Jag fick ett växthus av en bekant som jag ställt upp och ställt in några tomatplantor i. De senaste dagarna har det varit varmt och några av plantorna slokar i toppen trots att de har vatten. Det finns en lucka i taket som öppnar med en gasfjäder när det blir varmt, men hur varmt vill man egentligen ha? Jag tror att det är närmare 40º i växthuset innan den öppnar. Det verkar inte otroligt att gasfjädern är gammal och har tappat lite tryck. När brukar den öppna?
 
Öppningstemperaturen brukar väl vara inställbar?
 
Ställer man in det genom att flytta gasfjädern på hävarmen? Det tänkte jag inte på, men det verkar logiskt. Men hur varmt bör det vara till tomater?
 
BirgitS
Inte mer än 30 grader.
Det vanligaste problemet med växthusodling är att man inte förmår hålla lämplig temperatur i växthuset. I regel blir det alldeles för varmt under försommar och högsommar mitt på dagen. I alla fall med växthus som står som mitt - d v s i söderläge utan skuggande träd - se översta bilden. Man blir helt enkelt tvungen att använda skuggväv för att få ned temperaturen samt även att hålla växthusdörren öppen under de hetaste perioderna. Den automatiska takluftningen räcker i regel inte till för att skydda mot för varma förhållanden.
http://www.kgkarlsson.nu/sommar_vaxthus.htm
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Nu har jag satt sprinten i det nedersta hål som går utan att luckan blir omöjlig att stänga. Den lilla springan som syns på bilden uppstår vid 34º i växthuset. När det är en bit under 30º så känns ingen kraft alls i gasfjädern så jag tvivlar på att det hjälper att flytta in länken till det inre hålet på hävarmen. Brukar fjädern ta slut med tiden? Är det någon som kan identifiera den på bilden?

Öppen växthuslucka med en gasfjäder med hävarm inställd i det nedersta hålet, med en liten springa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Cylinderkolven är fylld med vätska. Om du inte har plockat in kolven vintertid så kan vätskan frysa och kolven kan i värsta fall gå sönder.
 
Jag har nyligen fått växthuset, men är säker på att förra ägaren inte tagit in cylindern på vintrarna. Men inte kan det väl vara vatten som är verksam vätska i fjädern? Det finns väl inga vätskor utom vatten som expanderar när de stelnar? Cylindern rör på sig så helt trasig är den inte, men den verkar öppna vid en för hög temperatur.
 
KristinaRT
Om du inte har någon skugga utanför växthuset måste du absolut skaffa skugga inne! Antingen genom att kalka taket eller sätta upp någon form av skuggväv/gardin!

Oavsett om du har ventilation som fungerar räcker inte det när solen står på. Jag har köpt billiga vita gardiner på IKEA och hängt upp i plastad spiral i taket. Det ger inte jättemycket skugga, men det dämpar solstrålningen tillräckligt för att det inte ska bli olidligt varmt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.