Behöver lite vägledning gällande en vägg jag ska renovera. Bilder bifogade. Upptäckte detta bakom golvlisterna bakom elementet under fönstret i blivande lekrum.

Vägg med gammal fuktskada och skalad färg, torrt golv och borttagen golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad vägg med en avskalad yta och synlig regel, vilket visar tecken på gammal fuktros.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt är torrt idag, så det där är med all säkerhet gamla fuktrosor (hus från -61). Petade lite extra på ett ställe för att kolla regeln i botten och den är som ni ser fin. Jag hade tänkt sätta renoveringsgips ovanpå nuvarande vävtapetsväggar i rummet.

Pga lite förhöjda radonvärden på bottenplanet ska jag täta mellan vägg och golv, på inrådan av radonexpertis. Vi har ny ventilation med ok drag. Dränering utanför är på g.

Nu undrar jag: Är det ok att bygga in dessa gamla fuktrosor i renoveringsgips? Jag är en blodhund när det gäller mögel och emissioner och det här luktar enligt mig bara gammalt. Golvet är också snustorrt. Jag vill inte fuska men är bara glad amatör så alla "onödiga" ingrepp blir stora projekt.

Tacksam för tips!
 
Mikael_L
Är det torrt och av allt att döma något gammalt problem som är åtgärdat (dvs inte att det blir blött igen till vintern typ) och inte luktar illa så skulle jag glatt kapslat in det. :)
 
Åh det var skönt att höra Mikael! Ja, det lär väl visa sig om det hela skiter sig, men då har vi ett projekt för framtiden också :) Tack för snabbt svar!
 
Ser ut som att nån skulle ha spillt nått eller att ett vattenburet element skulle ha läckt under en kortare tid nångång för många år sen. Helt klart en gammal och tillfällig skada. Jag hade inte tvekat på att bygga in det där.
 
Finndjävel: Jamen det kan stämma, det satt vattenburna element där tidigare! Tack för svar :D
 
harry73
Bara en liten varning. När nästa ägaren kommer att renovera i framtiden och upptäcker dessa gamla fuktskador, ringer hen direkt och hävdar dolt fel och allt möjligt och att du medvetet har byggt in det för att missleda hen. Dokumentera arbetet med bilder under arbetens gång, helst här på forumet som projekttråd, men spara det också hemma i pappersformat.
Skulle du någonsin få någon som hävdar dolda fel och värre, är det enkelt att visa vad du gjorde
 
  • Gilla
JBa
  • Laddar…
D09
harry73 skrev:
Bara en liten varning. När nästa ägaren kommer att renovera i framtiden och upptäcker dessa gamla fuktskador, ringer hen direkt och hävdar dolt fel och allt möjligt och att du medvetet har byggt in det för att missleda hen. Dokumentera arbetet med bilder under arbetens gång, helst här på forumet som projekttråd, men spara det också hemma i pappersformat.
Skulle du någonsin få någon som hävdar dolda fel och värre, är det enkelt att visa vad du gjorde
Ta en bläckpenna och skriv " no problems " vid skadan ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harry73
D09 skrev:
Ta en bläckpenna och skriv " no problems " vid skadan ;)
Men då får vi inte en projekttråd :(
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
D09 skrev:
Ta en bläckpenna och skriv " no problems " vid skadan ;)
"Don't worry, be happy!" kanske ... ;)
 
Hm, mjo, men nu hoppas vi få bo kvar här länge, så eventuella problem lär vi förmodligen få ta itu med själva :) Med tanke på placeringen av fuktrosorna så måste det vara de gamla elementen...
 
Om det är en projekttråd ni vill ha, så kan jag glädja er med en till fråga!
Nu har jag flyttat fokus till en annan av väggarna, bild nedan. Vi bor i kedjehus, souterräng, och denna vägg angränsar till grannen, och ligger delvis under jord, rättare sagt snett under grannens garage. Vävtapeten här är sjukt ful (och sitter dåligt på vissa ställen) så jag ville se vad som fanns bakom för att inspektera. Som ni ser är det betong, den enda betongväggen i rummet. Allt jag tagit bort är toppenfräscht, ingen skum lukt.
Jag hade ju tänkt smälla upp renoveringsgips direkt på väggen men mot den här väggen är är det läge för stålreglar först va? Och då till nästa fråga: Jag vill ju göra det så tätt som möjligt för att radongasen inte ska sippra upp från grunden ut i rummet. Stänga in radon, med släppa ut eventuell fukt alltså. Hur löser jag detta?
Delvis avlägsnad vävtapet som blottar en betongvägg, med intillliggande intakt tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.