Hej!

Vi blev nyligen med hus (byggt 62) och upptäckte en dag att det läckte från utloppsröret till en radiator (läckan blev initierad av att undertecknad med viss kraft råkade banka i elementet..).
Efter panikartad tömning av systemet visade det sig att rosten hade satt tänderna rejält i röret:

Rostigt utloppsrör till radiator lindat med självvulkaniserande tejp på mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första ansats blev att försöka fullösa det hela med självvulkaniserande tejp från Biltema. Gick inget vidare tyvärr.

Nu är ansatsen att såga av båda rören och byta ut allt, radiator och hela klabbet, till något modernare.
Det är 16mm-rör, som jag förstår är en gammal standard.

Här är bilder på hela härligheten:
Radiator med självvulkaniserande tejp vid rostigt utloppsrör och uppbrutet golv efter vattenläcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiatorrör omslutet av självvulkaniserande tejp vid hörn där golvet är skadat av vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag varit framme med tejpen. Golvet är uppbrutet då det läckte ut stora mängder vatten. Vi körde med varmfläkt för att torka.

Jag undrar om det är möjligt att "leka rörmokare" och klara detta själv (vilket hade varit kul!), eller om det är nödvändigt att ringa rörmokaren pga det krävs specialverktyg osv.

Det förefaller för mig vara svårast att lösa själva skarven från det avsågade röret. Det som kommer därefter torde vara lättare, om man har rätt delar som passar ihop.

  • Behöver man gänga det avsågade röret? I så fall är det kört.
  • Behöver man använda pressverktyg för att skarva? I så fall är det kört.
  • Kan man klämma med klämringskopplingar för att ordna en skarv från 16mm till vad som nu är vettigt? (15mm?) I så fall kanske jag kan prova att göra det själv? Vad behöver man för delar?
  • Något annat sätt jag inte tänkt på?

Jag ska till Rinkaby Rör i dagarna och skulle kunna köpa delar där.
Så jag sätter med ödmjukhet hoppet till att någon har några goda svar! Att såga mitt resonemang jäms med fotknölarna går också fint!

Tack för eventuella svar!
/Bäckarn
 
Redigerat:
Krilleman
Är du säker på måttet 16mm?

Det borde vara 17,2mm. Mät igen!
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Mina erfarenheter av akutlösningen med vulktejp till nästa gång:
Jag fick en liknande läcka i ett rör som jag hittade när jag bilade i källargolvet.
Jag hade också lite vulktejp liggande hemma, så jag provade med den. Tätt blev det, men efter en stund hade trycket blåst upp gummit som en vattenballong. Vulktejp är alldeles för flexibel för att hålla emot.

Min metod blev att först täta med vulktejp, stabilisera med silvertejp som inte är flexibel på samma sätt, och avsluta med att sätta buntband/kabelstrips varje centimeter. Funkade tills rörisen kom och bytte röret dagen efter.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
M
En akutlösning som jag såg på ett brittiskt program var gammal cykelslang och rörklämma/or. Verkade rätt smidigt och lär ju hålla tills rörskojaren dyker upp :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för alla svar!

krilleman_215 skrev:
Är du säker på måttet 16mm?

Det borde vara 17,2mm. Mät igen!
Nu drabbades jag av en liten kris, för det verkar som jag har mätt sjabbligt någon gång och sen intalat mig själv att 16mm är det som gäller. :banghead:
Mätte med skjutmåttet nu och får mycket riktigt ca 17mm (10R?).
Googlingar förtäljer att detta borde innebära järnrör? Det borde ju delvis förklara den rejäla rosten, antar jag.

Jag var nere och talade med den trevliga personalen på Rinkaby Rör när jag trodde det var 16mm koppar, och då kom vi överens om att skarv med halvkoppling 16x15R över röret-> D-nippel 15R-> halvkoppling PEX var en god idé. PEX-slang sedan upp till inkoppling på en ny radiator + radiatorsats. Det estetiska är sekundärt i sammanhanget.

Nu när det verkar vara 17mm järn/stålrör tänker jag så här:
  1. Rak utv. övergång 18x15R med super blue-klämring 18mm (behövs stödhylsa?)
  2. Direkt på denna övergång en halvkoppling PEX 16x15R.
  3. Varpå jag sedan har en kort bit PEX 16mm som går upp till inloppskoppling i fördelaren.

Kan jag ha tänkt rätt?
Det är en liten djungel med alla delar och begrepp men samtidigt väldigt roligt detta :)
 
Fred vom Jupiter skrev:
Min metod blev att först täta med vulktejp, stabilisera med silvertejp som inte är flexibel på samma sätt, och avsluta med att sätta buntband/kabelstrips varje centimeter. Funkade tills rörisen kom och bytte röret dagen efter.
Marcussjogren skrev:
En akutlösning som jag såg på ett brittiskt program var gammal cykelslang och rörklämma/or. Verkade rätt smidigt och lär ju hålla tills rörskojaren dyker upp :)
Tack för svaren. Jag vågar inte leka med vulktejpen mer (eller cykelslang!) och ska försöka vara "rörskojare" själv denna gång. Det får bära eller brista, men brister det så får jag krypa till korset och ringa proffsen ;)
 
  • Gilla
Emil1979 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Vilken tokig rekommendation att först ha en övergång med D-nippel (som egentligen heter sexkantsnippel) sen halvkopplingar på varje ände. Det finns ju klämringskopplingar för ändamålet!

