lbgu skrev:
Anledningen att jag skulle strunta i det är att det är en rätt god signal att de nuvarande ägarna inte är att lita på (sen är det nog ofta mäklaren som ligger bakom). Försöker de dölja dålig lukt i huset så kan man ju fundera på vad annat de döljer.

Sen kan det säkert finnas de som av ren artighet bjuder på fika, men de har nog inte stått och bakat kanelbullar timmarna innan visningen så att det luktar i hela huset. Antagligen har mäklarna kanelbulledoft på sprayburk.
Det räcker att ställa fram köpta frysta kanelbullar körda i micron, för att en go doft skall sprida sig.

Jag tror då inte på att det är någon särskilt frekvent förekommande, och även om man mot all förmodan skulle råka ut för en sådan grej, så visar det sig ändå vid besiktningen.

Att någon försöker visa sig från sin bästa sida och vara extra trevlig, betyder inte att de är opålitliga, det är nog snarare tvärtom.
 
thomasx skrev:
Jag tror då inte på att det är någon särskilt frekvent förekommande, och även om man mot all förmodan skulle råka ut för en sådan grej, så visar det sig ändå vid besiktningen.
Tråkigt att betala en massa tusenlappar till besiktningsmannen helt i onödan. Jag har råkat ut för det en gång, i det huset hittade jag två avfuktare som gömts undan i en garderob som jag tittade in i.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fast nu avsåg jag den besiktning som man själv gör innan man tar dit en besiktningsman, och som jag skrev, be att få komma en extra gång, utan dofter. Jag skulle då i alla fall aldrig gå vidare efter budgivning utan att ha sett ett hus mer än vid visningen.
 
Är det bara på min ort som mäklarna regelmässigt tänder doftljus i alla hus?
Trodde det stod på sidan ett i deras instruktionsbok ihop med karamellerna på köksbänken. För den skull kan man ju inte tro att det alltid göms bort kända problem. Men det gör det svårt att veta var och när man ska börja leta misstänksamt.
 
De som lite naivt tror att mäklare står på bådas sidor kan behöva vakna upp. Självklart gör de flesta mäklare vad som helst som kan öka priset på huset eftersom deras provision beräknas på priset. En mäklare är lika mycket säljare som någon som ringer upp och vill sälja mobilabonnemang eller strumprenumerationer.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jo en mäklare är en säljare. Men det är ett missförstånd att tro att de säljer fastigheter. De säljer tjänsten att sälja fastigheter. Dvs. de agerar säljare gentemot säljaren när de skall få säljaren att välja just den mäklaren.

När sedan själva fastighetsförsäljningen skall göras, så är det för mäklaren produktion, och produktion skall även i den branschen vara så effektiv, billig och snabb som möjligt.

Mäklaren tjänar mycket mer på att lägga en timme arbetstid på att hitta en ny kund som vill sälja via mäklaren, än att lägga en timme extra på att försöka få upp budet på en pågående "produktion".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En nära släkting köpte lägenhet nyligen. När det bara var en ytterligare budgivare med, så säger mäklaren plötsligt, ditt senaste bud är bra, jag bryr mig inte om att kolla den andre budgivaren, kom in i em. så skriver vi.

Vid kontraktskrivningen beklagar sig mäklaren över säljaren (säljaren inte närvarande), hon hade haft ett målpris, som min släkting just bjudit upp till, och säljaren hade inte varit nöjd med den tidiga budgivningen utan krävt ytterligare visningar (tid för mäklaren).

Det är ju kanske inte riktigt den mäklaren jag skulle välja när det blir dags att sälja vårt hus...
 
Lite saker att kontrollera är om det finns papper på badrummen, att de är fackmannamässigt utförda. Kan ställa till problem i framtiden.
Öppna diskskåpet och kolla inkopplingen av diskmaskin, ser det bra ut?

I övrigt så hade jag haft de kritiska glasögonen på mig, hur är planlösningen? Är rummen tillräckligt stora? Knarrar golven? Hur är luften?Luktar det illa någonstan? Drar det från fönstrena? Går dörrar lätt eller kärvar de?

När jag själv varit på visning brukar jag ha med mig ett litet anteckningsblock där jag skriver ner allt jag hittar så man har något att titta tillbaks på när man är hemma igen.

Framförallt så antar jag att ni kommer få ett besiktningsprotokoll, får ni inte ett, be om det! Så man kan se vad yrkesmännen sett för brister. Finns ju rätt mycket som man inte ser på en visning.

Hur är det förresten med växtlighet mot grunden? Stora buskar och liknande precis vid fasaden? För det är inte bra för dräneringen.
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
Kolla läget på taket. Ett tak från 76 är 40 år gammalt och på pappret bör det bytas. Det behöver dock inte vara så. Om vinden är besiktningsbar så kan du kolla om råsponten ser fräsch ut. Isåfall är taket okej, och det behöver inte bytas förrän man börjar få synliga problem. Mitt tak byttes efter 57 år och var ändå okej bortsett från ett dåligt takfönster, en skorstensgenomföring och en gammal fuktskada som inte hade lagats korrekt.

Det är oftast genomföringar som får problem, så kolla dessa noga.
 
  • Gilla
Andreasa2 och 1 till
  • Laddar…
Kanelbullar behöver inte vara för att dölja illaluktande dofter utan för att skapa mer "hem-känsla" på samma sätt som kaminen ska eldas i eller godisskålen på soffbordet.
 
kanonkula skrev:
Kanelbullar behöver inte vara för att dölja illaluktande dofter utan för att skapa mer "hem-känsla" på samma sätt som kaminen ska eldas i eller godisskålen på soffbordet.
Fast oavsett skäl så är det ett ofog att sprida konstlade dofter i ett hus under visningen. Anledningen är att det är viktigt att kunna känna lukter i huset och det försvåras ifall hela huset är parfymerat med 'goda' dofter.

Har man inga fukt/mögelproblem så är det rätt otaktiskt att köra med en massa dofter eftersom det säkert finns många som tänker som jag (+ en del andra i tråden) och misstänker att syftet är att dölja något.
 
Jarlsgård skrev:
Hur är det förresten med växtlighet mot grunden? Stora buskar och liknande precis vid fasaden? För det är inte bra för dräneringen.
Det finns en hel del buskar / småträd runt i princip hela framsidan. Misstänker att de vill insynsskydda, huset ligger rätt nära vägen utanför. Frågan är om det kan ställa till problem. Hjälper det om man tar bort, alternativt flyttar dessa lite längre fram bort från huset?

Drog iväg ett mail till mäklaren nu med frågor om tak, dränering, avlopp, isoleringen under plattan osv.
 
Fick snabbt svar från mäklaren, han skriver att de har ingen mer information än att det är isolering under plattan. "Kan vara så att besiktningsmannen har erfarenhet om hur det brukade se ut vid den här tiden."

Renoveringar är fackmannamässigt utförda.

Tak & avlopp är original. Dränering ej omgjort, "brukar inte göras när det är platta på mark Däremot kan man naturligtvis se över dagvattenavrinningen."

Kommentarer? :) Mycket beror ju på hur saker som tak o så ser ut då, det borde väl kollats vid besiktningen? Kanske man kan få protokollet nu innan visningen.
 
Kolla med kommunen om de har ritningar. Där kanske det syns vad det är för isolering.
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kolla med kommunen om de har ritningar. Där kanske det syns vad det är för isolering.
Kollar det direkt! Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.