Vet att det diskuterats tidigare. Behöver dock höra med er som lagt trägolv/laminatgolv i uterum hur resultatet blivit efter några år.

Vi har ett inglasat/inbyggt uterum/altan som vi använder som extra rum under vår/sommar. Rummet är inte vinterisolerat. Temperaturerna varierar under året 0-35 grader. Det är bra ventilerat och har idag trätrall som ligger på en betongplatta. Betongplattan är taket på garaget så det kommer inte mkt fukt underifrån. Det är vanligt tak på det och inget platstak som genererar växthusklimat när solen ligger på.

Vill lägga ett riktigt golv i detta uterum men tvekar på vilken typ. Laminat eller trägolv med klicksystem. Förstår att golvet får ha god marginal mot väggarna så det kan flyta fritt men oroar mig för skarvarna/spontarna ska resa sig vid temperaturskillnaderna.

Ni som vågat lägga laminatgolv/trägolv i era uterum, hur har resultatet blivit?? Håller sig golvet bra med en platonmatta under sig eller hur har ni gjort?
 
Hej,

Inte exakt samma förutsättningar. Men ändå viss likhet.

Jag la in Kronotex Ocean Oak i mitt uterum för 3 år sedan ungefär, på vinst eller förlust. Då det i stort sett inte finns någon information om laminatgolv i uterum. Men jag ångrar det inte en sekund, golvet är precis lika fint som när jag la in det. Inga skarvar som gått isär eller rest sig, inga glipor någonstans.

Golvet ligger på isolerad blindbotten - 22mm golvspån - foam.

Uterum med Kronotex Ocean Oak laminatgolv och grå soffgrupp under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett välskött laminatgolv Kronotex Ocean Oak i ett soligt uterum, utan synliga skarvar eller glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt får jag säga!

Hur är temperaturskillnaden i uterummet över året? Ser ut som om du har 3 glas partier?
 
Jag funderar på samma sak jag, bygger just nu ett uterum som kommer att vara vinterisolerat men temperaturen kommer nog i praktiken att variera mellan +10 och +40 grader. Jag hade tänkt mig bambu, men frugan är tveksam så nu lutar jag åt billigast möjliga ek-parkett för att utvärdera hur bra det fungerar istället. Ett hårt träslag är nog en nödvändighet i alla fall om det skall vara någorlunda formstabilt. I mitt fall är det "kallgarage" under, 30cm rockwool skall det bli, samt att fuktbeständiga skivor skall läggas innan golvet läggs, dessutom skumplast så klart.

En granne valde laminatgolv och det har hållit itvå år i alla fall. Deras temperaturvariation har varit ungefär 10-40 grader den också.
 
  • Gilla
jonatann
  • Laddar…
Jonatan Andersson skrev:
Snyggt får jag säga!

Hur är temperaturskillnaden i uterummet över året? Ser ut som om du har 3 glas partier?
Tackar tackar, är själv väldigt nöjd med hur det blev tillslut.

Det är tvåglas partier. Försöker hålla i alla fall 10°c på vintern, förutom om det blir riktigt kallt. Då låter jag det gå ner en del. Och på sommaren så blir det rejält varmt. Men jag håller koll på vilka dagar som blir rejält varma, för då måste jag öppna lite på morgonen för växternas skull.
 
Jag kan ju lägga till att jag gjort om konstruktionsritningen på min inglasning lite grann, istället för två trekantiga fönster över hela gaveln så har jag beställt två mindre trekantiga fönster och skall ha ett fyrkantigt öppningsbart fönster i mitten (typ källarfönster). Detta för att jag skall kunna öppna detta då det blir för varmt. Planerar att styra detta automatiskt också baserat på temperatur med hjälp av en stegmotor på en gängstång. Vi får se hur det blir med det, men jag tänker ha fönstret på glänt hela sommaren i alla fall...
 
Är det någon som testat alternativet att lägga "träklinker" d.v.s. klinker som liknar trä? Har inte känna hur dessa är att gå på, antar att de är hårda men liknar trä
 
De blir hårda som klinker och leder värme lika bra. Det kommer alltså att kännas väldigt kalla när det är svalt i uterummet.
 
  • Gilla
jonatann
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Jag funderar på samma sak jag, bygger just nu ett uterum som kommer att vara vinterisolerat men temperaturen kommer nog i praktiken att variera mellan +10 och +40 grader. Jag hade tänkt mig bambu, men frugan är tveksam så nu lutar jag åt billigast möjliga ek-parkett för att utvärdera hur bra det fungerar istället. Ett hårt träslag är nog en nödvändighet i alla fall om det skall vara någorlunda formstabilt. I mitt fall är det "kallgarage" under, 30cm rockwool skall det bli, samt att fuktbeständiga skivor skall läggas innan golvet läggs, dessutom skumplast så klart.

En granne valde laminatgolv och det har hållit itvå år i alla fall. Deras temperaturvariation har varit ungefär 10-40 grader den också.
Jag har nu bestämt mig för att isolera upp kallgaraget under inglasningen också. Golvet är dock asfalt, så vi får se om jag nöjer mig med att försöka isolera runt detta golv eller om jag skall gräva ur och gjuta platta. Tittade på lösningar för golv ovanpå asfalten också och hittade detta:
http://verktygsboden.se/garagegolv/garagegolv-durk-stengra-38x38-cm-2-m

Det ser rätt lovande ut. Och inte allt för dyrt om jag kan få ned kantisolering och slipper gjuta en platta. Sedan får vi se om jag köper en billig luftvärmeväxlare för att värma garaget (och eventuellt för att ge en grundvärme i inglasningen också - jag tänker mig någon form av konvektorelement där när temperaturen skall bli högre än i garaget och till dess att garaget är klart).

Sedan blir det nog ByggMax 3-stavs ekparkett inne på inglasningen, då den verkar vara mycket tålig och är rätt så billig.
 
pacman42 skrev:
Sedan blir det nog ByggMax 3-stavs ekparkett inne på inglasningen, då den verkar vara mycket tålig och är rätt så billig.
När du lägger golvet på betongplattan vad använder du för underlag till trägolvet? En vanlig underlagsfoam eller någon annan matta typ denna matta?
 
jonatann skrev:
När du lägger golvet på betongplattan vad använder du för underlag till trägolvet? En vanlig underlagsfoam eller någon annan matta typ denna matta?
I mitt fall har jag ingen betongplatta, jag har foam på vattentålig skiva på befintlig altan som dock skall lyftas och separeras (sågas loss) från omkringliggande altan för att komma åt att isolera och för att ta bort fuktbryggorna mellan den altandel som blir kvar och det golv som hamnar i inglasningen. 3dm isolering i form av rockwool hamnar under golvet. Därunder har jag då mitt kallgarage som jag skall isolera väggarna till (och jag förbättrar troligen isoleringen av golvet också genom att sätta in isolering runt detta).
 
  • Gilla
betongingenjören
  • Laddar…
L LG-THN skrev:
Hej,

Inte exakt samma förutsättningar. Men ändå viss likhet.

Jag la in Kronotex Ocean Oak i mitt uterum för 3 år sedan ungefär, på vinst eller förlust. Då det i stort sett inte finns någon information om laminatgolv i uterum. Men jag ångrar det inte en sekund, golvet är precis lika fint som när jag la in det. Inga skarvar som gått isär eller rest sig, inga glipor någonstans.

Golvet ligger på isolerad blindbotten - 22mm golvspån - foam.

[bild]

[bild]
Var köpte du Kronotex Ocean Oak golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.