Har kommit en bit med panel på baksidan. Svärfar satte lite foder idag och har reglat upp för knutar. Det går långsammare för min del nu när semestern är slut och det blir mörkare på kvällarna.
Renoveringsarbete på balkong med nya fönster, dörr och isolerade väggar med byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På balkongen på baksidan har svärfar jobbat på. Reglat och isolerat väggar. Ett fönster och balkongdörr bytt idag, sista fönstret i morgon.

Golvet är isolerat och avgränsande skivor monterade in mot huset och utåt, skivorna saknades tidigare. Ny råspånt som golv trekantsläkt mot väggarna. Plåt återstår att montera.

Jag ska ha papp som golv/tak för att sedan lägga en trall. Min tänkta pappläggare som för ett par veckor sedan sa "det löser vi" hade plötsligt inte tid. Då kommer lösningen med Byggahus och Sinuslinus, en granne i området visar sig vara pappläggare. Han besökte oss igår och erbjöd sig att hjälpa till, blir gjort en kväll nästa vecka. Hur bra som helst! Stort tack Linus!

Har funderat på vilken fört räcket till balkongen ska ha. Vitt, den brutna vita vi har på fasaden, den grå till knutarna eller rent av svart. Det lutar starkt åt grått nu. Spenderade en timme i tältet med att grunda tills det blev för mörkt.

Det blev för mörkt för bilder på balkongen så jag får återkomma.
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Räcke blir i den här stilen.
Vitt balkongräcke med vertikala gula och vita plankor under ett svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tänker vitt, möjligen någon grå eller svart detalj.

Underlagspapen lades tidigare i veckan och idag rev jag presenningen inför att pappläggaren skulle komma.
Balkongrenovering med nylagt underlagspapper, reglar synliga och röd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad balkong med nytt underlagspapper, trästomme och röda fönsterkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat underlagspapper på balkonggolv med synlig träkonstruktion och presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utifrån vad jag kan bedöma blev det väldigt bra! I morgon är det K-rauta dag och 20% rabatt. Då ska det shoppas trall att lägga, som väl är gör min svärfar det tidigt så slipper jag trängas.
Ikväll har jag gjort sista strykningen innan montering för hälften av den panel som ska sitta på balkongen. Andra hälften planerad till i morgon kväll.

Fick fibern indragen igår och Intenoswitchen monterad i mitt mediaskåp. Surfar med bra fart nu, 70-80 Mbit/s via WiFi på 2,4 GHz vilket känns godkänt.
 
M
Ang staketet så beror det väl lite på om man vill att det ska smälta in eller om man vill vara våghalsig och få den att sticka ut.

Jag tror det hade kunnat bli jäkligt coolt att måla stolpar och överliggare med den mörkgröna som knutarna har och spjälorna med den röda färg som fönsterna har.

Annars kan man köra lite mjukt och köra stolparna i mörkgrönt och spjälorna i fasadfärgen.

Tror inte att varken vitt eller svart blir jättebra med tanken på husets kulör i övrigt :)
 
Jag slarvar lite i texten, med vitt menar jag fasadfärgen. Håller med om att kritvitt nog inte blir bra, det blir ju en färg till bland de fyra vi har.

Dyckertpistolen la av idag så jag ägnade kvällen åt materialvård. Rengöring och hittade en bit dyckert som kilat fast sig. Intressant att se pistolen invändigt, påminner om en motor fast med bara en cylinder.

Demonterad orange dyckertpistol på ett bord med rengöringsmedel och en fastkilad dyckertbit bredvid en borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit dyckert som kilat fast bredvid en kniv på ett träbord, under underhåll av dyckertpistol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Lägger trall på balkongen som slitlager och något bekvämt att gå på. Svärfar har börjat med räcket. Tempot är lugnare nu då huset är tätt sedan en tid och vi inte behöver tänka på täckning inför regn väntar också tredje barnet i dagarna :) I eftermiddag ska 140 kg äpplen köras iväg för mustning.

Jag gör trallen i fyra sektioner så att det går att lyfta på den och någon gång om året städa lite under.

Pågående arbete med att lägga trall på en balkong, med verktyg, träplank och delvis lagd trall synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när det är kyligare väder på nätterna märker vi av att isoleringen gör nytta. Grymt skönt! Ska bli intressant att under hösten se hur fjärrvärmeförbrukningen förändras.
 
andersgd skrev:
Jag gör trallen i fyra sektioner så att det går att lyfta på den och någon gång om året städa lite under.
Smart, för det är otroligt vad det samlas löv och annan "skit" under en balkongtrall. Har själv detta "problem" hemma men ingen trall som går att lyfta...
 
