Hej,

Vi hade en rörmockare som kopplade in köksblandare och avlopp i förmiddags. Det såg då bra ut. Nu när jag kom hem så kan jag se att en av kopplingarna på de gamla rören läcker en del!? Självklart får man inte tag in någon rörmockare nu så frågan är hur jag hanterar detta!? Kan man vira en massa lager silvertejp där eller måste jag stänga av vattenkranen?

PcEkLsl.jpg
http://i.imgur.com/PcEkLsl.jpg
 
Ser nu att det vandrat längs röret ner och krypet in i spånskivan i skåpet! Det har till och med bubblat sig en aning på ytan.
 
Ser att ni missat tätmassan kring rören, ett viktigt moment för att säkerställa att eventuellt läckage upptäcks i tid. Och med den så hade man sluppit problem med att stommen svällt vid det här laget.

Hur som, om du kan - stäng av vattnet och ring tillbaka till röris redan vid 0700 imorgon bitti - Backjobb helt klart. Med de presskopplingar som är monterat är det inget du kan göra just nu.
 
Jag skulle stänga vattnet, skaffa ett skjutmått att mäta rören med och sen åka till Bauhaus eller liknande och köpa vanliga klämringskopplingar, de på bilden går ju knappast att efterdra.
Vidare skulle jag nog tätat genomföringen i den trasiga plasten på något vis, kanske manschetter och silikon.
Men är det brf så är det nog en rörmokare som krävs.
Silvertejp eller liknande håller inte!
 
Precis, jag vet att tätningsmassan saknas, satte ingen sådan då jag inte visste exakt hur rörmockaren skulle bygga om rören. Jag kan så klart sätta dit nu men det finns redan lite fukt undertill så då kanske det har sämre förmåga att torka upp om jag sätter igen hålen.

Tråkigt att man sätter kopplingar som man inte kan göra något med.
 
Ringde till annat VVS bolag som har jour de ville inte hjälpa mig efter som att finns det skador så åker de på det istället.

Hittade telefonnummer till VDn för det bolag jag anlitat men det känns inte bra att ringa hem privat till någon även om det är en akut grej.
 
Men vadå, lämnade rörmokaren sådär efter sig?
 
Jag skulle ringa VD
 
Snailman
Chrissofsweden skrev:
Men vadå, lämnade rörmokaren sådär efter sig?
Rörmokaren satte allt på plats och begav sig, jag noterade att en av kopplingarna(inte på bild) läckte ca 1 droppe / 5 min så de fick komma tillbaka och byta ut kopplingen. Inget såg ut att läcka så de begav sig igen. Nu när jag kom hem så ser jag att det läcker i en pressad skarv, det sprutar inte men det har ändå droppat en hel del.

Tyvärr ser det ut som att jag får fylla par spannar med vatten och sen stänga av vattnet. Inte så kul när man hade andra planer ikväll :(
 
Gavel skrev:
Jag skulle ringa VD
Jo, jag valde till slut att ringa de 2 nr jag hittade, dock inget svar så jag skickade SMS, tvivlar på att de återkommer ikväll.
 
Snailman skrev:
[länk]

Det här är nog ikeas tätningsmassa man ska ha kring rören för att täta mot plastinlägget i botten av skåpet?
Precis sådan har jag, och jag får ta o sätta på det för även om jag stänger av vattnet så finns det risk att det står kvar vatten i ledningarna ett tag.

Det är ju luftigt under bänkskåpen så torka upp borde det göra oavsett tycker man.
 
Om du inte har betalt så låt bli tills det är åtgärdat. Det där är inte en installation enligt säker vatten.
 
Fick tag i en av dem som driver företaget och de kom ut direkt och gjorde ett nytt försök. Såhär ser det ut nu :

dnz9qvI.jpg
http://i.imgur.com/dnz9qvI.jpg

Väldigt snällt gjort! Kändes ju inte bra att ringa hit någon efter arbetstid men ibland måste man.

Gillar egentligen inte koppling på koppling men han ville påstå att sådana kopplingar höll bättre än vanliga skruvkopplingar. Får hoppas det är tätt nu annars får de kanske såga upp bänkskåpet nästa gång för att koppla.
 
Krilleman
Nu är ju dom två kopparrören underifrån befintliga och inte nydragna. Viktigt att veta skillnaden. Befintlig anläggning kan ej följa dagens regler.

Och om du åker och köper klämringskopplingar så är dina rör 16mm. Glöm inte stödhylsa 16x1 då äldre 16mm kopparrör ofta är mjuka!

Pressmuffarna är 16x15 från Geberit. RSK: 1768370. 16mm sidan pressas med 18mm presshuvud.

Geberit pressmuff 16x15 för kopparrör, avsedd att pressas med 18mm presshuvud, visad mot neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.