I garaget saknar vi vatten. Jag behöver dock smidig åtkomst av vatten till en diskbänk som ska ställas upp. Därför är min tanke att sätta en kran med gardenakoppling på utsidan av garaget. Inne i garaget kopplar jag sedan denna till en blandare/tappkran e.dyl. Vid behov, kopplar jag en gardena släng mellan utkastare och garaget för att på så vis få vatten till diskbänken.

Nu är frågan, vad för kran är lämplig? Vattenutkastare går ju inte köra baklänges. Säkerhetsventiler och annat är helt onödigt. Tar gärna emot länk till vad som kan vara lämpligt i mitt fall.
 
Vilken beggad köksblandare som helst borde väl funka. Koppla ihop kallt och varm vatten, dra igenom väggen och sätt en gardenakoppling på
 
Insidan av garagedelen har jag koll på. Jag tänker, vad sätter man lämpligast på utsidan? Drar man bara ut kopparröret, sätter dit gängor och drar på en gardenakoppling. Eller bör man fästa någon typ av kran likt en vattenutkastare? De har ju dock backventiler oftast.
 
Nej, där behöver du inte sätta något alls. Det blir dock så att röret töms ut när du plocka bort gardena nån gång.
 
Körde så med en gammal köks blandare när vi hade ett provisoriskt kök i källaren funkade utmärkt.
 
Jag har en med pip för montage i diskbänk om du är ntresserad.
 
De finns väl inget direkt behov av att behöva stänga av? Det värsta som kan hända om du inte stänger av är ju att vattnet i rören i garaget rinner ut, och det gör väl inte så mycket?

En utkastare har ju kran för att man vill kunna stänga av så det inte sprutar en massa vatten när man tar bort slangen... Och så har de ventilen sitter innanför väggen så den inte fryser sönder.

Det enda du bör tänka på är väl att ha lite fall på röret genom väggen så det inte blir stående vatten där så det fryser på vintern.
 
Tack! Nej ventil behövs inte. Drar man lite silikon runt röret som kommer ut ur väggen eller hur gör man? Man kanske rentav vill bocka en böj också så att mynningen är lutad neråt.

Vad gäller diskbänken så är jag ute efter en enkel blandare för väggmontage. Vill få upp den en bit från bänken för att få plats med stora hinkar under. Blandare tänkte jag var smidigt om jag någon gång får för mig att sätta dit en liten VVB.
 
findus42, ja den ser ju vettig ut. Så får man lite stil på det.
 
Nackdelen med en sån kulventil på utsidan är ju att om du har den stängd på vintern och det är vatten kvar i rören så får du frostsprängning.

Om du ska ha nån ventil så ska den ju sitta på insidan av väggen.

Vill du ha nån vinkel på utsidan så är väl nån av de här (den som matchar gardena-kopplingen bäst) vettigare.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Vinkel-hona-2000017908/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Vinkel-hane-2000017907/

Sen se till att röret har lite fall utåt. Och för att dölja hålet kan du ju sätta nån täckbricka bara.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Tillbehor/Tackbricka-2000023677/

Täta med fogmassa tror jag är bättre än silikon, men jag vet inte om det behöver tätas så mycket om du har täckbrickan där, det är nog i såna fall på insidan du vill täta lite för att inte få drag genom hålet.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Nackdelen med en sån kulventil på utsidan är ju att om du har den stängd på vintern och det är vatten kvar i rören så får du frostsprängning.

Om du ska ha nån ventil så ska den ju sitta på insidan av väggen.

Vill du ha nån vinkel på utsidan så är väl nån av de här (den som matchar gardena-kopplingen bäst) vettigare.
[länk]
[länk]

Sen se till att röret har lite fall utåt. Och för att dölja hålet kan du ju sätta nån täckbricka bara.
[länk]

Täta med fogmassa tror jag är bättre än silikon, men jag vet inte om det behöver tätas så mycket om du har täckbrickan där, det är nog i såna fall på insidan du vill täta lite för att inte få drag genom hålet.
Utmärkt! Precis vad jag behövde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.