Hur lång tid det tar att ge dig bygglov beror delvis på hur du själv agerar. Bygglovschefen i Göteborg berättar om hur du får bygglov så snabbt som möjligt.

Du kan läsa artikeln här: Så får du bygglov snabbt
 
Tja....följer man vår detaljplan får man inte bygga en friggebod ens! Fick böta för att jag byggde ut befintligt trädgårdsförråd med 2 kvadrat.
 
Sen vill man ju förverkliga egna drömmar i husbygge.

Så få vill ju följa detaljplanen helt.
 
Men eftersom kommunens handläggare har sin egen tolkning av hur detaljplanen faktiskt skall användas så blir det inte lika lätt. Grannarnas hus har bygglov enligt den nya detaljplanen. Grannarnas hus följer inte den detaljplanen. Mitt hus följer inte heller den nya detaljplanen. Grannarna fick godkänt på att bygga sina hus. Jag fick nyttja attefallsreglerna för att få bygga på en våning på den del där jag bara hade en våning. Vad är skillnaden? Jo grannarnas hus följer de delar av kommunens detaljplan som de anser vara viktiga. Det gör inte mitt hus då det byggdes innan den nya detaljplanen godkändes. Mina avvikelser är i praktiken mindre än grannarnas, men jag har fel avvikelser. Men genom attefallsreglerna så behöver jag inte följa detaljplanen alls för själva tillbyggnaden.

Vad är då meningen med detaljplanen? Jag har via attefallsreglerna nu fått en tillbyggnad som har högre takhöjd än vad detaljplanen tillåter, jag har större marknyttjande för huvudbyggnaden än vad detaljplanen tillåter. Grannarna å sin sida fuskar med måttet från sockel till taket, där de har byggt en källare med fönster och med dörr under marknivå trots att detta då inte följer detaljplanen. Det står inte att källare är otillåtet och då har kommunen sett mellan fingrarna med hur man räknar.

En annan har mycket lägre nockhöjd än grannarna, men jag åkte dit på höjden vid takfoten. Men som sagt var, jag kunde ändå bygga ut enligt attefall i strid med gällande detaljplan, inte bara när det gällde yta utan även på höjden.

Grannar som nekas avslag i enlighet med gällande praxis på byggloven överklagar och kommunen ger med sig (innan länsstyrelsen).

Min avvikelse är egentligen mindre, men godkänns inte eftersom den inte är praxis. Detta trots att den nu för stora byggnadsarean en gång är godkänd enligt föregående detaljplan. Jag skulle inte ens öka på marknyttjandet, utan bara höjden (vilket då nekades enligt bygglov men godkändes enligt attefall). Sjukt är det...

Notera också att det inte bara är detaljplanen som skall följas, behöver man ett marklov så hamnar man också i papperskvarnen, vilket gör att det i praktiken enbart är platta tomter som är snabbt byggbara...

Nu har en granne hittat ytterligare en lucka. Han bygger garage enligt maximal yta, men gör sockeln större för att kunna sätta dit ett skärmtak och ett plank. Detta gör att han får en carport Vid bygd också, vilket inte detaljplanen är tänkt att stödja. Hela regelverket blir rätt så ihåligt när man har så många möjligheter att gå runt det (om man nu inte har otur att en ändra detaljplan gör att det mesta blir oanvändbart, förutom attefall då, vilket sätter det mesta ur spel vad det verkar..
 
I Göteborg måste man anlita en person som stadsbyggnadskontoret angiver för att kunna stycka en tomt. Du kan alltså inte dra ett streck själv på en bit papper, det måste deras kompis göra för dyra pengar. Bedrövligt!!!
 
Mitt bästa tips är att läsa på detaljplanen och PBL. Handläggarna är tyvärr ofta inte de proffs som de borde vara och då gäller det att vara påläst eller ha anlitat någon som är påläst. Sedan får man kontakta politikerna i nämnden och föra diskussionen med dem, det är politikerna som har yttersta makten över byggloven och kan köra över handläggarna om de vill.
 
I min kommun litar politikerna till 100 procent på handläggarna r det gäller privatpersoner. Handläggarna vägrar fysiska möten och försöker undvika telefon också. De har assistenter som tar telefonsamtalen...

Ingen av handläggarna har varit anställda fem år i kommunen. De flesta är under trettio år.
 
pacman42 skrev:
I min kommun litar politikerna till 100 procent på handläggarna r det gäller privatpersoner. Handläggarna vägrar fysiska möten och försöker undvika telefon också. De har assistenter som tar telefonsamtalen...

Ingen av handläggarna har varit anställda fem år i kommunen. De flesta är under trettio år.
Tyvärr verkar detta bli vanligare och vanligare. Det verkar vara sådan brist på handläggare så de headhuntas runt i kommunerna och det blir bara konsulter som hyrs in för att hålla inskrivnings gränsen.

Efter bra kontakt med politikerna verkar de ha förstått att jag inte är helt ute och cyklar. Tyvärr verkar inte handläggarna ha förstått allt de läst.
 
Jag har också haft kontakt med ansvariga politiker. De hänvisar till att kommunicera med handläggarna som inte vill prata med mig...
 
pacman42 skrev:
Jag har också haft kontakt med ansvariga politiker. De hänvisar till att kommunicera med handläggarna som inte vill prata med mig...
Och politikerna klagar på att det byggs för lite...
 
B Broken arrow skrev:
Sen vill man ju förverkliga egna drömmar i husbygge.

Så få vill ju följa detaljplanen helt.

Jag rekommenderar att man tar reda på vad som gäller innan man köper en fastighet (både obebyggd som bebyggd). Vad tillåter detaljplanen som gäller i området? Om det redan finns en byggnad på fastigheten som du planerar bygga till, finns det byggrätt kvar till detta? Många missar detta och lämnar in en bygglovsansökan på sitt drömprojekt och byggnadsnämnden avslår ansökan på grund av att att det inte alls stämmer med det som tillåts. Så för att slippa besvikelse, slå en signal till bygglovshandläggare i din kommun så slipper du en besvikelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.