Bygger/återställer en sekelskiftes veranda i gammal stil och har en fundering hur man på bästa sätt fäster räcket och räckets underdel i stolparna på bästa sätt. Hur gjorde man förr? Tappade man in dem i stolparna, eller skråspikade man? Någon som har gjort något liknande? Se bifogad bild som jag har som referens. Svartvit bild av gammal veranda med snidade räcken och stolpar, kvinna sitter på verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Överliggaren var nästan alltid tappad in i stolpen.
Underliggaren ofta löstagbar, skråspikad eller kilad fast.
Eventuellt kan den på bilden vara kilad mot golvet ca en dm från stolpen.
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Tack larsbj!
 
Tror att jag hittat delar av underliggaren när jag rev den gamla verandan. Det som förvånade mig var att den var spårad och i ett solitt stycke och såg väldigt välbevarad ut. Liknande som denna...
Ritning av en spårad underliggare i ett solitt stycke från en veranda.
källa: http://www.hallahus.se/wp-content/uploads/2011/11/Slojdaren_Umea.jpg

Rent spontant känns ju detta inte bra då vatten/snö borde samlas i spåret, eller hur tänkte man här? Verkar ju inte ha varit något problem i alla fall då det såg väldigt friskt ut och ritningen som är bifogad är gjord på samma sätt. Några ideér?
 
Den där underliggaren är egendomlig. Allt var inte bättre förr.

Jag såg en intressant lösning på de numera förstörda originalräckena på "kejsarpaviljongen" den paviljong som byggdes vid stranden för mottagandet av ryske kejsaren då han skulle besöka Vasa någon gång i slutet på 1800-talet.

Där hade man en 2x3 tums ribba på flatan mot stolpen upp till överliggaren. Överliggaren och underliggaren var sinkade fast i var sin ända av den här ribban. Givetvis med halvförtäckt sinkning på överliggaren och vanlig sinkning på underliggaren. Överliggaren var ungefär 3x4 tum för att ge utrymme för de halvförtäckta sinkorna.
Man hade monterat ihop hela enheten och lyft på plats och spikat fast. Extremt stabilt och eftersom sinkningarna kunde glida en millimeter eller två kunde man spika de två fästribbrna med grov fyratumsspik dikt mot stolparna. Kejsaren skulle minsann inte dratta i sjön.


Att sedan kejsarens lustjakt körde vilse i dimman och hamnade vid ett fiskeläge i Sundom skären där de tvingades vänta några dygn och alldrig kom fram till Vasa är en annan historia.....
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Har letat överliggare som skulle passa verandan men hittar inget passande. Finns det någon som har gjort något liknande eller har tips på var jag kan hitta den? Kanske någon som tillverkat själv? Hur gjorde ni? Stolparna är 115x115 mm. Skulle vara mycket tacksam för hjälp.
 
Redigerat:
Microkatten
Vilken profil har du tänkt? Dimensioner? Överliggaren på din bild ser enklare ut än på skissen, och får mig att tänka på fönsterkarmar...
 
Jag vill ha den som på fotografiet då det är den verandan jag just nu återskapar. Överliggaren ser ut att vara låg (svag lutning från mitten för vattenavrinning antar jag) och med en profil på undersidan. Underliggaren lyckades jag hitta i undertaket när jag rev den gamla verandan så den har jag koll på.
 
Microkatten
Jag har svårt att se detaljer på fotot, men grundprofilen/tvärsnittet verkar vara en enkel t-form? Total tjocklek 45-50 mm, spår undersida för spjälorna? Beroende på ev detaljer så kan den väl inte vara så svår att göra själv? Har du gjort ngn detaljerad skiss på överliggarens tvärsnitt?
 
Ja du har säkert rätt, men det jag är lite osäker på är själva tillvägagångssättet för att göra en snygg rundning avfasning på ovandelen, då jag måste handhyvla den. Har inte handhyvlat något liknande tidigare. Även profilerna på undersidan är jag osäker på vilken fräs som skulle kunna passa.
 
Microkatten
Är det den här typen av avrundning du tänkt?

Avrundad träöverliggare med svagt triangulärt tvärsnitt och slät yta för veranda, från altanbygge.nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns inte som om överliggaren på bilden har en fullt så avrundad profil, men det är svårt att se. Många verandor jag sett har en rak ovansida. Vill du ha lite avrinning, kan du inte göra svag avfasning med bordssåg för ett "pyttehögt" triangeltvärsnitt och sedan sandpappra för att mjuka upp, och ev köra en avrundningsfräs med stor diameter i kanten?
 
Ja något åt den stilen kan jag tänka mig att det var. Ska kolla lite på vad jag skulle kunna göra
 
Vi har en liten veranda byggd 1922 som ser ut som på bilden. Underliggaren är 2 brädor,en på var sida om spjälorna. Dessa underliggare är avfasade ca 45 grader på ovansidan. Underliggarna är kilade mot golvet och troligen skråspikade i stolpen.

Förenklad illustration av en verandastolpe med avfasade underliggare och spjälorna från 1922.
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.