Hej
Precis skaffat en lägenhet i en fastighet från 50-talet där jag inte tror några större renoveringar gjorts på länge, om någonsin. Planerar därför att skrapa dem på färg och laga eller ersätta alla trasiga detaljer. De ska dock gärna behålla sin gamla stil.

Har dock några frågor angående detta.
Den första frågan är hur färgskrapningen görs smidigast. Värme ska bevisligen användas vad jag läst, och sen är det manuellt arbete som gäller.
Rekommenderas det att använda en special IR-lampa som jag läst om till den hyreskostnad det blir, eller fungerar det bra även med värmepistol?
Vilket är säkrast och ger bäst resultat?
Närbild på gammalt fönster med skador och aluminiumtillbyggnad som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fönstret har persienner i sig, dock verkar de vid något tillfälle ha gått sönder och ersättningen har inte gjorts 100. Därför sitter det nu två stycken "uttag" för den där "sladden" som justerar persiennernas lutning. Tänkte självklart ta bort den sida som inte längre används.
Men hur fixar man för att det ska bli snyggt när jag tar bort den?
Den sida som fungerar har både trasiga "sladdar" och trasiga "ingångar" till fönstret, var köper jag nya sådana?
Närbild på ett gammalt fönster med hål efter borttagen persiennjusterare och sprucken färg på karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oanvänt persiennuttag med trasig kabel och skadad vitmålad ram i ett gammalt fönster från 50-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett fönster från 50-talet med en trasig persiennmekanism och en synlig aluminiumtillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det har gjorts någon konstig "tillbyggnad" av aluminium på fönstret, vilket troligen inte är ursprungligt utan är gjort för att isolera bättre, både för värme och ev. för ljud. Den verkar sitta fast genom de hål som syns i bilden nedan.
Hur hanterar jag detta när jag ska ta bort färg från träramen?
Finns det någon möjlighet att ta bort detta temporärt under tiden det renoveras, eller får jag anpassa metodiken efter den?
Slitet träfönster från 50-talet med synlig färgskada och persiennmekanism samt en tillägg av aluminiumprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt vitmålat fönster med skadade persiennjusterare och en tillbyggnad av aluminium för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett gammalt fönster med hål efter borttagen persiennjusterare och sprucken färg på karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för all hjälp och alla insikter ni kan komma med.
Vänliga hälsningar,
Newbuild
 
Om du bor i brf lär fönstren vara föreningens ansvar, inte ditt. Fråga först!

Om du ändå ska ta bort färg, använd inte varmluftspistol. Det är stor risk att värmeflödet kommer fel, på en liten del av glaset, skapar spänningar och glaset spricker. IR är rätt väg att gå, och man måste inte ha en speedheater för 5 kkr utan kan använda en IR värmare från Biltema eller Jula för några hundringar.

Värma, skrapa, slipa, kitta måla....

Det kan vara ett ganska drygt jobb att fixa fönster, bara så att du vet.
 
Om färgen inte flagnar mycket kanske man inte behöver skrapa bort allt. Då kan det räcka med att slipa så att ytan blir matt och slät innan man målar på nytt.
 
Det vore enklast om du kunde få av aluminiumramen men den är möjligen limmad, då är det svårt. Är den på utsidan?
Tillbehör för persiennerna finns i näthandeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.