Vi kommer byta takstolar på vårt hus och jag funderar på hur vi skall lösa isoleringen.

Vi kommer även installera FTX

Fördelar nackdelar med de olika alternativen?

Är en kombilösning helt fel? Jag tänker att man kan isolera måttligt i både yttertak och innertak för att få plusgrader på vinden även på vintern (extern värmekälla där?)

Tankar ideer?
 
Jag har kört en isolerad vind med oisolerade kattvindar vid sidan (passar ofta takstolskonstruktionen).
Sen har jag även mer isolering ned mot huset så vinden blir en "svale" - skall hålla ca 10 grader iaf vintertid aldrig under 0 är det tänkt...kommer ha en frostvakt däruppe för detta

/K
 
Vad menas med de olika typerna, jag är lite osäker på nomenklaturen.
I min värld finns s.k. klimatvind och den traditionella uteluftsventilerade "kallvinden".

Klimatvind = ovanpå råsponten ligger en diffusionsöppen duk i stället för konventionell tät takpapp, ovanpå det 10 cm cellplastisolering och därpå strö- och bärläkt och takpannor. Ingen takfotsventilation, men kanske ett par gavelventiler.
Skall inte vinden användas som bostad utan som förrådsutrymme blir det utmärkt och temperaturen går praktiskt taget aldrig under noll, i alla fall inte på mina breddgrader, och luftfuktigheten blir låg.

Så har jag haft det i sex år nu, och är mycket nöjd.
Ett litet gästrum går snabbt att värma upp för tillfälligt bruk med ett el-element med fläkt.
Vill man inreda vinden för permanentboende kan man isolera lite till mellan takstolarna.

Men varför "utvändig" isolering?
Jo, råspont och takstolar hålls på den varma, torra sidan, och man riskerar inte mögel.

Uteluftsventilerade vindar har hamnat i vanrykte pga problem med fukt och mögel, och tillhör i mina ögon förgången tid.
På senare tid har man dock experimenterat med minskad ventilation.

Kombo?

Det är klart att man har isolering även i vindsbjälklaget också.
Jag har 290 mm i bjälklaget och, som sagt, 100 mm i taksvallet.
 
Korrekt nomenklatur eller inte.. Budskapet verkar ju gått fram =) @kOw

Anledningen till varför jag vill ha en vind med någorlunda varmt är för att jag tänker mig inte behöva isolera ventkanaler i samma utsträckning.

Sen om det är en bra lösning eller ej vet jag inte. Hade nog inte tänkt isolera på utsidan av råspontan även om det kanske är att föredra. Anledningen är att jag skall ha plåttak..
 
Ventilationsrören längs med huset drog vi i "kattvindarna", alltså utanför stödbenen.
Sedan fyllde vi på med lösull upp till 50 cm över "golvnivå", med brädväggar upp en bit på stödbenen.

De tvärgående rören, alltså parallellt med takstolarna drogs i isoleringen i bjälklaget.
Vi har FTX, så det blir en del rör med fem tillufts- och fyra frånluftsventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.