Hej!

Låt säga att vi har en kvadratisk, horisontell yta, som vilar på stabila reglar med 50 cm avstånd mellan varandra i bägge led. Ytan utgörs av en skiva som är skruvlimmad i reglarna.

Mitt i det kvadratiska "hålet" mellan reglarna ställer vi nu en vikt på 100 kg med basytan 10x10 cm. Där skivan är som svagast mellan reglarna belastas den alltså med 100 kg/dm2.

Om skivan t.ex. är furuplywood, hur tjock måste den vara då för att inte knäckas? Finns det något allmänt mått på detta som bygghandlare specificerar, så att man kan veta på förhand om en skiva av en viss tjocklek och material kommer hålla eller inte?

Tack på förhand för hjälpen!
 
Det motsvarar en tung man som står på ett ben. Gissningsvis håller en 3 mm plywoodskiva utan att knäckas, men den kommer förstås att svikta betydligt. Om det ska vara sviktfritt gissar jag att man måste upp i närmare 20 mm.
 
Tror att den typen av hållfasthet på sammansatta skivor erhålls genom empiri. Även för tillverkaren. Då använder man ett standardiserat (troligtvis) testfall/lastfall. Sannolikheten att det lastfallet överensstämmer med ditt är liten. Så jag tror att det bästa du kan göra är att testa själv.

T ex spika ihop en ram/fyrkant (50x50cm) av stabila reglar. Limskruva på en skiva. 4-20mm tjock plyfa. lägg provbiten på ett plant och mkt stabilt underlag. Mät reglarnas höjd. Ta en bit lera (sno från ungarna) och gör en 2-3 cm tjock stav som sätts mitt under plyfan ner till underlaget. Ta en 10x10cm träkloss och lasta med 200kg. Mät höjden på lerstaven och se hur mkt plyfan har sviktat. Upprepa för några olika tjocklekar av plyfa tills du hittar gränsen mellan två tjocklekar där den tunnare går sönder men den tjockare håller.

Då får du 2 ggr marginal på hållfastheten för den minsta tjocklek som inte går sönder.

Det här testförslaget är inte på ngt sätt perfekt, men det är good enough för ändamålet tror jag.
Det är enkelt utformat för att vara genomförbart hemma. Det kan också tänkas finnas andra varianter som kanske är snabbare/enklare att genomföra.

Edit: Ser nu efteråt att leran och höjdmätningen inte är nödvändig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.