Hej,
jag ska dränera om, och måste ta hand om dräneringsvattnet på tomten. huset är ca 60 kvadrat per våning byggt 1946. Jag har en källare som ligger ca 1.4 - 1.8 meter under marknivå, marken består av lera, så jag funderar på en pumpgrop som sedan pumpar upp vattnet till en eller flera dagvattenkassetter 7 - 10 meter från huset. dagvattenkassetterna tänkte jag lägga ca 0.4 - 0.5 meter under marknivå
hur många kasetter tror ni jag behöver? låter det som en bra ide?
 
T
Är det "bara" dräneringsvattnet som ska tas om hand i dina kassetter eller är det även avvattning från taket på huset du menar?
Är det fler ytor som avvattnas och i så fall hur stora ytor gäller det?

Beroende på hur mycket vatten som kommer på tomten och hur det leds fram mot grunden och samlas upp i din dränering samt hur infiltrationen är i din leriga jord behövs olika mycket kassetter och andra åtgärder.

Det vatten som dräneras runt källaren bör inte vara så mycket att det kräver så många kassetter om det finns någon form av infiltration, d v s vattnet kan ta vägen någonstans och inte bara stanna kvar i kassetten. På min tomt t ex ligger lerjorden i skikt med sandlager emellan så där kan vatten försvinna med lite tid.
Det kan vara idé för dig att gräva en grop där du tänkt placera din kista och fylla den med vatten några gånger och se hur lång tid det tar för vattnet att rinna undan för att få en bättre känsla för hur pass bra marken infiltrerar vatten.

Om vattnet inte kan infiltreras i marken behövs någon åtgärd för att förbättra detta eller leda bort vattnet till mark där den kan infiltreras eller till kommunens dagvattenledning(om de tillåter det)

Takavvattning ska du inte lägga tillsammans med dräneringen då det kan bli problem vid skyfall - vattenmagasinet/kassetterna kan bli fyllda och då rinner vattnet tillbaka och fyller upp marken runt källaren med fuktproblem som följd.

Alltså bör du lägga ner en separat kista/kassett för avvattningen som ligger skild från den för dräneringen.

Olika fabrikat på kassetter är av olika storlek, så det skiljer på dessa hur många kvadratmeter tak de är anpassade för. Uponor har kassetter på ca 300 l som ska fungera för drygt 35 m2 tak, något annat märke som jag tittade på är på knappt 200 l volym och ska fungera för ca 20 m2 takyta, så ca 10 l volym kassett per 10 m2 takyta verkar vara normen.

Själv har jag dränerat runt halva huset och kommer att leda bort takavvattningen till olika magasin. Mitt hus har ca 80 m fasad och har knappt 150 m2 tak och jag kommer till "slut" att ha tre olika kistor med dagvattenkassetter.
En mindre för dräneringen där jag räknar med 2-3 st kassetter på sammantaget 600 l volym som kommer att placeras vid ett hörn framför huset.
För takavvattningen kommer jag att ha två större, men en på vardera gaveln där den ena placeras mot samma fasad fast i andra änden mot dräneringskistan och en på motsatt gavel mot baksidan av huset. Dessa kommer att bestå av 4-5 kassetter på ca 1000 l volym per kista.

Jag hoppas att det här kan ge dig en liten hjälp i att dimensionera din anläggning och i hur du ska tänka även om det inte är ett enkelt svar att "så här många ska du ha" då det är omöjligt att säga om man inte vet mer om dina förutsättningar.
 
  • Gilla
gotlund
  • Laddar…
det är bara till dräneringen, jag ska fixa en separat kassett till takavattningen, blir att räkna med 100 liter per 10m2 tak bra ide med att provgräva en grop
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.