Hej,

Behöver hjälp att beräkna var daggpunkt osv hamnar om man isolerar en timmervägg med PU på insidan.

Har en vägg som idag utifrån består av panel, luftspalt, vindskydd, 45mm, glasull mot gammal panel (med luft mellan brädorna) spikad på timmerstockar, har nu reglat upp nya innerväggar och funderar på vad som händer om jag fyller utrymmet med 45mm polyuretanskum med stängda celler?

Väggen blir ju helt tät ifrån insidan så ingen fukt kommer in där, på utsidan kan väggen fortfarande andas men var möts varm och kall luft? klarar timmerväggen detta? Torkar den ut om bara ena sidan "andas"?

I ett vanligt "oisolerad" timmervägg möts väl varm och kall luft mitt i timret? Minskar skummet temperaturskillnaden så att det bildas mindre kondens eller blir det tvärtom värre?

Många frågor... är det någon som isolerat en redan isolerad timmervägg som kan berätta hur det gått? Den info jag hittar rör mest oisolerade ytor eller isolering på den kalla sidan....

(Obs inga kommentarer ang kulturvärden och byggnadsvård.. vet redan om att det är helgerån... :) )
 
Helgerånet är i så fall redan begått med den nya fasaden utanpå den gamla ;)


Men det jag reagerar på är att befintlig isolering ligger utanpå den gamla fasaden, vilken på insidan har en luftspalt om jag förstår rätt. Den luftspalten måste ju vara ordentligt vindtätat så att inte den vädras, för då gör isoleringen ingen nytta alls.

Om du sätter PU på insidan så blir det som du skriver en bra fuktbarriär, och du får ingen fukt in i väggen från det hållet. På utsidan sitter gamla fasaden med luftspalt och glasull samt vindskydd, så åt det hållet kan väggen andas. Eftersom ingen fukt tillförs inifrån bör du inte få några problem med daggpunkt, så det borde gå bra att isolera denna väg med PU inifrån.
 
thomasx skrev:
Men det jag reagerar på är att befintlig isolering ligger utanpå den gamla fasaden, vilken på insidan har en luftspalt om jag förstår rätt. Den luftspalten måste ju vara ordentligt vindtätat så att inte den vädras, för då gör isoleringen ingen nytta alls.
Nja, den gamla panelen (grova breda plankor) sitter spikad dikt an timmerstommen, det man gjorde var att ta bort lockläkten och sätta nya isoleringen mot de gamla brädorna, så det finns en liten luftspalt mellan de gamla plankorna på några millimeter där lockläkten var spikad.

Ingen annan som har isolerat på liknande sätt eller har kunskap i ämnet?
 
Enda jag kan se som en risk är att utan tillräcklig ventilation så kan du få ett drag exempelvis vid ett fönster upp mot vinden eller något annat skrymsle.

Kan bli en väldigt hög fuktbelastning just vid en sån punkt med röta som följd.
 
Rummet på nedervåningen på 24m2 får en friskluftsventil över fönstret, sedan en liten toalett med en intellivent fläkt som snurrar konstant, på övervåningen två friskluftsventiler där den ena sitter uppe i nock, vet inte om dessa ventiler räknas som tillräckligt?
 
En till fundering... när man bygger badrum så används ju tätskikt osv på insidan av väggen, då slutar väl väggen att andas på insidan och kan bara andas utåt? Badrum bygger man ju även i gamla timmerhus... så vad blir skillnaden mot ett badrumstätskikt och ett PU-skikt?

Ps om jag sprutar PU på väggen som skall bli badrum, räknas det som dubbla tätskikt om jag gör en traditionell gipsvägg med tätskikt på?
 
Earplugged skrev:
En till fundering... när man bygger badrum så används ju tätskikt osv på insidan av väggen, då slutar väl väggen att andas på insidan och kan bara andas utåt? Badrum bygger man ju även i gamla timmerhus... så vad blir skillnaden mot ett badrumstätskikt och ett PU-skikt?
Du kan jämföra din PU-isolering med den byggplast man normalt sätter på insidan av väggen. Så alla väggar andas normalt sett inte på insidan, och är på så vis lika ett tätskikt i ett badr

Earplugged skrev:
Ps om jag sprutar PU på väggen som skall bli badrum, räknas det som dubbla tätskikt om jag gör en traditionell gipsvägg med tätskikt på?
Ja, det gör det. Om du lägger in gips emellan så har du organiskt material i pappen i gipset. Skulle det komma in fukt där av någon anledning så kan den inte vädras ut eftersom du har tätskikt på bägge sidor, och risken för mögel blir då stor.

Lösningen är att ha en luftspalt mellan gipset och isoleringen, som vädrar mot insidan huset. Så har vi här hos oss, och det funkar alldeles utmärkt.
 
Ingen annan som har någon erfarenhet kring detta?
 
Hur gick det med detta? Utvärderar liknande lösning, fast jag har ingen panel alls på utsidan.
 
Jag körde vidare med lösningen ovan med polyuretan sprutat på insidan av timret och sedan satt plyfa och gips på detta och även byggt dusch/toalettrum med våtrumsplyfa, våtrumsgips och tätskikt enligt konstens alla regler med polyuretanet bakom.
Så här långt verkar allt ok men dilemmat är ju att man inte kan titta hur det ser ut bakom förens man tänker riva väggen igen vilket man inte gör så länge allt verkar bra... :crysmile:
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Vad ser du som risken? Att stockarna blir blöta utifrån av regn och sen inte hinner torka innan det blir röta?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.