Bygger en stuga på tomten och nu är det dags att välja panel.

Funderar på enkelfaspanel från Beijer:
http://www.beijerbygg.se/store/priv...mm-gran-mellanstruken-vit-g4-2?artikel=764507

Har ett par frågor:
1. Någon som har en bild på en sådan panel uppe? Vill ha en diskret liggande panel med så tunna springor som möjligt.

2. Mellanstruken vill jag köpa mest för att jag är lat och inte orkar måla det innan man satt upp det. Kan man förvänta sig lika bra kvalitet och hållbarhet som om man hade målat själv?


Tacksam för hjälp.
 
Det här tycker du alltså ger ett för "grovt" intryck?

Det är s.k. Z-panel, som är fasad på båda sidor.
Personligen tror jag att det är en tekniskt bättre panel,
med hänsyn till vattenavrinningen.
Och jag tycker den är snygg :)

En vitmålad Z-panel på en husfasad med betonad vattenavrinning, intill en grön gräsmatta och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Tack, ska lika igenom tråden! Varit inne på z-panel också, men vill ha den panel som har minst springor. Är det enkelfas eller? Finns det olika enkelfas eller brukar det vara samma storlek på springorna?
 
Jag har både stående och liggande enkelfasspont från Beijer, grundmålad, på garaget jag bygger. Hojta om du behöver fler bilder, så kanske jag kan ordna några imorgon kväll.
 
Z-panelen är lättare att byta ut enstaka plankor på om det behovet uppstår i framtiden. Ang. målningen har jag kört med färdigt mellanstruket i NCS-specificerad och jag är skitnöjd med det. Dels så målas virket under bättre förhållanden än man normalt sett har hemma och dels blir färgtjockleken optimal. Som en bonus blev totalekonomin bättre också. Jag körde två toppstrykningar för egen maskin när panelen väl satt på plats.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag är inte helt säker, men tror att om man vill ha minimala springor skall man kanske gå på spontad panel.

Som denna t.ex.
[bild]
[länk]


Men jag tror att om man ser på ekonomin också så har Z-panelen lite fördel :)
Den där bilden visar väl dubbelfas-spont?
Personligen så tycker jag att dubbelfasen är snyggare än enkelfasen men sånt är ju personligt. Z-panel är ju en klassisk panel som ger ett lite randigare intryck än enkel/dubbelfasspont. Har man stora tomma väggytor så tycker jag att z-panel är bättre då den ger lite mer liv åt fasaden men om man istället har en fasad med mycket fönster, dörrar och annat så blir det lätt rörigt och då ger enkel/dubbelfas ett lite lugnare intryck.

Kolla upp priset på många olika stället för panelen. När jag för några år sedan bytte fasad på en sida av huset till 145mm dubbelfasspont ville Beijer ha 32kr per meter för obehandlad panel medan XL ville ha 18kr per meter för grundmålad.
 
Tack för alla svar! Thomas, du får hemskt gärna posta några bilder!
 
Tittade på bilderna andersgd lagt upp i sin byggtråd och det var fint, men är ute efter ännu mer diskreta springor. Nån som har en bild?
 
lite som denna:
Vit fasadpanel på hus med fönster och del av en obehandlad träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det för panel, nån som vet?
 
Det där ser ut som enkelfasspontad panel, väldig lite den som vi har på vårt hus.

Har lite dåligt med bilder tillhands just nu, men denna är ifrån når vi bytte panel. Ny enkelfasspontad panel på husvägg vid fönster, bilden tagen under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slänger upp en bild på vårt garage. Det är 22x145 enkelfasspont. Just den här är från Martinsons men det finns samma på t ex XL-bygg.
Nybyggt garage med 22x145 enkelfasspont klädsel och ställning vid sidan, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hannes1989
  • Laddar…
Tackar! Tycker MB77 ser ut att ha lite mindre springor än ghoti, men det kanske bara är en synvilla?

Verkar som det får bli den här typen av panel iaf.

En fråga till. Jag vill helst ha en fasad utan foder runt fönsterna och utan foder (heter det så?) kring knutarna. Är det problematiskt?
 
danielte skrev:
En fråga till. Jag vill helst ha en fasad utan foder runt fönsterna och utan foder (heter det så?) kring knutarna. Är det problematiskt?
Det är inga problem, lite pilligare bara.

Edit: min panel är 22x120
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.