Är bastudörr som innedörr en helt idiotisk idé eller? Nu säkert många som tycker det skulle se fult ut men rent tekniskt / praktiskt vad kan det finnas jag inte tänkt på?

Insyn, ljud är inget problem, och stora fönstret i kontoret skulle bara göra ett extra ljusinsläpp till vårat stora öppna vardagsrum som dörren leder ut till.
 
Ja, alltså... vad vill du uppnå med dörren?

Personligen använder jag dörrar för att avskärma mig från visuella och auditiva störningskällor. Med en bastudörr uppnår du inget av detta.

Om syftet med dörren bara handlar om att skapa en barriär (man måste knacka för att komma in, osv.) är det väl OK. Men annars ser jag inte poängen med dörren?

Utöver det funktionella finns det nog inga hinder. Konstruktionen är ju i princip densamma (en dörrkarm, ett dörrblad och någon form av handtag).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
eviljava skrev:
Ja, alltså... vad vill du uppnå med dörren?

Personligen använder jag dörrar för att avskärma mig från visuella och auditiva störningskällor. Med en bastudörr uppnår du inget av detta.

Om syftet med dörren bara handlar om att skapa en barriär (man måste knacka för att komma in, osv.) är det väl OK. Men annars ser jag inte poängen med dörren?

Utöver det funktionella finns det nog inga hinder. Konstruktionen är ju i princip densamma (en dörrkarm, ett dörrblad och någon form av handtag).
Men en glasdörr kan ju vara tex delvis frostad vilket då ger ljus in i angränsande rum men du samtidigt får en visuell avgränsning som du söker. Lika gäller naturligtvis för ljud som minskar med en stängd glasdörr. Jag har suttit i en kontorsmiljö med sådana dörrar och det var ganska tyst i de rummen så visst avskärmar det ljud också.
 
oceanis skrev:
Men en glasdörr kan ju vara tex delvis frostad vilket då ger ljus in i angränsande rum men du samtidigt får en visuell avgränsning som du söker. Lika gäller naturligtvis för ljud som minskar med en stängd glasdörr. Jag har suttit i en kontorsmiljö med sådana dörrar och det var ganska tyst i de rummen så visst avskärmar det ljud också.
Om vi fortfarande talar om bastudörrar i glas (?) så avskärmar de ljud ganska dåligt. Det är möjligt att det finns undantag? Jag har dock ingen erfarenhet av sådana.

Ljudisolerade glasdörrar avsedda att användas i kontorslandskap är en annan sak. Sådana har jag också erfarenhet av.

Jag gjorde dock tolkningen att trådstarten handlade om specifikt bastudörrar i glas?

Vad gäller frostningen har du givetvis helt rätt.
 
Jo du har ju delvis rätt, jag var i mina tankar om en riktig glasdörr som jag föreslog i mitt första inlägg. Naturligtvis skulle inte jag sätta en bastudörr som innerdörr utan en riktig glasdörr....
 
Avskärmning, behöver inte vara 100% varken ljud eller insyn utan bara själva grejjen att kontoret är sin egen sfär utan att jag för den delen måste ha dörren stängd så det känns så instängt, det är enda jag vill uppnå.

Visst är "riktiga" glasdörrar en helt annan känsla att öppna / stänga och kvalitétsmässigt för syftet men jag tror en bastudörr passar mina syften, med nedre delen frostad kan jag komma undan med att säga att jag sitter och rör om i en skål flingor jag har i knäet eller dylikt om nån kikar över åt mitt håll och undrar vad jag gör.
 
Låter som om det är billigare att inte ha någon dörr alls?
 
Såklart man kan ha en glasdörr, det går ju alldeles utmärkt på jobbkontoret. Jag tycker det är en utmärkt ide. Nackdelen är väl du kör videomöten med kollegorna medans partner slafsar runt i morgonrock på andra sidan glasdörren. Fast även det problemet kan lösas kontorsmässigt med frostad film på glaset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.