallras från väggventiler som många får med flvp pga att dom kräver mycket luft för att lämna hög effekt samt att du kommer få en lägre uppvärmnings kostnad dels genom ftx systemet och dels genom bergvärmen sen skulle i alla fall jag räkna den beräknade livslängden på en bergvärme vp som längre än en flvp. Det finns ju möjlighet att välja bergvärme samt tex flm återvinning men det skiljer så lite pengar mot ftx system så jag ser det inte som ett alternativ även om jag har en sån anläggning själv av andra skäl.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Ja, enligt IVT:s "värmeväljaren" så spar man en hel del:

Jämförelsetabell mellan bergvärme IVT PremiumLine HQ C8 och frånluftsvärme IVT 860 med energiförbrukning och kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sen bör du spara en del extra genom Ftx venten men har dålig koll på hur mycket.
 
smurfen72 skrev:
Sen bör du spara en del extra genom Ftx venten men har dålig koll på hur mycket.
Tror du inte detta är räknat med FTX? Har bett IVT höra av sig och förklara siffrorna i detalj. Nibe verkar annars ha de bästa bergvärmepumparna om ska gå på de tester som gjorts. Har du några tankar kring val av leverantör?
 
Nej det är inte räknat med Ftx en Ftx sänker max effekt behov och det verkar vara lika 12 kw sen sänker även Ftx energi behovet och det ligger också lika. Har dålig koll men Ftx sänker säkert effekt behovet 1 kw vilket gör att man ibland kan välja en mindre vp och kortar borra.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Då börjar man ju nästan kunna räkna hem det hela :)
 
Men vem sätter in en bergvärme inverter vp på mellan 4-16 kw till ett hus som verkar klara sig med en frånluft vp som lämnar runt 4 kw som max ?
 
Självklart springer man på en massa extrakostnader under ett husbygge, så nu lutar det starkt åt en ComfortZone frånluftsvärmepump med tilluftsvärmare. Pris med installation 110.000 kr.

Tar tacksamt emot synpunkter på detta preliminära val! :confused:

ComfortZone EX65 (75.000 kr + installation 20.000 kr)
http://www.comfortzone.se/vara-produkter/modeller/ex65
+ 6,5 kW (klarar 260 kvm)
+ Marknadens tystaste

Tilluftsvärmare T12 (15.000 kr)
http://www.comfortzone.se/vara-produkter/tillbehor/comfortzone-t12
+ Spar energi
+ Pollenfilter (två alergiker i huset)
 
Är comfortzone kraftigare än Nibe 750 har för mig dom är ungefär likvärdiga. Energimyndigheten har testat dom läs testet finns på deras hemsida.
 
smurfen72 skrev:
Är comfortzone kraftigare än Nibe 750 har för mig dom är ungefär likvärdiga. Energimyndigheten har testat dom läs testet finns på deras hemsida.
Nibe klarar bara upp till 200 kvm. ComfortZone upp till 260 kvm.

ComfortZone EX65
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/35°C kW 6,3/1,6
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/50°C kW 6,5/2,1
Elpatron, effekt kW 6,0/9,0 (lev med inställbar 6/9 kW elpatron)

Nibe F750
Avgiven kompressoreffekt, kW: 1,5 - 6,0
Driveffekt, kompressor, kW:0,4 - 2,8
Elpatron, effekt, kW: 0,5 - 6,5
 
Redigerat:
Dom lämnar inte så hög effekt under nån längre period eftersom dom behöver frosta av. Hur stora hus dom klarar beror på vilket energibehov huset har men ska man få max effekt utan att överventilera ska man ha stort hus som kräver högt luft flöde.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.