Spännande! Vad är det för material i listerna ovanpå glastaket ?
 
Jättefint! Vad är det för dimensioner på takstolarna, och vad är det för CC-mått mellan dom?
 
Super snyggt.

VAr köpte du glaset och vad betalade du?
 
Verkligen jättefint!

Hur har du fäst tak-glasskivorna? bara genom att klämma fast med lärklist?

O får man fråga ca hur mycket själva glaset kostar i ett bygge av denna storleken? Skulle verkligen vilja ha liknande växthus men jag har fått för mig att det kostar hutlöst mycket....

Posta gärna lite byggbilder också:)
 
Redigerat:
Kelzang Wangmo skrev:
Vad är laminerat glas?
Kort o gott kan man säga att en plastfilm finns klistrad på glaset och håller ihop glaset ifall det går sönder. Tex om det ramlar ner en gren eller en boll gör så att glaset går sönder så ramlar det inte ner skärvor av glas på dig vilket faktiskt kan vara dödande.
 
Nu är det härdat glas, det är väl det som blir en massa små bitar? Dessa gör risken att skära sig mycket mindre.
 
Laminerat glas har man bla i bilars framrutor. Det är som sagt en plastfilm mitt emellan två glasskikt. I bilen gör det att du inte får glassplitter på dig om du krockar. Rutan blir "seg". Härdat glas har man tex i bilars sidorutor, då blir det de små små glasbitarna där skärsåren blir ytliga. ( att man inte har laminerat glas även på sidorna beror på att man ska kunna knäcka en sån ruta för att ta sig ut eller om polis/brandkår ska ta sig in osv.)
 
Oj vad mycket svar, trodde jag skulle få mail om det fanns svar :cool:
i taket härdat glas 8 mm, i väggarna 6 mm vanligt förutom runt ingången vid hörnet, där har jag laminerat 6 mm med tanke på att barn skulle kunna krascha in i dem med tex cykel.

Jag köpte glaset av lokala glasmästaren, kostade typ 25´med bra rabatt tror jag

Listerna utanför både i väggar och tak är lärk, jag har klämt fast glaset med gummitätningar, på samma sätt i tak och vägg.

Det är målat med falu vapen fasadfärg som fäster på hyvlat virke, dyrare men känns som en bra färg i ett växthus eftersom det är en slamfärg som andas.

Ska försöka posta några byggbilder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Grundarbete för stenläggning vid röd stuga med stege och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundläggning av en byggnadsstruktur nära ett rött hus med byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående grundarbete för byggnadsutvidgning med murade tegelstenar och betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Närbild av en urfräst rödmålad klämlist i en träkonstruktion, avsedd att fästa glas med gummilister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser ni hur glaset är fäst på väggarna, alla klämlister är urfrästa med en klyvsåg, ett visst pyssel. Den är alltså tjockare på mitten där jag har skruvat och urfrästa ytan klämmer fast glaset med hjälp av gummilister.
På taket är det inte urfräst utan enbart hela lärklister som pressar nedåt, jag har satt en liten bockad plåtbit längst ner som eventuellt glidskydd.

dimension på stommen är i taket 2tum6 och 2tum4 i väggar
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
V växthus12 skrev:
[bild]
Hej

Fint växthus!!! Hur har listerna och glaset hållit nu när det gått några år? är taket tätt?
 
Röd modern växthus med glasfönster och tegelgrund omgiven av grönska och en gångväg med plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

allt är helt tätt. Listerna håller bra, glaset är helt överallt.
Det jag är orolig över är snötryck på vintern, så jag brukar ställa en regel som stötta för att säkra upp.
Annars är jag nöjd, har blivit mycket tomater.
 
  • Gilla
cmb och 11 till
  • Laddar…
V växthus12 skrev:
[bild] Hej,

allt är helt tätt. Listerna håller bra, glaset är helt överallt.
Det jag är orolig över är snötryck på vintern, så jag brukar ställa en regel som stötta för att säkra upp.
Annars är jag nöjd, har blivit mycket tomater.

Tack för svar
 
  • Gilla
dannnej
  • Laddar…
Hejsan @växthus12 Väldigt fint växthus! Tänkte sno din Idé och göra nästan en exakt kopia till vårt torp i sommar.

Får man fråga hur stort ditt blev? Har du nån mer bild eller skiss som ligger och skräpar tar jag gärna emot!

något du ångrar? Funderar lite på att gjuta en platta samt sätta in en kamin för vinter. Kommer mer att agera uterum än växthus.
 
  • Gilla
JFSkott
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.