Men i ditt fall med ditt gängade stålrör DN10 (3/8") så skulle jag ha köpt en rak övergång UTV G10x18 med övergång till stålrör (blå eller röd klämring beroende på tillverkare). Och nu är det ju självklart så att den kopplingen, UTV R10x18, inte finns i varken VSH eller Vatette. Så det näst bästa är att köpa en INV G15x18. Och självklart finns inte den heller från VSH utan endast i variant INV G20x18. Jag tycker det är lite klumpigt men estetiken spelade ju ingen roll.

Så ska du handla från Rinkaby så blir inköpslistan:

1st - 4116 - D-nippel 20x10R
1st 3581 - INV 18x20R Rak
1st - 3632 - Superblue 18mm 10R
1st - 5469 - Linboll 0,1kg
1st - 5468 - Locherpasta tub 250g (bra till mycket)

Tappa ur värmesystemet efter konstens alla regler.
Lina fast D-nippeln i klämringskopplingen.
Kontrollera insticket i kopplingen
Mät vart kapningen blir på röret (Insticket i kopplingen) under läckan och kapa
Låt returventilen vara ansluten på radiatorn under tiden så skakar det inte så mycket
Lossa muttern till vänster om radiatorventilen.
Skrapa bort all färg så det blir metallrent på stålröret.
Gänga ur snutten ur returventilen
Gänga i D-nippelns andra ände i returventilen
Rangör & smörj gägan + konisk anläggningsyta lätt med locherpasta på returventilen (den som pekar mot radiatorn)
Skjut på hela klumpen med delar och återdra "lagom hårt" i radiatorn. (Bättre att dra mer sen än att dra sönder den nu)
Följ monteringsanvisningen på sidan 22 för VSH Superblue och dra åt den kopplingen med.

Klart!

Mycket mindre skarv, snabbare installation, billigare, och snyggare!
 
  • Gilla
MagHam och 9 till
  • Laddar…
Snyggt krilleman, vilket helylle-inlägg!
 
Wow.

Tack för det mästerliga svaret krilleman. Du lever upp till din forumtitel och jag känner mig inte det minsta värdig.

Jag förstår att grundtanken här är att låta gamla radiatorn vara kvar, och att låta klämkopplingen + D-nippel vara skarv och ersätta den borttagna biten sågrör? Det enda som kanske oroar mig lite är att jag anar rost på själva "muttern" där D-nippeln i så fall skulle gängas i.
Funkar det är det ju dock betydligt mindre jobb & skarv + billigare = trevligt.
Ska nog helgardera med en huv ifall något skulle skita sig någonstans.

Din steg-för-steg-guide förstod jag mycket väl efter lite funderande. Däremot antar jag att du menar "Lossa muttern till vänster om returventilen" och inte radiatorventilen där nånstans mitt i.

Tusen tack för ditt svar! Du har ingen bok man kan köpa? (y)
 
Krilleman
Bäckarn skrev:
Wow.

Tack för det mästerliga svaret krilleman. Du lever upp till din forumtitel och jag känner mig inte det minsta värdig.

Jag förstår att grundtanken här är att låta gamla radiatorn vara kvar, och att låta klämkopplingen + D-nippel vara skarv och ersätta den borttagna biten sågrör?
Exakt! (y)

Bäckarn skrev:
Det enda som kanske oroar mig lite är att jag anar rost på själva "muttern" där D-nippeln i så fall skulle gängas i.
Returventilen bör inte rosta då den är tillverkad i mässing.
Köp en ny om den verkar skadad. 2866 hos Rinkaby

Bäckarn skrev:
Funkar det är det ju dock betydligt mindre jobb & skarv + billigare = trevligt.
Ska nog helgardera med en huv ifall något skulle skita sig någonstans.

Din steg-för-steg-guide förstod jag mycket väl efter lite funderande. Däremot antar jag att du menar "Lossa muttern till vänster om returventilen" och inte radiatorventilen där nånstans mitt i.
Precis, returventil ska det ju stå!:x

Bäckarn skrev:
Tusen tack för ditt svar! Du har ingen bok man kan köpa? (y)
Nej, tyvärr ingen egenhändigt komponerad instruktionsbok till salu. Den skulle bara vara full av felaktiga hänvisningar ;)
 
Som vanligt så får jag tacka @Krilleman för ett väl utfört svar så att till&med jag som snickare begriper :geek:(y)

Men som en joker på materielfrågan så finns även
3605 - VSH Klämkoppling 18x15R utv för en utvändig 15 konisk gänga om man vill
och kanske lite mera ändamålsenliga(?)
1541448 - MMA Stålrörskoppling utv. 10 för en utvändig 10 rak. (monteringsanv)

Fördelen med den senare är att det blir färre skarvar och att den är ”klar för användning” direkt från hyllan.
Men har den några nackdelar jämtemot en vanlig klämringskoppling med klämning av plast? Eller några andra skillnader som är direkt avgörande för vilken man skall använda?

//G
 
Krilleman
En VSH med SuperBlue eller Vatette med Vatette Stål är mer smidig och estetisk korrekt.
Dessutom kan dessa kopplingar ju köpas med förkromat utförande om så önskas.

En stårörskoppling är precis lika bra men betydligt klumpigare om den ska monteras i blickfånget.
 
  • Gilla
Geatki
  • Laddar…
Då är vi överens och lägger locket på denna tråden i kanske ytterligare 4 år :rofl:

Tack igen!
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.