Jag har satt på dubbla gipsskivor på ena sidan av en mellanvägg för att dämpa ljudet mellan 2 rum. Latex i alla skarvar. Väggen bestod av tretexskivor på 45x45 reglar, så det blev klart bättre, även om det självklar gått att få bort mer ljud med kraftigare reglar, skilda reglar och isolering i väggen, men det hade varit betydligt mer jobb som det inte fanns tid till (rummet bredvid är uthyrt, passade på att bullra när hyresgästen var bortrest).

Nu är väggen någorlunda ljudtät, men det känns som att det går ljud över väggen. Taket består av tunna spontade och ganska fula brädor på glespanel, och det finns alltså en luftspalt mellan brädorna och takets isolering. Tror att denna luftspalt går över mellanväggen. Funderar på om man ska gips a taket och i så fall hur? Takgips har ju inga spackel-urtag, så med ett lager takgips blir det glipor mellan skivorna. Är det en bra idé att sätta dubbla lager takgips med förskjutna skarvar? Spackla och slipa i taket känns ju som ett arbetsmoment jag gärna undviker.... Eller ska man sätta gips + nån ljuddämparskiva och var hittar jag i så fall en sån?

Den delen av huset är byggt -62, så mängden plast i konstruktionen är nog liten. Plattak.
 
Redigerat:
Gips är en alldeles utmärkt "ljudskiva" för ändamålet. Som du redan vet så hade du kunnat förbättra skiljeväggens ljudisolation ytterliggare. 2 lag gips i tak med förskjutna skarvar är en bra matchning till din vägg. En kompromiss är att köra 1 lag normalgips sedan 1 lag kortplank.
 
KungAnka skrev:
Nu är väggen någorlunda ljudtät, men det känns som att det går ljud över väggen. Taket består av tunna spontade och ganska fula brädor på glespanel, och det finns alltså en luftspalt mellan brädorna och takets isolering. Tror att denna luftspalt går över mellanväggen.
Om luftspalten går över mellanväggen så borde det läcka ljud där. Kan du täta denna spalt med isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.