Tycker älvsbyhus har fina hus i bra prisklass. Enda jag tycker är konstigt är att fönstren sitter så djupt in i fasaden, huset ser tilläggsisolerat ut. Dörrarna däremot är jäms med fasaden precis som på andra hus. Någon kunnig som vet hur pass svårt det är (om det ens är möjligt) att flytta ut fönstren på ett sånt hus?
 
Jag kan inte uttala mig om Älvsbyhus specifikt men ett fönster bör ej monteras utanför det isolerande skiktet i fasaden. I en traditionell konstruktion med vindpapp, spikläkt och panel så monteras fönstret innanför spikläkt och panel vilket innebär att det kommer bli en smyg även utvändigt. Själv har jag valt att placera fönster så. Jag är av åsikten att det ger det bästa skalskyddet (jämfört med att sätta fönstert så långt in som möjligt) eftersom det går att vädertäta på ett helt annat sätt mot vindskyddet. Sedan tycker jag även att det är snyggast men det är givetvis personligt.
 
Har för mig att vissa fönster leverantörer inte lämnar garanti om smygen på insidan är för djup.
 
Några cm är ju okej som på de flesta hus, men Älvsbyhus har ju extrema smygar. Kolla undervåningen på den här bilden t.ex. Vitt Älvsbyhus med synliga breda smygar på undervåningen och balkong ovanpå, sett delvis i motljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är så Älvsbyhus gör. Deras lösning helt enkelt. Det är den (enligt dem) bästa lösningen rent värmetekniskt. Inte så snyggt, det håller jag med om. Man får ju även en opraktisk insida (ingen fönstersmyg, utan en trist "hylla" på konsoler. Känns som ett fritidshus. Det är helt enkelt en del i deras konstruktionsfilosofi. Antingen gillar man det eller inte. Men troligen inte smart att ändra.
 
Om man ändå byter fönster nångång i framtiden så kan det väl inte vara så svårt att flytta ut dem?
 
Nej, med en vanlig regelvägg så bör det gå ganska enkelt. Eventuellt kan du behöva komplettera med lite reglar runt fönstret om de som redan finns längre in i väggen inte passar för att montera fönstret längre ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.