Jag har funderat på att bygga mig en.
Då lär det bli med block från en båttillbehörsaffär, och i princip bara ett snöre utmed väggen som man drar i för att hissa upp den. En råtta för "snabbfäste" och en knap för surrning.
Då lär det bli med block från en båttillbehörsaffär, och i princip bara ett snöre utmed väggen som man drar i för att hissa upp den. En råtta för "snabbfäste" och en knap för surrning.
Sätter man en råtta på väggen så låser den effektivt ett rep på valfri höjd.
http://www.hjertmans.se/produkter/segling/block-linhantering/skotlas/skotlas-ll-3-8mm
Under den kan man sätta en knap, så att man kan säkra linan så den inte lossnar ur råttan av misstag, det räcker ju att dra lite i linan, så släpper den ur råttan.
http://www.hjertmans.se/produkter/segling/block-linhantering/knapar-handtag/plastknap-100mm
http://www.hjertmans.se/produkter/segling/block-linhantering/skotlas/skotlas-ll-3-8mm
Under den kan man sätta en knap, så att man kan säkra linan så den inte lossnar ur råttan av misstag, det räcker ju att dra lite i linan, så släpper den ur råttan.
http://www.hjertmans.se/produkter/segling/block-linhantering/knapar-handtag/plastknap-100mm
Det smarta med thule ovan lösningen är att den drar i alla rep ner till boxen på samma gång. Då slipper men friktionen av att repet ska glida utmed boxen om man bara drar på en a sidan.
¤m takhöjd är ju bara längre snören och en längre pinne. Det är den enklaste varianten. Inte enklast konstruktionsmässigt men enklast att fixa eftersom den finns att köpa färdig.
En aspekt är hur ofta du har tänkt använda hissen, ska boxen av och på varje helg eller 2ggr / år.
Ska försöka komma ihåg att fota min ikväll
¤m takhöjd är ju bara längre snören och en längre pinne. Det är den enklaste varianten. Inte enklast konstruktionsmässigt men enklast att fixa eftersom den finns att köpa färdig.
En aspekt är hur ofta du har tänkt använda hissen, ska boxen av och på varje helg eller 2ggr / år.
Ska försöka komma ihåg att fota min ikväll
Jag hade då inte tänkt mig en lösning där rep ska glida under boxen, det blir bökigt ur flera aspekter. En ögla i varje snörända som man bara sätter runt själva takräcket, som jag tänker mig att boxen sitter kvar på när man hissar upp den. Lossar man boxen från räcket kan man sätta öglorna runt boxens krokar, eller göra en loop under hela boxen, men ändå så att det dras i alla fyra snörena.
När jag hade garageplats i länga vid radhuset gjorde jag som thomasx funderar på, några enklare block och rep till en knap på väggen. Det gör ju takhöjden till ett ickeproblem - bara att ha längre rep.
Jag böjde till krokar av klent armeringsjärn som sedan kläddes med krympslang som jag kunde sätta runt lastbågarna(hade extra lastbågar som var permanent fast på boxen). Sen en hanfot till främre och till bakre lastbågen så det blev två block i taket, ett brytblock vid väggen och en knap där. Inga rep som skulle dras runt boxen och inte behövde jag trä något runt lossade lastbågar.
Repen som gick mot brytblocket fästes ihop med sydda taglingar med några decimeters mellanrum efter andra blocket i taket så boxen kom ner vägrätt.
Det som var pyssligt var att sänka boxen och få den exakt på bilen när man gjorde det själv, men inget oöverstigligt problem. Tyvärr kunde inte dåvarande sambon klara det då det var för tungt för henne så jag funderade att tag på att ersätta den sista biten med en enkel winch från Classe eller BT men eftersom det alltid var jag som hanterade boxens på- och avtagande så blev det nedprioriterat.
Jag böjde till krokar av klent armeringsjärn som sedan kläddes med krympslang som jag kunde sätta runt lastbågarna(hade extra lastbågar som var permanent fast på boxen). Sen en hanfot till främre och till bakre lastbågen så det blev två block i taket, ett brytblock vid väggen och en knap där. Inga rep som skulle dras runt boxen och inte behövde jag trä något runt lossade lastbågar.
Repen som gick mot brytblocket fästes ihop med sydda taglingar med några decimeters mellanrum efter andra blocket i taket så boxen kom ner vägrätt.
