Kollage av skördade grönsaker: ryckta morötter med jord i handen, skål med röda tomater, gren med omogna päron. Text "SKÖRDAT".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi silat av likören! Har inte provsmakat än, men årets test var att göra päronlikör :)

Vi har oxå fått tummen ur och gjort inlagd squash - nått ska man ju hitta på med all squash.. (y)

Glömde säga att såbandet för morötterna som vi köpte "sucks big time" nästa år blir det vanliga frön igen (det där var typ hela skörden..)
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Ops glömde visst att skicka med ena bilden.. :surprised:

Burkar med syltad squash och flaskor märkta "päronlikör".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Åhå, hur gör du päronlikören? Vad för päron? :wow:
 
Albinp3 skrev:
Åhå, hur gör du päronlikören? Vad för päron? :wow:
Jag kan svara på det ena hehe, vi gjorde på augustipäron.. den säsongen är ju slut nu men de vanliga päronen är nog på g hos "alla andra" nu :)

Vi körde samma taktik som vi gjort med bärlikörerna.. dvs fyll en burk (i detta fall var det lättare med en glasburk än en glasflaska) med päronbitar så mycket det får plats.. häll på så mycket socker det får plats sen.. och till sist fyll på med så mycket sprit som får plats .. (y)

Låt stå en tre veckor.. skaka om lite ibland.. (inte direkt solljus..) sila av och häll upp på flaska..

Inte världens mest exakta recept tyvärr, men det finns säkert några mer specifika recept om man googlar..
Vi hade funderat på att prova göra päronkonjak.. men det får bli nästa år (vi testar för det är kul mest..)
 
Attans, nu är Mr Mullvads period här igen.. lite lugnare under sommaren oftast - men nu ikväll la jag igen fyra hål.. så det betyder att han kvicknat till och flyttat längre in igen.. :thumbdown:
 
kulle skrev:
Kan rekommendera en sån här, rätt så dyr men väl värt pengarna.
[länk]
Ska kika :)
 
Skördetider!

Det är mycket nu, hinner knappt med mig själv! Det är mycket att pyssla med om man vill ta tillvara på det ätbara från naturen.

Tomma plastflaskor på köksbänk intill diskmedel och en liten syltburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är mina fina "charmiga saftflaskor" haha.. fick lov shoppa lite lokavatten så jag fick tag på flaskorna (nån som har tips på var man kan köpa 25-33 cl plastflaskor? tomma billiga..) - de är perfekta att frysa in med saft i! Här är de under rengöring..

Färska röda jordgubbar i lådor med texten "Jordgubbar, jordgubbar.. mmmm.." överlagt på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får väl erkänna att detta är inte mina egna jordgubbar, vi köpte våra plantor ganska sent i år och de har inte gett så mycket skörd. Men jordgubbar är ju ett måste så det var bara att pallra sig till Eriksgården (utanför Sjöbo, skåne) och shoppa på sig lite :)

Burk med hemgjord jordgubbssylt och etikett, på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av jordgubbarna blev det, såklart, både det ena och det andra.. plus ont i magen :rollekes: (man måste ju provsmaka en i varje näve man använder..). Här på bilden är en syltburk med egengjord jordgubbssylt.. frös också in en del.. både skivade med lite socker.. och några stora fina utan socker (brukar vara i finare skick om man tinar dem stora och utan socker),

Blev också en dubbel sats av rårörd jordgubbssaft (den jag fryser in i småflaskor..). Tyvärr blev den aningen för söt trots att vi inte tog allt socker de villa ha med i receptet.. men den är helt okej iaf.. så nu har jag sommar på flaska :)

BLANDADE BILDER:

Kollage av trädgårdsskörd med squash, mogna hallon i hand, bladgrönsaker och hängande vaxbönor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Squashen fortsätter leverera, salladen och hallonen likaså (hösthallonen har börjat komma)..

Skördade vaxbönor i kastrull och färska röda chilifrukter på en mörk yta, datumet 13 sep 2016 nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vaxbönorna var vi lite oroliga för, de växte jättebra.. men blomningen kom igång jättesent.. vi trodde inte vi skulle få några, men har skördat flera liter nu (y) Chilisarna börjar äntligen också bli klara.. några av dem (har varit väldigt segdragna på sluttampen..)

Färsk skördade röda körsbärstomater i en vit skål med några gröna rankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomaterna ploppar upp som små röda utropstecken i växthuset.. många på g (de är också sena).. kommer nog bli "syltade gröna tomater" så småningom.. nu äts de med god aptit som de är.

Tre burkar med hemgjord jordgubbssylt på ett skärbräde, två fyllda och en tom, med spill runt omkring på en svart spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaa man ska kladda lite, allt blir inte perfekt.. men här är det några burkar blåbärssylt :)

En mogen jordgubbe i en hand, indikerande skördetid och hemgjord jordgubbssylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smultron har vi massor, kommer man bara ihåg att plocka av de gamla och vattna lite när det är torrt.. så fortsätter de leverera.. dag ut och dag in (båda sorterna, tyvärr vet jag inte vad någon av dem heter *suck* )

En hemlagad ratatouille i en stekpanna med en slev, tomater och squash syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har gjort en stor sats av ratatouille som vi delat upp och fryst in också, perfekt att ha till köttfärssåsen eller som tillbehör till maten som den är.. (måste ju hitta på nått med all squash)

En skål med hemlagad tomat- och squashröra och en sked, rester kvar på kanterna efter användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också gjort "Snålröra på tomat och squash".. avvek lite från receptet, men grunden är god.. och det blev ruskigt gott! Har ni squash och tomater kan jag rekommendera att testa detta recept.. (ska själv göra en ny sats nu när jag postat detta inlägg) (y)

..perfekt att frysa in, funkar både som sås till grillat.. men perfekt substitut för krossade tomater också.. osv

Länk: http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/snalrora-pa-tomat-och-squash/
 
  • Collage av jordgubbar, tomater, syltburkar med blåbärssylt, och tomma saftflaskor under rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Grr köpte en minikiwi på rea häromdagen och missade helt att den måste ha en "pojkvän" .. åkte tillbaka idag men fanns inga pojkar.. :( får leta på annat håll..

Typiskt! :thumbdown:
 
Steg för steg-bilder av äppelmusttillverkning, från klyftade äpplen till must i hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ÄPPELMUST!

- börja med att hämta lite blandad fallfrukt/äpplen..
- gör fem hinkar med äppelbitar/klyftor..
- hitta en köttkvarn med "grov" skiva..
- leta också reda på en fruktpress i gömmorna!
- mosa äppelklyftorna med köttkvarnen.. till gegga..
- häll geggan i en hink..
- den kommer bli brun, den ser läskig ut, du gör inget fel..
- när du fyllt hinken, ta fram fruktpressen..
- pressa geggan igenom fruktpressen/silduk..
- häll upp och drick!

..om man nu inte ska göra cider!
Då får man arbeta vidare (y)
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Får man beställa några flaskor calvados?;) Alla riktiga odlare har en egen kokare undangömd tror jag
, hehe.
 
Haha, har inte kommit så långt i utvecklingen.. ÄN :beer: :)
Om nått år kanske ;)
 
Svarta smideskonsoler med dekorativa svängda mönster och monteringstillbehör på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har mina smideskonsoler till köket kommit :) de hade en ganska skum "yta" men lätta och trevliga (de får tyvärr inte vara för tunga.,) och jag tror det kommer bli jättebra!

Köpte även fyra lite mindre ifall jag ville ha nån kryddhyllan också.,
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.