  • Gilla
andersgd
  • Laddar…
S
Jag trodde svärfar övergett er eftersom det inte kommit någon uppdatering på ett tag. 😉


Ni lär märka störst skillnad blåsiga dagar när huset inte blir lika utkylt.

Vad är planen med entrén/ytterdörren?
 
sinuslinus skrev:
Vad är planen med entrén/ytterdörren?
Nu blir det risk för spoiler :)
Vi ska bygga till en hall på om jag minns rätt va 2,5 x 3 meter. Vi hsr idag ingen bra lösning för hall, när man kommer in genom ytterdörren är det en smal passage med två trappsteg upp. Där i gången mellan kök, vardagsrum, toalett och trappa upp hamnar skor och är inte plats för en barnfamiljs kläder. Jag visste inte att det gick att vara trångbodd trots 170 kvm 😀
 
I morgon kommer grävmaskinen... Förra året byttes tegelfasaden mot en träfasad och nya fönster och vårt hus har blivit vackert och inomhuskomforten i vintras var bättre med jämnare temperatur än tidigare. I bygglovet har vi också tillstånd för en liten utbyggnad av en hall, en hall för förvaring av alla skor och ytterkläder och att inte få in sand och grus så långt in i huset.
Ritning för tillbyggnad av en hall till ett hus, inkluderar mått och entréplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under påskhelgen har jag börjat ta bort alla plattor på uppfarten.
Hus med träfasad och demonterad trappa, snö på marken och byggmaterial spritt runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan är uppdelad i mindre delar och hål för ny källardörr upptaget. Framtida projekt att göra grovingång i källaren... träreglar mot betong och spånskiva är drömkonstruktion.
Renoveringsarbete av en trappa och uppfart med snö, rivna delar av betong och en gammal källardörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade också på att inviga röken jag fick i födelsedagspresent för något år sedan. Nyrökt lax är underbart gott!
Rökskåp i funktion med rök som kommer ut, på en trädäck med ett gult hus och snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Senior och 3 till
  • Laddar…
Dränering och platonmatta är definitivt överreklamerat!
 
Jättebra och fint jobb ni gjort! Grymt kul att se
 
Tack! Blir glad över utseendet varje dag när jag kommer hem från jobbet på cykeln. Verkligen ett lyft mot hur det såg ut tidigare.

Platon är precis vad jag planerar att sätta :) vad rekommenderar du istället för dränering?
 
I morse kom grävmaskinen och nu är jag stolt ägare av en grop. En liten snutt av vår mur åkte med i bara farten, inte riktigt så som det var tänkt men vi bestämde oss raskt för att bygga någon form av skydd för soptunnorna.

Vi fick fiber förra sommaren och de arbetar i området med att återställa asfalten. Naturligtvis planerade de just idag att rikta upp kantstenen på andra sidan gatan. Två grävmaskiner på samma ställe hade blivit lite väl trångt, de båda grävarna kände varandra och kunde göra upp om turordningen.

Funderar på om jag ska vara wild and crazy och sova med olåst ytterdörr i natt :)

Grävmaskin vid husgrund där en del av en mur fallit ner, vilket skapat en stor grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävd grop vid husmur där en del av muren skadats, med rör och skräp synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskin och stora container på en gata vid hus och asfaltarbete, skadad mur synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En grop är lösning på alla problem! I inlägg #66 funderade jag på hur jag skulle få upp tegelrester från dräneringen. Med grävmaskin och grop så klart :) Dräneringsrör och grus under renoveringsarbete för bättre avvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävarna blev klar idag och det har också kommit singel. Grop vid husgrund fylld med singel för dräneringsarbete, med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt område vid husgrund med singel för dränering, källardörr och isoleringsmaterial synligt, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska det jämnas till läggas dränering och göras form för en platta.

Innanför källardörren finns idag en charmig (?) gillestuga med öppenspis, furupanel med matchande fondvägg och heltäckningsmatta. Rummet toppas med träreglar mot betongen och spånskivor. Rivningen är inte fullt ut planerad ännu men tänkte visa några bilder innan så sker. Hörn av gillestuga med furupanel och spånskivor mot betongvägg, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen spis, furupanel och en fondvägg med solnedgångsmotiv i en gillestuga före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gillestuga före renovering med öppen spis, furupanel, fondvägg och heltäckningsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjorde en enkel skiss på hur det är tänkt att bli. Precis som när vi bytte fasaden har jag grym hjälp av svärfar. Han står för allt tänkande :)

Skiss med markerade byggdelar: bandat plåttak, nya dörrar och hall, murblock och gjuten platta på husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alnervik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.