Någon som känner till någon bra referenssida för hur mycket man kan säkert lasta olika skruvar (i detta fall träskruvar), förutsatt att de är korrekt iskruvade?

Tex, jag ska skruva i en 50 mm lång 10 mm träskruv, hur stor kraft kan de ta innan man drar den ur träet (vanlig fururegel)?

Jag hittar en del som kan specificera vad skruven tål, men det är ju oftast inte skruven som ger efter först, så var hittar man hur mycket "grepp" en skruv har?
 
Kan inte hjälpa dig i sakfrågan men tror generellt det är ganska vanskligt att förlita sig på tabeller, detta då det gäller trä. Det beror ju väldigt mycket på hur träet är just där som skruven tränger in. Kvistar, hur tätt årsringarna sitter, hur nära en kant på regeln. Vilken ledd går det in i trät (ändträ, diagonalt eller vinkelrätt fibrerna), osv. Förborra med rätt storlek tror jag generellt förbättrar hållförmågan.
 
Jag tror aldrig jag sett träskruvar som ska momentdras. Jag brukar dra skruvarna precis så långt att skallen ska börja äta sig in i träregeln och har aldrig haft problem med att de lossnar. Trä är på så sätt enklare än metall, där man behöver momentdra bultar för att få rätt hållfasthet och om man drar för hårt märks det inte alltid förens man skruvar ut bulten och ser att gängorna är förstörda.

Rent spontant skulle jag säga att en 10mm träskruv kan du dra nästan hur hårt som helst om du drar i friskt trä och har förborrat, men jag är ingen expert på området.
 
Jag menar inte hur hårt man ska dra åt den, jag menar hur mycket vikt man kan hänga i den. Exemplet var dessutom just bara ett exempel.

Jag vet att trä är ett varierande material, men något slags "tumregel med säkerhetsmarginal" eller "ungefärlig rekommendation" hade varit bra.

Nu så gör jag så att jag använder så lång skruv som konstruktionen har plats för (Om man inte kan dimensionera, överdimensionera!), men, speciellt i grövre dimensioner, så blir det antagligen onödigt dyrt.
 
Troberg skrev:
Om man inte kan dimensionera, överdimensionera!
Överdimensionering kan faktiskt försvaga ett förband. Har läst ngn gång att en gissning till varför gjutformen till den gamla Högakusten-bron rasade, och 18 människor dog, var just att det använts för många spikar i förbanden.
 
En viktig aspekt är i viken riktning skruven belastas. Är det en dragande last eller en sidolast? Om du hänger något i en skriv är det nästan omöjligt att ha av den. Ska du skruva något i taket är det antagligen trät som ger sig först.
 
Jo, är det en sidolast så är det ju (i stort sett) bara skruvens tjocklek som spelar roll, men så fort det blir dragkrafter, gärna med lite hävarm, så vill man ju ha lite känsla för det.

Det handlar dock bara om att jag vill ha lite ungefärlig känsla. Håller den här skruven för 100 kg? 200? 500? Mer? Mindre?

Till exempel använder jag kanska ofta M10-skruvstift (50 mm lång träskruv) i mina konstruktioner, och då är det ju intressant att veta vad de tål. Hur många behöver man i en viss konstruktion?

När det gäller överdimensionering, så handlar det ju om att tänka också. Inte sätta skruvar så att det spricker, inte göra för mycket hål i trät, inte sätta flera skruvar i samma linje, inte slarva med förborrning osv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.