Köpte en multimaskin Bosch PMF 250 CES igår.

Jag måste saga att den vibrerar ganska litet jämfört med vad jag hade väntat mig efter att ha läst alla intryck av Bosch:s andra gröna multimaskiner här på forumet (har inte hitta något om PMF 250).
Folks favorit verkar vara Bosch:s blå GOP 250, eller Fein:s Multimaster, båda i 3000-kronorsklassen (utanför min budget just nu).

Jag valde Boschen (1495:) före Feins billigaste FMT 250 Multitalent (1395:) på Bauhaus.
Valde jag rätt?
 
Inom respektive prisklass tror jag det i hör utsträckning är hugget som stucket vad man väljer så länge man valt en maskin med god tillgång på blad. Kör t ex själv GOP 300 men kan inte riktigt tala om varför jag köpte Bosch istället för Fein MM. (Kan dock tala om varför jag valde den över GOP 250: Snabbkopplingen vid bladbyte!)

Multimaskiner är tyvärr lite grann som skrivare; det är inte maskinen som kostar utan bladen/bläcket. Ifall man börjar använda multin till allt den kan göra äger man snart blad för lika mycket som maskinen. Å andra sidan kommer man i det läget fått en massa saker gjorda som man annars inte kunde göra och på grund av detta upplever man inte att systemet som helhet blivit för dyrt.

Personligen tycker jag någon form av multimaskin försvarar sin plats i verktygsparken oavsett om man bara fixar lite eller om man rotrenoverar hela huset. Valet är därmed egentligen inte Bosch vs Fein vs andra märken utan "äga multi" vs "inte äga multi". I det avseendet gjorde du rätt val - välkommen till en värld av möjligheter! ;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag valde Bosch PMF 250 över Fein FMT 250 på grund av snabbkopplingen, ett extra avtagbart handtag samt att den låg bättre i handen.

Idag har jag slipat bort sjuttiotalsbrunt från en hel dörrkarm, ett jobb som den klarade galant. Framtiden får visa om den håller måttet, för det finns åtta karmar till att slipa...
 
Har någon testat dammutsuget till Bosch:s multimaskiner?

Det är som ett tillplattat rör som löper från slipplattan fram, vidare under maskinen, och så kan man ansluta dammsugarslangen baktill.
 
Tror frågan varit uppe tidigare med resultatet att ingen provat. Tala gärna om för oss hur bra det funkar!
 
Får se om jag lyckas få tag i det. Bauhaus hade stora svårigheter att ens hitta dammutsuget igår (de söker efter tillbehör på nätet!!!). De skulle återkomma.

Jag har en krok till ute på Beijers, och de ringde precis nu! De ville ha över 200:- inklusive frakt, vilket jag tycker är litet dyrt. Leveranstid drygt en vecka.

Dammutsuget finns också på en nätbutik som heter Verkter. De vill ha 78:- plus 70:- frakt. Det kanske blir där jag handlar.

Jag lovar att återkomma med ett utlåtande om jag köper det.
 
bumpar tråden då jag också står i begrepp att inhandla en BOSCH PMF 250 CES ... hur gick det med dammutsuget?
 
FreQa skrev:
bumpar tråden då jag också står i begrepp att inhandla en BOSCH PMF 250 CES ... hur gick det med dammutsuget?
Svarar mig själv efter inköp av ovanstående maskin. Den ligger inte i proffsnivå men den gör sitt jobb bra och i paketet jag köpte på Bauhaus ingick den enkla anslutningen för dammsugare. Med den påkopplad så dammar det otroligt lite och maskin och papper håller sig sval. Dammet försvinner från pappret så det behöver inte bytas lika ofta. Så jag är nöjd :)
 
  • Gilla
Misterfotboll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.