Om några månader så ska vi börja renovera ett hus från tjugo talet, dom har inte gödslat med elutag i väggarna direkt. I sovrummet som vi hade tänkt börja med skulle jag vilja ha minst två utag till, frågan är då om man kan koppla ström från befintliga utag eller måste man dra nya rör från elcentarlen? Tacksam för svar.

 
Du kan dra från gamla uttag, men eftersom elsystemet är gammalt kan det vara lika bra att dra om all el i huset. Dom har nog inte gödslat med grupper heller, en 6A säkring per våning skulle inte förvåna mig... Dessutom finns det säkerligen en massa gamla ledningar som bör bytas pga gammal söndervittrad isolering!
 
När jag började rota i mitt elsystem med gamla kulo-ledningar slutade det med att nästan all el är bytt. Varje gång man börjar rota och dona blir det till att byta hela vägen till elcentralen på grund av att isoleringen hela tiden faller ur kablarna.
Om du har möjlighet, koppla in en ny central (inte nägot allt för budgetmässigt) och dra nya ledningar!!
Du borde kunna koppla på den på den gamla centralen så att du kan utnyttja denna. Själv har jag en ny central i källare, något som fungerar bra!
 
Det är lätt att tycka det är dyrt att byta all el, men det är en investering, inte en utgift. Du höjer värdet på huset, kan sova gott på natten och så har du chansen att bestämma hur ditt system skall vara uppbyggt! :D Om jag inte minns fel så kan man få en del fördelar hos försäkringsbolaget också..?
 
Om man byter elledningar & elcentral kan man stoppa in en jordfelsbrytare och ett överspänningsskydd på samma gång. Då får man oftast rabatt på villaförsäkringen. Sen får man hoppas att inte nån av ens vitvaror löser jordfelsbrytaren direkt och måste bytas ut...
 
Eftersom du frågar utgår jag från att du inte är behörig elektriker... Hyr in en riktig elektriker som kan designa och godkänna arbetet. (Du kan själv utföra installationen!)

Ifall du fixar på egen hand och huset brinner upp pga elfel så lär inte försäkringsbolaget ge någon ersättning.
 
Finns det ingen lag som säger att om man ska byta ut gammla elutag i ett hus/lägenhet så måste man enligt lagen byta ut alla uttag till det säkrare och modernare eljacken?
 
Det du tänker på är nog att om man byter till jordat uttag på en plats i ett rum så måsta samtliga uttag och ev fast inkopplade elprylar i rummet jordas. Men det "smittar" inte utanför rummet.

Sedan diskuterades det också i en annan tråd här för ett tag sedan vad som gäller om man skulle behöva addera ett uttag i rummet. Huvudregeln är då att vid utökning av anläggningen så får man bara installera jordat, och då skulle det följa att alla de gamla uttagen i samma rum måste bytas till jordat eftersom det inte får vara blandat. Men har för mig att tråden avslutades med att någon citerade en undantagsbestämmelse som innebar att man i vissa fall får installera ojordat uttag i en gammal anläggning.
 
471.2.2

Skydd mot indirekt beröring erfordras inte för följande materiel.

(Sjätte strecksatsen)

- utsatta delar vid utvidgning av befintlig installation inom utrymmen där enligt tidigare föreskrifter skyddsjordning inte erfordrats, bland annat bostadsrum eller därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv.

(Skydd mot indirekt beröring = skyddsjordning)
 
RilleRock
hempularen skrev:
Det du tänker på är nog att om man byter till jordat uttag på en plats i ett rum så måsta samtliga uttag och ev fast inkopplade elprylar i rummet jordas. Men det "smittar" inte utanför rummet.

Sedan diskuterades det också i en annan tråd här för ett tag sedan vad som gäller om man skulle behöva addera ett uttag i rummet. Huvudregeln är då att vid utökning av anläggningen så får man bara installera jordat, och då skulle det följa att alla de gamla uttagen i samma rum måste bytas till jordat eftersom det inte får vara blandat. Men har för mig att tråden avslutades med att någon citerade en undantagsbestämmelse som innebar att man i vissa fall får installera ojordat uttag i en gammal anläggning.
Jo är det bara 1 som tex är spruckit pga åverkan så får det bytas ut mot ett ojordat igen.
Men byter du till jordat i ett rum så måsta alla uttagen i rummet bytas.
Vet ej om det är även i andra rum om de ligger på samma säkring som rummet innan. Borde vara så.
Har inte föreskrifterna framför mig.
Ngn som vet?
Sverre? ;)
 
MickeM skrev:
471.2.2

Skydd mot indirekt beröring erfordras inte för följande materiel.

(Sjätte strecksatsen)

- utsatta delar vid utvidgning av befintlig installation inom utrymmen där enligt tidigare föreskrifter skyddsjordning inte erfordrats, bland annat bostadsrum eller därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv.

(Skydd mot indirekt beröring = skyddsjordning)
Var drar man gränsen för detta?

Att man får komplettera med ett till ojordat uttag i ett rum där det redan finns uttag, i ett hus där de flesta uttag är ojordade, verkar uppenbart, men får man komplettera med ett ojordat uttag i ett utrymme som idag helt saknar uttag, exempelvis i en trappa, hall eller liknande?
 
RilleRock
yxis skrev:
Var drar man gränsen för detta?

Att man får komplettera med ett till ojordat uttag i ett rum där det redan finns uttag, i ett hus där de flesta uttag är ojordade, verkar uppenbart, men får man komplettera med ett ojordat uttag i ett utrymme som idag helt saknar uttag, exempelvis i en trappa, hall eller liknande?
Vissa paragrafer är väldigt luddigt skrivna tyvärr.
Ofta blir det en tolkningsfråga.
Personligen skulle jag säga ja om det bara gäller 1 men för guds skull skaffa jfb.
Har man jordfelsbrytare inkopplad på hela centralen och tex saknar jord i ngt uttag löser jfb ändå då den mäter skillnaden på strömmen mellan fas och nolla som passerar i jfb.
(Bara en parantes.)
Så jfb skyddar även en "blandad" annläggning.
Stå du på ett trägolv och tar i fasen får du ingen ström i dig förrens det blir en sluten krets. Dvs beröring mot nolla, element etc.
 
RilleRock skrev:
Jo är det bara 1 som tex är spruckit pga åverkan så får det bytas ut mot ett ojordat igen.
Men byter du till jordat i ett rum så måsta alla uttagen i rummet bytas.
Vet ej om det är även i andra rum om de ligger på samma säkring som rummet innan. Borde vara så.
Har inte föreskrifterna framför mig.
Ngn som vet?
Sverre?  ;)
Som alltid när det gäller föreskrifter av olika slag så tolkas dom olika om det går.

Jag har inte hittat eller hört om något förbud eller råd om att man inte får blanda ojordat och jordat på samma grupp.
Huvudregeln är att man får göra kompleteringar bara det inte blir sämre elsäkerhet.
Sätter man upp jordade uttag i ett rum som tidigare inte varit jordat har man ju höjt elsäkerheten i det rummet, altså blir det ingen försämring!
 
Rillerock: Testa o stå på ett trägolv o ta i spänningsförande del. Har du inte gummisockiplast på dig kan ja garantera att du får en stöt. Inte så stark men dock en stöt.

Tro mig jag har fått många stötar ;)
 
RilleRock
Erik_D skrev:
Rillerock: Testa o stå på ett trägolv o ta i spänningsförande del. Har du inte gummisockiplast på dig kan ja garantera att du får en stöt. Inte så stark men dock en stöt.

Tro mig jag har fått många stötar ;)
Hehe
Nu mena jag dödlig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.