Fick uppsatt en stödmur i vintras och ovanpå fäste firman som fixade den stolpfästen.
När jag nu ska fixa stolpar för att bygga plank inser jag att de ingjutna stolpskorna är 91 mm och inte 95 som jag trodde.
Urvalet av 95-stolpar är inte bra. Urvalet av 90-stolpar är sämre.

Är det helt befängt att beroende på hur det utvecklar sig antingen pressa ner 95-stolpar i 91-skorna eller kanske typ slipa av någon mm på varje sida och sen sätta i?

Stolpfästena är av "gaffeltyp" inte av "fyrkantig cylindertyp".

Vad som begränsat utvalet är att jag övertalats köra med tryckt trä. Bryr man sig inte om trätyp eller impregnering lär man kunna hitta något annat som är 90 x 90 men det känns som ett dåligt alternativ?
 
Det kunde den säkert. Såg den innan och problemet är leveranstiden på 2 veckor.
Och möjligen att det kommer kosta mycket mer än en "vanlig" impregnerad stolpe men kostnaden kunde man ju accepterat om den kunde funnits nu.
Men annars var det ett bra tips. :)
 
Jag hade tagit bort lite mtrl på en 95-stolpe så den passar. Lycka till!
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack!
Det lutar åt att det blir så.
 
Putsa lite på stolpen med cirkelsågen eller fräsen så passar den perfekt.
 
Det blir ju perfekt. Plintens järn kommer vara i nivå med träet.
 
Tack för svaren.
Nu är "bara" problemet att inga byggvaruhus i södra Sverige verkar ha 95-stolpar i längder kortare än typ 5 meter vilket innebär massa onödigt spill.
 
Det är väl bara att kapa?
Hur många stolpar och vilken längd pratar vi om?
 
Oldboy skrev:
Det är väl bara att kapa?
Hur många stolpar och vilken längd pratar vi om?
Jo det är klart det är. 7 a 180 cm.

Fast varje snitt är en risk för felmått/såg och tänkte "hänga upp mitt universum" på att stolparna var exakt rätt längd.

Fast jag får nog förlika mig med att jag inte ens kommer undan med att bara dela en 3,6 i 2 utan minst 3 delar.
 
Mellanbarn skrev:
Beijerbygg verkar ha.
[länk]

Jag valde Lund och fick saldo att dom har 3, 4,2 och 4,8 meter i lager.

Redigering: Nu är ju södra Sverige ganska stort men att ingen bygghandel i närheten där du bor har det verkar osannolikt.
Tack.
Jag kollade det som kallades "stolpar" och då har de bara 100 x 100.

En "BYGGREGEL" som de kallar detta är alltså tillräckligt stabilt?
Planket kommer avslutas i ett enkelt cykelskjul, 4 stolpar varav 2 som delas med planket med plasttak. Det känns ju som en "bärande" konstruktion?

Arlöv har ju dessa i så fall i 3,6 och det är bra nog.
 
Jag tror jag ger upp snart. Snackade med Beijer i Lund (Arlöv hade redan stängt :mad: )
Tryckt trä ska aldrig användas till bärande konstruktioner och ett plasttak med lite reglar ligger ju på en bärande konstruktion så officiellt avråder de från detta.
Och då gäller det ju alla tryckta stolpar.

Det ironiska är att jag från början tänkte köra otryckt för att jag ville måla innan men hade förlikat mig med att spika upp staketet och skjul med tryckt virke och måla året efter.
Nu har jag ägnat någon vecka (inte effektiv tid ;) ) åt att reda ut tryckta stolpar och typ klädselpaneler och så är det helt fel.

Synpunkter, någon?
 
Det går utmärkt med tryckta stolpar för att hålla upp ett plasttak.
Sverige är nedlusat med plasttak på tryckt virke.
 
  • Gilla
martin_74
  • Laddar…
När jag försöker tänka efter vad Beijer sa så var det att anledningen till att deras stolpe inte var klassad som "för bärande konstruktioner" var att om den klassades som bärande kunde man bygga in den och man fick aldrig bygga in tryckt virke. Eftersom man aldrig skulle bygga in den behövde man inte en tryckt stolpe till en bärande konstruktion alltså var det onödigt att de märkte den som "för bärande". Därför kunde hon aldrig säga att det var ok till ett cykelskjul även om det inte var "inbyggt" utan lika öppet som ett staket för att om det skulle rasa kunde det bli juridiskt jobbigt för dem eftersom stolpen inte var klassad för detta.
När jag påpekade att då borde samma resonemang egentligen gälla för allt tryckt trä även på andra byggvaruhus så höll hon med.

Men när man googlar på "cykelskjul tryckimpregnerat" så är andra träffen
http://www.beijerbygg.se/store/priv...ningar/bygg-ett-cykelförråd---byggbeskrivning
där det står "Det kan vara en fördel att använda sig av tryckimpregnerat virke till stommen; då får man en beständigare byggnad". Fast de föreslår 2 st sammanspikade 45x95.
Och mycket riktigt säljer Beijer virke som är tryckt och klassat för bärande konstruktioner. Så hur menade hon jag talade med på Beijer egentligen?
Jag börjar bli smått irriterad... Och mer förvirrad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.