Då var det dags för mig och min sambo att gå på första husvisningen. Vi gillar huset väldigt mycket så det är inte omöjligt att vi lägger ett bud om vi känner likadant efter visningen. Lite info om huset:

Byggnadsår: 1976
Vatten: Kommunalt
Avlopp: Kommunalt
Uppvärmning: Fjärrvärme (inkopplat 2014)
Grund: Platta på mark med underliggande isolering
Stomme: Betong/Trä
Fasad: Betongelement och träpanel
Fönster: 2-glasfönster entrevåning och 3-glasfönster ovanvåning

Invändigt är det fräscht, 7 år gammalt kök, 2 år gammalt badrum nere. Det är inte så mycket vi vill ändra på. Dock är det marmorskiva i köket, tyckte det såg väldigt fint ut först men sen läser jag att marmor är väldigt känsligt för fläckar m.m. Ligger det någon sanning bakom det? Vi är inte alltid jättenoga med att torka av bänken..

Annars funderar jag på:

Det står om grund: platta på mark underliggande isolering, vilket låter som isolering under plattan. Det är väl så det ska vara? De hus från 70-talet som haft problem med fukt har haft isolering ovan plattan om jag förstår det rätt.

Fasaden: Hur är betongelement? Skötsel mm?

Det står inget om ventilationen konstigt nog, det är fläktar i badrummen. Är det normalt självdrag då? Eller kan det vara mekaniskt också?

Står inget om tak, dränering eller stambyte. Om det är från 76, kan det vara dags och byta snart då så vi ganska snart åker på en rejäl kostnad?

Väldigt tacksam för tankar och råd!

/Andreas
 
Redigerat:
Marmor lär vara känsligt för fläckar, men funkar fint om man bara oljar in det med jämna mellanrum, har jag förstått.

Skicka ett email och be om ett förtydligande kring isoleringen, så du vet säkert. Fråga gärna också om vilken typ av isolering och hur tjock den är. Den ska ligga under plattan, ja.

Fråga om taket, hur det är gjort, om det är betong, tegel, plåt, papp, om det lagts om och i så fall när.

Samma sak med dränering, fråga om det dränerats om någon gång, när i så fall. Fast det är ju platta på mark här, då är det kanske inte lika kritiskt som när det är källare.

Det är väl antagligen självdrag, men återigen, fråga.

Vad var det för typ av uppvärmning innan fjärrvärmen installerades? Direkt-el? Vattenburen el, eller något annat? Tänker på det där med eventuell efterinstallation av vattenburen värme.
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
Mikael_L
Andreasa2 skrev:
Det står om grund: platta på mark underliggande isolering, vilket låter som isolering under plattan. Det är väl så det ska vara? De hus från 70-talet som haft problem med fukt har haft isolering ovan plattan om jag förstår det rätt.
Det kan vara en god ide att försöka ta reda på vad dom menar med detta, vad för slags isolering osv.
Mig veterligen var det aldrig, eller nästan aldrig iaf, cellplastisolering under på den tiden.
Troligen är det i så fall antingen mineralull-markisoleringsmattor eller LECA-kulor.
Det kanske fanns annat också ...?
Men försök ta reda på hur det är. Börjar säljare och mäklare sväva på uppgifterna så är det risk att det är helt oisolerat under.
Överväg, beroende på en massa andra faktorer, att få en skriftlig utfästelse om denna isolerings vara tillsammans med köpekontraktet.

Det är nämligen en oerhörd fördel för husets välbefinnande ifall det finns lite isolering under.


Andreasa2 skrev:
Det står inget om ventilationen konstigt nog, det är fläktar i badrummen. Är det normalt självdrag då? Eller kan det vara mekaniskt också?
Känns som att huset ifråga kanske har självdragsventilation, kanske med en oljepanna som skulle värma murstocken och hjälpa på draget.
Och senare har det blivit förstärkt med några PAX-fläktar på lämpliga ställen.

