Vår tomt har sen den anlades för drygt 30 år sedan inte överensstämt helt med tomtkartan. Tomtgränsen mot gatan är på kartan konkav men själva gränsen genar mellan hörnen på tomten och blir på så vis ca 9 kvm större i verkligheten. Vad gör man åt detta? Jag förstår såklart att det uppenbara svaret är "Håller tyst och är glad" men till saken hör att vi skulle vilja bygga ut och skulle då gagnas av att tomtgränsen på kartan överensstämmer med verklighetens tomtgräns. Är det möjligt att köpa loss gatumark och hur går man i så fall tillväga?

Grannen har också ett scenario där verklighetens tomt mot gatan är större än kartans så jag skulle kunna tänka mig att kommunen har ett visst intresse av att deras kartor ska överensstämma med verkligheten.

En schematisk tomtkarta som visar skillnaden mellan verkliga tomtgränser och tomtgränser på kartan bredvid en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en vändplan? Isåfall kanske kommunen vill behålla marken, om man inför större sopbilar t.ex.
 
Den är inte skyltad eller belagd med P-förbud så som en vändplan normalt är men den fungerar i praktiken som en vändplan
 
O
Jag tror inte att kommunen är direkt glada på idén att sälja en bit gatumark. Inte om den är använd...
 
Fråga kan man ju alltid göra, men troligen är väl tanken att det ska vara en vändplan med en viss diameter.
 
Kommunen kan ju inte gärna ha saknat denna marksnutt på åtminstone 30 år men risken är såklart att de gör ett nummer av det ifall vi kommer och frågar. Vad gäller för den här typen av smygannekterad mark generellt?
 
Jag kan ju tillägga att grannen på andra sidan vägen gjort en rejäl annektering också så vad som är en rund vändplan på kartan är Y-formad i verkligheten. Det är dock inget problem för stora distributionslastbilar att vända där. Kanske bäst att bara hålla tyst och ändra byggplanerna mot gatan.
 
Generellt tar de tillbaka sin mark om de vill. Dvs. du får aldrig behålla marken genom "hävd" eller liknande.
 
Har i samband med detta upptäckt att flertalet grannar har kommunal mark som de nyttjar som tomter. Allt från 30 upp till 120 kvm. Kanske lika bra att släppa det, man lär inte bli kvarterets favorit om man skulle råka väcka nån paragrafryttare på kommunen som börjar rota i detta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Karl_Pedal skrev:
Vad gäller för den här typen av smygannekterad mark generellt?
Man får vara beredd på att kommunen när som helst tar tillbaks marken.
Det är ganska vanligt att det lånas några kvadratmeter härochdär, ibland har man tom fått något muntligt halvlöfte från någon ansvarig på kommunen för länge sedan. Så länge ingen klagar eller kommunen inte ska göra något speciellt så brukar det gå bra, kommunen slipper ju klippa gräs osv. Men, som sagt, det är bara ett (olovandes) lån.
 
Karl_Pedal skrev:
Vad gäller för den här typen av smygannekterad mark generellt?
Och i princip är det inte någon skillnad om det är kommunen eller vilken annan markägare som helst du smygannekterat ifrån.
 
Hur funkar det med t.ex. sophämtningen?

Har en känsla av att de som sköter tömningen/hanteringen av hushållssopor är mycket negativa till att inte kunna vända på en återvändsgata utan att behöva backa.
Att backa med stora 15-tons bilar innebär ju stora olycksrisker om det bor barnfamiljer i trakten.

Tycker mig minnas att jag läst om fall, där sophämtarna vägrar att köra in om det inte går att vända tillbaka utan backning.
 
Om området är detaljplanerat krävs en planändring för att kunna genomföra en fastighetsreglering. Det händer då och då att kommuner "städar lite" på villaägares förfrågan, givet att mark och exploateringsenhet/fastighetskontor är villiga att sälja. En förutsättning är givetvis att de fastighetsägare som berörs av den ändrade detaljplanen bekostar planarbetet som egentligen handlar om internt samråd i kommunen (gata, VA, renhållning) och att staka ut vilka gränser som ska gälla.
Det beror ju på vilken kommun du bor i, hur hög arbetsbelastning de har just nu och så vidare. Men det går ju alltid att ringa anonymt och höra sig för...
 
KnockOnWood skrev:
Hur funkar det med t.ex. sophämtningen?

Har en känsla av att de som sköter tömningen/hanteringen av hushållssopor är mycket negativa till att inte kunna vända på en återvändsgata utan att behöva backa.
Att backa med stora 15-tons bilar innebär ju stora olycksrisker om det bor barnfamiljer i trakten.

Tycker mig minnas att jag läst om fall, där sophämtarna vägrar att köra in om det inte går att vända tillbaka utan backning.
Det är fortfarande ett fungerande vändområde och eftersom det varit som det är bra länge så finns det nog ingen anledning till klagan från sopåkarna. Eller så kör de en tyst protest. Det skulle förklara varför de envisas med att inte ställa tillbaka tunnorna efter tömning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.