H
Håller på med ett projekt där jag ska renovera ett rum på cirka 6x4. Inget svårt egentligen men jag tänkte ändå ställa en fråga.

Tapeten som sitter idag är säkerligen från 70 alt. 80 talet. Tapeten i sig är enkel att få ner i hela remsor men lämnar kvar ett lager papp (tror det är papp). Den är lite gulaktig och går sönder hela tiden. Körde med ångmaskin vilket gjorde att den släppte men det tar rätt bra med tid. Längst till höger är alltså där jag taget bort den "gula pappen".

Min fråga handlar mest om spackel då jag ska spackla hela rummet efter detta och måla (alt. tapetsera, ej bestämt). Till saken hör också att i ett anslutande rum så valde jag för ett år sedan att hyra in målare för att göra samma jobb som jag gör nu med exakt samma tapet. Jag var inte i landet vid det tillfället och såg inte hur det gick till. Men min sambo är säker på att målaren rev ned tapeten precis som jag gjort och spacklade sedan rätt på "det gula". Han menade på att det är enklast så. Det började givetvis bubbla på något ställe men där slipade han ner och spacklade om. Jag tapetserade det rummet själv efter att han spacklat och fixat. Ser bra ut än idag.

Är detta något ni skulle göra eller tror är rätt? blir lite osäker själv. (jag vill inte ha tips om att sätta upp gipsskivor eller andra skivor och sedan spackla :surprised: ).

Bifogar någon bild.
 
  • Vägg under renovering med tapetrester och delar där ett gulaktigt papperslager har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det lätt att dra bort tapeten så gör det så kan du sedan spackla och slipa på det gula. Ofta får man skära bort bubblorna som blir och sedan spackla igen.

Nu vet jag inte vad du har för väggar men att ånga boet ska man inte göra i trähus.
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
H
Tack! blir nog till att göra så.

Ska jag köra med lätt grovspackel eller vanlig lättspackel?

Huset är av sten men innerväggarna är lite blandat med gips/sten och någon form av skiva på vissa ställen. Har renoverat större delen av huset och blir fortfarande förundrad på hur man tänkte förut :D
 
Redigerat:
H
huggan skrev:
Är det lätt att dra bort tapeten så gör det så kan du sedan spackla och slipa på det gula....
Tycker du det räcker med vanligt lättspackel för bredspackling eller ska jag köra med grovspackel över detta?
 
Det går bra med båda så väljs själv. Oftast behöver man inte spackla hela väggen om underlaget är bra.
 
H
Detta projekt gick riktigt på röven...har lagt hela förra veckan på att spackla och slipa för att idag inse att det reser sig lite överallt. Har under veckan under tiden slipat ner lite olika bubblor och börjat om...och om igen...

Nu ger jag upp...

Kan jag helt sonika limma på renoveringgips på detta med t ex PL600?
 
H
Ok, men det är passerat nu för länge sen.
 
Stefan N skrev:
Man måste spärra gammal tapet, det är ingen ide att bara kladda på spackel.
[länk]
Att spärra en tapet har väl knappast med att göra att tapeten lossnar?



Synd att tapeten släpper, det är väldigt olika beroende på vilken tapet och vilket lim man använt.

Det går bra att limma renoveringsgips och PL600 funkar nästan på allt så detska inte vara några problem.
 
H
huggan skrev:
Att spärra en tapet har väl knappast med att göra att tapeten lossnar?



Synd att tapeten släpper, det är väldigt olika beroende på vilken tapet och vilket lim man använt.

Det går bra att limma renoveringsgips och PL600 funkar nästan på allt så detska inte vara några problem.
Sånt som händer!

Köpte renoveringsgips och cascos boardfix istället. Jag hoppas det fungerar.
 
huggan skrev:
Att spärra en tapet har väl knappast med att göra att tapeten lossnar
Spärrar du med det jag visade lossnar inte tapeten, så visst hänger det ihop.
 
Stefan N skrev:
Spärrar du med det jag visade lossnar inte tapeten, så visst hänger det ihop.
Det är inte det produkten är til för men det kanske fungerar, men borde det inte fungera med vilken färg som helst kanske?
 
Måste va oljefärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.