Hej!

Har en luftluft värmepump som inte används i vår källare pga dålig placering(gamla husägaren) samt att vi har lagt in golvvärme som värmer huset.
Nu tänkte vi flytta upp denna till övervåningen där den kan användas mer optimalt.

Är det någon som gjort liknande? Är det värt att flytta en sådan gammal pump? Det är en mitsubishi kostade 13K för 9 år sedan. Eller är det lika bra att investera i en ny?
 
Baar att kolla med någon montör. Men de brukar inte vara så intresserade om de inte samtidigt får sälja en ny. De lär safta på priset om det endast är en flytt det handlar om. Jag har gjort precis en sådan flytt. Kostade 6.000. Men då var det en 2 år gammal pump. Om din pump är 9 år har den kanske 5 år kvar att leva. Kan vara värt att överväga ett byte. Då får du på köpet en mer modern och effektiv pump.
 
Ja det kanske är så. Känns bara dåligt att slänga/byta ut något som funkar. Var 3000kr skillnad på att byta ut i järmförelse med att installera en ny.
7800 skulle de ha för att flytta. Sedan är det svårt att avgöra hur den nya pumpen står sig med den gamla. Har som sagt en mitsubishi som jag tror var väldigt bra när den köptes.Fujitsu ASYG12LMCB

Men låter ju som att det är värt att köpa en ny.
 
Vi hade en toshiba luftvärmepump som vi flyttade från undervåningen till övervåningen efter att ha konverterat värmesystemet i huset från direktel till vattenburet. På så sätt fick vi AC på övervåningen på sommaren.

Det kostade ett par tusenlappar för installationsfirman att komma ut och flytta på innerdelen och dra om lite rör. Samtidigt servade och rengjorde de värmepumpen. Jag tyckte det var värt pengarna!
 
Oj det va billigt!
Va det bara en av delarna ni flyttade? Vart bor ni?
 
Vi flyttade bara innerdelen. Rören behövde kortas lite, men jag tror de drog nytt istället och satte ett plåtskydd över rören på utsidan. Hela jobbet tog en dryg timme. Bodde i Tyresö, söder om Stockholm.
 
  • Gilla
Klibba
  • Laddar…
Jag flyttade bara innerdelen till ett annat rum.
urpumpning av media.
Nya konsoller
Uppmontering av innerdel
Nya rör
Vaccumpumpning
Täthetskontroll
Påfyllning av media
Provkörning
3000:-

Detta på en 10 år gammal Panasonic.
Mycket nöjd med jobbet.
 
Intressant. Var bor du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.