Om man gör tätskikt och kaklar själv så tänkte jag ordna någon slags egenkontroll/kontrollplan att fylla i och skicka in när det är dags för slutbesked på mitt hus.

Var kan jag hitta dessa mallar?
Har Schönox tätskikt om det spelar någon roll.
 
Har letat efter samma sak men inte hittat något. Har gjort tillverkningsprotokoll för läkemedelsindustrin. Jag kan säga att dessa egenkontrollplaner som man hittar på nätet eller de som BKR gör är ju inte mycket att hänga i julgranen. Men de följer den detaljnivå som är brukligt inom byggen.

Själv skulle jag lägga till rutor för artikelnummer, batchnummer, datum och klockslag för påbörjat och avslutat arbete (per moment), materialåtgång - bara för att ge några exempel. Sen skulle man kunna ta in grannen som "kontrollant", då börjar vi få lite ordning på det... Men jag är nog lite extrem nu.
 
mariatherese skrev:
Har letat efter samma sak men inte hittat något. Har gjort tillverkningsprotokoll för läkemedelsindustrin. Jag kan säga att dessa egenkontrollplaner som man hittar på nätet eller de som BKR gör är ju inte mycket att hänga i julgranen. Men de följer den detaljnivå som är brukligt inom byggen.

Själv skulle jag lägga till rutor för artikelnummer, batchnummer, datum och klockslag för påbörjat och avslutat arbete (per moment), materialåtgång - bara för att ge några exempel. Sen skulle man kunna ta in grannen som "kontrollant", då börjar vi få lite ordning på det... Men jag är nog lite extrem nu.
Längst bak i en Finjakatalog jag tog fanns det ett protokoll. Får kopiera det och ta bort loggan i värsta fall.
Har fotat alla moment så klockslag och tider har jag om man vill vara noga. :)
 
Det blir nog bra. Det viktigaste är ju att alla moment finns med. Sen kan man säkerställa att det finns referenser till den standard som man valt att följa.
 
Vore det inte en bra ide om en sådan egenkontrollplan lades upp här på Byggahus så att andra kan dra nytta av den och kanske komplettera den så den blir ännu bättre?
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Bäst-före-datum kan kanske vara aktuellt för vissa flytande produkter också?
 
Thomas Lundquist
Till vem ska du skicka det protokollet?
Kan inte förstå problemet med BKR-s kvalitetsdokument. Fotodokumentation kompletterar oftast den behöriga entreprenören med.
Finns ingen anledning till att krångla till det då det finns det finns ett fullt fungerande dokument.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Intressant... Nej, BKR är en intresseorganisation som man inte på något sätt skall tro att den finns där för konsumentens skull. Dess kvalitetsdokument är ett verifikat med begränsat värde. Visst är det bra att komplettera med fotodokumentation - det skulle jag rekommendera oavsett. Men det ändrar inte det faktumet att kvalitetsdokumentet är framtagen av hantverkare för hantverkare. Det är därför inte alltför besvärligt att fylla i. Dokumentet är inte framtaget för oss konsumenters skull (om nu någon trodde det).
 
Thomas Lundquist skrev:
Till vem ska du skicka det protokollet?
Kan inte förstå problemet med BKR-s kvalitetsdokument. Fotodokumentation kompletterar oftast den behöriga entreprenören med.
Finns ingen anledning till att krångla till det då det finns det finns ett fullt fungerande dokument.
Tänkte göra något eget papper till mig själv. Ingen entreprenör är inblandad. Tänkte ha med detta papper som en egenkontroll när jag skickar in det sista för att få slutbesked på huset. Ser bättre ut med lite papper.
 
Thomas Lundquist
Suhagg skrev:
Tänkte göra något eget papper till mig själv. Ingen entreprenör är inblandad. Tänkte ha med detta papper som en egenkontroll när jag skickar in det sista för att få slutbesked på huset. Ser bättre ut med lite papper.
Då är det ett mycket bra tänk, fotodokumentera även hela resan så blir det en bra "pärm" att visa upp vid eventuell skada/ försäljning. Glöm inte att du inte får/ bör blanda produkter.
Eftersom du verkar använda schönox så är min känsla att du handlar i en proffsbutik. Där får du även proffsig hjälp vid behov.
 
Thomas Lundquist
mariatherese skrev:
Intressant... Nej, BKR är en intresseorganisation som man inte på något sätt skall tro att den finns där för konsumentens skull. Dess kvalitetsdokument är ett verifikat med begränsat värde. Visst är det bra att komplettera med fotodokumentation - det skulle jag rekommendera oavsett. Men det ändrar inte det faktumet att kvalitetsdokumentet är framtagen av hantverkare för hantverkare. Det är därför inte alltför besvärligt att fylla i. Dokumentet är inte framtaget för oss konsumenters skull (om nu någon trodde det).
Eftersom du är så kritiskt till dokumentet så antar jag att du har ett bättre förslag, att gnälla fram ett nytt bättre dokument blir svårt.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Jag stod inför samma problem, och gjorde denna kontrollplan inför ett nybygge av badrum. Saxade det mesta ifrån BKRs kvalitetsdokument. Har ännu inte skickat in anmälan till kommunen så jag vet inte om dom tycker det är duger eller inte. Jag var helt obekant med begreppet kontrollplan sen innan så vi får se vad dom säger. . Kontrollplan för byggnation av ett nytt badrum, inkluderar projektbeskrivning, adress, byggherre och protokoll för egenkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Har svårt att tro att kommunen bryr sig. I min kontrollplan för tillbyggnad med badrum (godkänd av kommunen) finns två punkter som rör badrummet:

"Tätskikt våtutrymme - enligt BBV"
"Anslutning VA"
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.