Andreasa2 skrev:
Står inget om tak, dränering eller stambyte. Om det är från 76, kan det vara dags och byta snart då så vi ganska snart åker på en rejäl kostnad?
Är huset från -76 så ska ni nog räkna med att typ allt som inte är åtgärdat sedan byggåret måste ganska snart göras om.
Dräneringar, tak, avlopp vatten, osv
Men inget behöver vara akut, med lite tur kan ni sprida ut åtgärder och kostnader under 10, kanske 20 år.
Men det gäller att välja rätt saker att göra, och i rätt ordning. ;)
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
Stort tack för svaren! Trodde inte jag skulle få det så snabbt. Ska dra iväg ett mail till mäklaren o ställa lite frågor. När det gäller isoleringen under plattan, bukar sådant vara angivet på papper från när huset byggdes eller hur vet de vad som ligger där? Lär mig mer och mer om hus men det har jag ingen aning om. :)

Jag frågade mäklaren om ventilationen när vi pratade i telefon, men han kunde inte svara på det just då. Självdrag eller mekanisk sa han. Det finns en mindre skorsten på taket om det säger något.
 
Redigerat:
Det kan finnas en pärm med alla dokument samlade om huset från det att det byggdes. Vet att min far hade en sådan som kom fram när huset såldes för inte så länge sedan. Hör efter om det finns en sådan. Där finns ju mycket nyttig information att ta del av.
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
Lite lustigt faktiskt tycker jag, att inte taket är tvättat när allt annat ser så nytt och fräscht ut. :)
 
Det viktigaste är ju ändå att huset ligger i ett område ni trivs med allt annat går att fixa, det är bara mer eller mindre dyrt.

Från 76 så är det antagligen projekterat innan oljekrisen med stora tvåglasförnster och lite isolering i ytterväggarna samt oisloerade innerväggar samt självdragsventilation. Det kan bli höga värmekostnader. Kolla energideklarationen ordentligt.
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Det viktigaste är ju ändå att huset ligger i ett område ni trivs med allt annat går att fixa, det är bara mer eller mindre dyrt.

Från 76 så är det antagligen projekterat innan oljekrisen med stora tvåglasförnster och lite isolering i ytterväggarna samt oisloerade innerväggar samt självdragsventilation. Det kan bli höga värmekostnader. Kolla energideklarationen ordentligt.
Absolut! Det är ett av de områden vi gillar, känner till det väl dessutom (växte upp där själv).

Så här står det om energideklerationen:
Energiprestanda: 137 kWh/kvm/år
Energiklass: E
Energideklaration utförd: 2016-01-22
 
Andreasa2 skrev:
Det finns en mindre skorsten på taket om det säger något.
Är det inte till köksfläkten?
 
Ifall du känner någon med gott luktsinne så försök få med den på visningen. Luktar hela huset kanelbullar och nybryggt kaffe kan du nog vända i dörren.
 
lbgu skrev:
Luktar hela huset kanelbullar och nybryggt kaffe kan du nog vända i dörren.
Jag har kanske inte skam i kroppen men jag hade tagit för mig av kaffe och kanelbullar innan jag vänt hem.
Var på en visning en gång där hela huset stank klorin. Högre "vända i dörren"-potential på det ..
 
thomas33 skrev:
Är det inte till köksfläkten?
Möjligt, ingen aning. :) Kanske kan fråga på visningen.

Tycker energideklerationen ser ok ut om man jämför med andra hus, men visst kan det bli bättre.

Känner att jag har någorlunda bra koll nu, men om någon har några mer tips eller råd så är jag givetvis tacksam. Stort tack till alla som hjälpt till! (y)
 
lbgu skrev:
Ifall du känner någon med gott luktsinne så försök få med den på visningen. Luktar hela huset kanelbullar och nybryggt kaffe kan du nog vända i dörren.
Gör inte det, utan kolla på huset, och be att få kolla en gång till, utan kaffe och bullar ;)

Jag bjöd på kaffe och bullar när jag visade min förra båt, det var verkligen inte för att dölja något.
 
Haha, det där med kanelbullar har jag fått höra från sambons föräldrar! Ska försöka komma ihåg att vara uppmärksam på lukter.
 
thomasx skrev:
Gör inte det, utan kolla på huset, och be att få kolla en gång till, utan kaffe och bullar ;)
Anledningen att jag skulle strunta i det är att det är en rätt god signal att de nuvarande ägarna inte är att lita på (sen är det nog ofta mäklaren som ligger bakom). Försöker de dölja dålig lukt i huset så kan man ju fundera på vad annat de döljer.

Sen kan det säkert finnas de som av ren artighet bjuder på fika, men de har nog inte stått och bakat kanelbullar timmarna innan visningen så att det luktar i hela huset. Antagligen har mäklarna kanelbulledoft på sprayburk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.