Det som var pyssligt var att sänka boxen och få den exakt på bilen när man gjorde det själv, men inget oöverstigligt problem. Tyvärr kunde inte dåvarande sambon klara det då det var för tungt för henne så jag funderade att tag på att ersätta den sista biten med en enkel winch från Classe eller BT men eftersom det alltid var jag som hanterade boxens på- och avtagande så blev det nedprioriterat.
Det kanske är enklast om mer snöre får plats på dess rullar. Står inte vilken takhöjd den klarar men det ska jag kolla upp.toolman77 skrev:Det smarta med thule ovan lösningen är att den drar i alla rep ner till boxen på samma gång. Då slipper men friktionen av att repet ska glida utmed boxen om man bara drar på en a sidan.
¤m takhöjd är ju bara längre snören och en längre pinne. Det är den enklaste varianten. Inte enklast konstruktionsmässigt men enklast att fixa eftersom den finns att köpa färdig.
En aspekt är hur ofta du har tänkt använda hissen, ska boxen av och på varje helg eller 2ggr / år.
Ska försöka komma ihåg att fota min ikväll
10% rabbatt på Mekonomen får man den för 900kr det är vettigt. Kommer kanske ta av och på 5gånger per år men det måste vara smidigt. Samt att detta löser förvaringen också.
Medlem
· Blekinge
· 10 255 inlägg
Man kan även hänga en motvikt på repet som man dra i. Är boxen alltid tom så kan man taxera motvikten exakt och det krävs ingen kraft mer vid det känsliga momentet att sätta lasthållarna på bilen.
Då måste du låsa linan åt andra hållet när du sänkt ner takboxen. Sedan vill du antagligen dra upp den tomma linan igen när boxen är avkrokad på taket. Så det blir lite mer att tänka på med en sådan lösning.Thomas_Blekinge skrev:
Plus att det kan bli lite stökigt om det är 1,5m som ska dras in
Farsgubben har ett enkelt hembyggt system. Fyra block hänger i krokar i taket. Genom vart och ett av blocken löper ett rep med en öggla på ändan och en karbinhake en bit ifrån. Man trär ögglan under takräcket och hakar fast i karbinhaken.
Andra ändan av de fyra repen är alla fastbundna i en öggla i ändan på ett grövre rep. Det grövre repet går genom ett femte block och ned till en båtvinch fastskruvad bekvämt på väggen.
För att inget barn eller tankspridd vuxen skall slå från spärren på båtvinchen så takboxen faller ned på bilen låser man fast själva veven med en 10mm bult då takboxen är upphissad.
Enkelt billigt och praktiskt.
Andra ändan av de fyra repen är alla fastbundna i en öggla i ändan på ett grövre rep. Det grövre repet går genom ett femte block och ned till en båtvinch fastskruvad bekvämt på väggen.
För att inget barn eller tankspridd vuxen skall slå från spärren på båtvinchen så takboxen faller ned på bilen låser man fast själva veven med en 10mm bult då takboxen är upphissad.
Enkelt billigt och praktiskt.
Medlem
· Blekinge
· 10 255 inlägg
Bra. Det kan vara en fördel om man kan enkla knep som knopar eller splitsa rep och tampar.heimlaga skrev:Farsgubben har ett enkelt hembyggt system. Fyra block hänger i krokar i taket. Genom vart och ett av blocken löper ett rep med en öggla på ändan och en karbinhake en bit ifrån. Man trär ögglan under takräcket och hakar fast i karbinhaken.
Andra ändan av de fyra repen är alla fastbundna i en öggla i ändan på ett grövre rep. Det grövre repet går genom ett femte block och ned till en båtvinch fastskruvad bekvämt på väggen.
För att inget barn eller tankspridd vuxen skall slå från spärren på båtvinchen så takboxen faller ned på bilen låser man fast själva veven med en 10mm bult då takboxen är upphissad.
Enkelt billigt och praktiskt.
Ja, ganska precis vad vi redan föreslagit i trådenheimlaga skrev:Farsgubben har ett enkelt hembyggt system. Fyra block hänger i krokar i taket. Genom vart och ett av blocken löper ett rep med en öggla på ändan och en karbinhake en bit ifrån. Man trär ögglan under takräcket och hakar fast i karbinhaken.
Andra ändan av de fyra repen är alla fastbundna i en öggla i ändan på ett grövre rep. Det grövre repet går genom ett femte block och ned till en båtvinch fastskruvad bekvämt på väggen.
För att inget barn eller tankspridd vuxen skall slå från spärren på båtvinchen så takboxen faller ned på bilen låser man fast själva veven med en 10mm bult då takboxen är upphissad.
Enkelt billigt och praktiskt.